Copilărie, familie, școală: lansare de carte la Muzeul Universității
05.06.2016
Luni, 30 mai 2016, de la ora 12.15, a avut loc lansarea volumului Copilărie, familie, şcoală: politici educaţionale şi receptări sociale, aparținând istoricului ieșean Cătălina Mihalache, cercetător la Institutul de Istorie „A. D. Xenopol” din Iași.
Evenimentul a avut loc in cadrul simpozionului Copiii și copilăria românească în timpul Primului Război Mondial desfășurat pe 30 mai a.c. la Muzeul Universității „Alexandru Ioan Cuza” din Iași, sub egida Academiei Române și a Universității „Alexandru Ioan Cuza” din Iași. Partenerii manifestării științifice au fost Institutul de Istorie „A. D. Xenopol” din Iași, Institutul de Istorie „N. Iorga” din București, Fcaultatea de Istorie a Universității „Alexandru Ioan Cuza” din Iași, Muzeul Universității și platforma web copilariaromaneasca.ro.
Volumul are în centrul atenției „subiecții fragili ai istoriei”(femeile și copii), în perspectiva educației ca un proces social și politic, prin prisma normelor, a principiilor, practicilor, clișeelor și stereotipurilor care au construit-o (și reconstruit-o) în secole XIX-XX – cu alte cuvinte, dintr-o perspectivă „culturală”.
Lucrarea Cătălinei Mihalache este prefațată de Alexandru-Florin Platon și inclusă în colecția Observatorul social, coordonată de Mihai Dinu Gheorghiu.
Cătălina Mihalache (n. 1973, Iași) este cercetător la Institutul de Istorie „A.D. Xenopol” din Iaşi. Domenii de competenţă: istoria educaţiei, istorie culturală, didactica istoriei. Volume publicate: Şcoala şi artizanatul. Interpretări culte ale artei populare, Cluj-Napoca, Editura Limes, 2007; Dumitru Ivănescu, Cătălina Mihalache (eds.), Patrimoniu naţional şi modernizare în societatea românească: instituţii, actori, strategii, Iaşi, Editura Junimea, 2009; Didactica apartenenţei. Istorii de uz şcolar în România secolului XX, Iaşi, Institutul European, 2012; Cătălina Mihalache, Leonidas Rados (coord.), Educaţia publică şi condiţionările sale (secolele XIX-XX), Iaşi, Editura Universităţii „Alexandru Ioan Cuza”, 2015.