FESTIVALUL INTERNAŢIONAL „GEORGE ENESCU” – recomandări de lectură: Ioan Holender, Spuse, trăite, dorite. Amintiri
24.08.2015
Au mai rămas doar câteva zile până la deschiderea oficială a celei de-a XXII-a ediţii a Festivalului Internaţional „George Enescu” (30 august - 20 septembrie 2015). Fiind ultima ediţie pe care o va coordona legendarul Ioan Holender (cel mai longeviv director al Operei din Viena, 1992-2010, din 2007 preşedinte şi director artistic al Festivalului „George Enescu”), Editura Universităţii „Alexandru Ioan Cuza” din Iaşi vă recomandă o întâlnire cu această fascinantă personalitate a vieţii muzicale prin intermediul volumului său de memorii, publicat în 2011, Spuse, trăite, dorite. Amintiri.
Cartea este disponibilă în reţelele de librării sau poate fi comandată aici.
<< Spuse, trăite, dorite. Amintiri, cartea lui Ioan Holender, trasează linear şi fără înflorituri sentimentale un parcurs de viaţă admirabil, iar pentru amatorii de muzică şi operă, în special, cu totul pasionant. Şi aceasta indiferent dacă eşti sau nu de acord cu toate opţiunile, gusturile, prieteniile evocate de autor. Orice amator de muzică bună va vibra, citindu-l, la evocarea numelor pe care le-a lansat, susţinut, promovat pe scena operei din Viena timp de 22 de ani. Intuiţia sa a fost fără greş, de la Natalie Dessay la Anna Netrebko, de la Dmitri Hvorostovski la Juan Diego Florez, de la Marco Armiliato la Andris Nelsons, pentru a-i numi doar pe câţiva din cei despre care Holender afirmă că îi sunt şi i-au rămas apropiaţi. Nu poţi să nu împărtăşeşti, pe de altă parte, nostalgia lui, afirmată în finalul memoriilor, după cântăreţi ca Franco Corelli, Tito Gobi, Giulietta Simionato sau Leontyne Price şi aprecierea lui “că nu mai avem asemenea voci şi personalităţi în domeniul artei lirice”; şi aceasta chiar dacă, aşa cum spune el, în joc intra un reflex nostalgic al amintirilor ce “sublimeaza mereu realitatea”. (…) Dar, despre realizările, gesturile sale, unele cu caracter istoric în viaţa muzicală vieneză, cel mai bun lucru este să citeşti direct volumul apărut la editura ieşeană. Strângerea mea de mâna, rămasă simbolică, se referă însă la constatările şi adevărurile spuse despre peisajul muzical românesc, înlăturând cu un gest rar fariseismul practicat metodic de numeroase oficialităţii politice sau culturale din România, inclusiv la nivelul organizatorilor Festivalului “George Enescu”>>. (Victor Eskenasy, "Suplimentul de cultură", nr. 323/2011)