Colecții
Academia Practică
Antiqua et Mediaevalia
Bibliografica
Biblioteca de Istorie Literară
Bibliotheca Archaeologica Iassiensis
Bibliotheca Archaeologica Moldaviae
Bibliotheca Classica Iassiensis
Bibliotheca Patristica Iassiensis
BusinessLike
Cicero
Colecția Medico-chirurgicală
Contribuţii Ieşene de Germanistică
D.E.U. (Dicţionarele Editurii Universităţii)
Documenta
Economie şi Societate Liberă
Economikon
Ethnos
Excellentia 150
Exercitium
FIBAS
Fontes Traditionis
Geographia
Historica
Historica Dagesh
In Honorem
Logos
Monumenta Linguae Dacoromanorum
Observatorul Social
Patrimonium
Personalităţi ale Universităţii "Al.I. Cuza" din Iaşi
Proiecte Europene în Ştiinţele Sociale
Psihologie Socială şi Aplicată
Publicațiile Institutului Român de Genealogie și Heraldică „Sever Zotta”
Restitutio Historiographica
Scripta Archaeologica et Historica Dacoromaniae
Sophia
Sport și Societate
Ştiinţele Educaţiei
Studii de Geografie Politică
Studii Europene
Thesaurus
Traditio
Domenii
Filosofie şi Ştiinţe sociale
Istorie
Litere
Ştiinţe ale naturii
Ştiinţe economice
Ştiinţe exacte
Ştiinţe juridice
Educaţie fizică
Diverse
Periodice
Analele științifice ale Universității "Al.I. Cuza" din Iași (Serie nouă)
Alte reviste și periodice științifice

Pagina principală / Colecția Sophia /

Dezvoltarea metafizicii ca hermeneutică. Robin George Collingwood. O filosofie practică

Dana Ţabrea

Data apariției: 16.03.2013

Domeniu: Filosofie şi Ştiinţe sociale / Metafizică

Colecție: Sophia

ISBN: 978-973-703-805-0

Nr. pagini: 374

Format: 13 x 20 cm.

22.05 LEI

preț de producție

ADAUGĂ ÎN COȘ

Poșta Română 3-4 zile lucrătoare livrare gratuită Curier rapid 24-48 ore + taxe de livrare Suport clienți 0232.314.947

Descriere Sumar Despre autori

Această carte redă rodul unei cercetări de aproximativ şapte ani referitoare la idealismul britanic (Bradley, Collingwood, Oakeshott). Este evidenţiată cercetarea filosofiei lui Robin George Collingwood, urmărind o serie de aspecte, cum ar fi: cît de analitic este acest gînditor, cel mai adesea încadrat curentulului filosofiei analitice şi dacă nu este vorba, mai curînd, de o opoziţie, chiar critică la curentul analitic; deconstrucţia prejudecăţii care face din Collingwood un gînditor analitic este urmată de un demers constructiv, prin care propun efectiv cîteva moduri posbile ale metafizicii în mediul analitic, căruia gînditorul britanic îi aparţine din punct de vedere istoric. Metafizica în mediul analitic devine posibilă ca o hermeneutică analitică, istorică, concretă: analiza sistemelor de credinţe şi a succesiunii lor în timp. Acest tip de hermeneutică se bazează pe o ontologie concretă a fiinţei determinate, care ia locul ontologiei în dimensiune abstractă ca teorie a fiinţei. Şi devine, în ultimă instanţă, posibilă ca o filosofie practică.

Listă de abrevieri În loc de prefaţă Introducere Capitolul I. Premisele filosofiei lui R.G. Collingwood - Francis Herbert Bradley 1. Interpretarea istoriei a. Presupoziţiile istoriei critice b. Critica lui Collingwood privind filosofia istoriei la Bradley 2. Interpretarea metafizicii a. Aparenţă şi realitate b. Collingwood: Receptarea metafizicii lui Bradley c. Două concepţii metafizice. Presupoziţii istorice, presupo¬ziţii metafizice Capitolul II. Cum este posibilă metafizica în mediul analitic? I. Collingwood – critic al filosofiei analitice 1. Eliminarea metafizicii 2. An Essay on Metaphysics ca replică la Language, Truth and Logic 3. Critica metafizicii lui Collingwood. Alfred Jules Ayer 4. Analiză metafizică vs. analiză lingvistică II. Critica metafizicii tradiţionale 1. Ontologia 2. Cosmologia 3. Psihologia 4. Teologia III. Sensul metafizicii lui Collingwood 1. Metoda filosofică. An Essay on Philosophical Method a. Suprapunerea claselor b. Ierarhizarea conceptelor filosofice 2. Doctrina presupoziţiilor absolute. An Essay on Metaphysics 3. Unitatea celor două eseuri: An Essay on Metaphysics şi An Essay on Philosophical Method IV. Ideea de presupoziţie la Collingwood 1. Delimitări conceptuale: presupoziţie, prejudecată, paradigmă 2. Parcursul din An Essay on Metaphysics 3. De la categorii la presupoziţii 4. De la metafizica presupoziţiilor la hermeneutică a. Presupoziţie şi metafizică b. Presupoziţiile absolute nu sunt propoziţii c. Constelaţii, consuponibilitate, schimbare d. Sensul propoziţiilor metafizice e. Existenţa presupoziţiilor absolute f. Credinţe g. Concepte a priori h. Lebenswelt i. Presupoziţii şi procesul de înţelegere k. Metafizica este o disciplină istorico-hermeneutică l. Analiza metafizică V. Hermeneutica analitică 1. Preliminarii 2. Dezvoltarea logicii întrebării şi răspunsului 3. Principiul corelativităţii - dependenţa sensului de întrebare 4. Principiul contradicţiei 5. Noţiunea de adevăr 6. Principiul propoziţional 7. Rolul întrebării 8. Relevanţa hermeneutică a logicii întrebării şi răspunsului 9. Importanţa logicii întrebării şi răspunsului pentru teoria presupoziţiilor: consecinţe hermeneutice VI. Ontologia devenirii 1. Critica lui Collingwood la cosmologia lui Alfred North Whitehead 2. O ontologie concretă VII. Presupoziţiile lumii practice VIII. Raportul dintre teorie şi practică IX. Consecinţe ultime ale metafizicii ca filosofie practică la Collingwood. Etica mediului Capitolul III. Istorie şi hermeneutică I. Înţelegerea istorică 1. Critica lui Collingwood la teoria ciclurilor istorice a lui Oswald Spengler 2. Ideea de istorie 3. Cum este posibilă cunoaşterea istorică? 4. Filosofia istoriei 5. Sursele filosofiei collingwoodiene a istoriei II. Obiectul cunoaşterii şi înţelegerii istorice III. Metoda istorică 1. Imaginaţia a priori istorică 2. Interpretarea surselor istorice 3. Comprehensiunea (înţelegerea) ca re-actualizare a. Despre metodă în ştiinţele spiritului b. Primul sens al re-actualizării (regândirea) c. Al doilea sens al re-actualizării (fuziunea) d. Critica lui Popper privind teoria re-actualizării e. Teoria încapsulării – un mod de a regândi ideea de tradiţie Capitolul IV. Ideea de presupoziţie în posteritatea lui Collingwood I. Presupoziţie şi joc de limbaj. Collingwood şi Wittgenstein II. Presupoziţie şi paradigmă. Collingwood şi Kuhn III. Presupoziţie şi epistemă. Collingwood şi Foucault 1. Gândire vs. discurs 2. A priori istoric şi schimbare IV. Presupoziţiile culturii arhaice. Collingwood şi Eliade V. Presupoziţie şi prejudecată. Collingwood şi Gadamer VI. Presupoziţie şi joc al minţii. Colling¬¬wood şi Culianu VII. Încheiere: Receptarea lui Collingwood în filosofia română Concluzie Bibliografie

Dana Ţabrea (n. 1977) este cercetător post-doctoral la ”Universitatea Alexandru Ioan Cuza” din Iaşi.