Descriere
Sumar
Despre autori
Traducere de Iulia Zup. Text revăzut Grigore Marcu.
În Forme Simple..., Jolles abordează problematica formei, ca o categorie a expresiei poetice; cartea acestuia este o cercetare în domeniul etnologiei şi se concentreză pe nouă forme preliterare, în încercarea de a stabili formele primare ale expresiei folclorice. J. Culler afirma despre această carte că este una „extrem de umană şi inteligentă, care încearcă să definească nouă forme elementare, preliterare, fiecare dintre ele rezultând dintr-o dispoziţie mentală particulară în care se regăseşte experienţa prin care devine completă şi inteligibilă”.
Pe când Hans Robert Jauss a interpretat formele simple ca fiind un sistem social şi cultural, care nu poate revendica o universalitate arhetipică, alţi teoreticieni (Bausinger, Ranke) le compară cu arhetipurile lui Jung, întrucât ar reprezenta manifestarea proceselor inconştientului uman, respectiv a raportului dintre conştient şi inconştient. Jolles propune însă un canon de nouă forme simple, paradigme ce stau la baza literaturii: legenda sacră, legenda eroică, mitul, ghicitoarea, zicala, cazul, memorabilul, basmul, gluma, care trebuie însă delimitate de speciile literare cu acelaşi nume. O formă simplă este o formă preliterară şi constă dintr-o componentă psihomentală, îndeletnicirea spiritului, o structură mentală independentă de factori temporali sau culturali, şi expresia ei verbală corespunzătoare, fizionomiile verbale. Metoda de identificare a formelor simple, propusă de Jolles, este analiza realizărilor acestora în literatură, realizări care poartă pecetea alegerilor personale ale autorului şi a melanjului cu alte forme. În această interpretare, literatura ar fi un sistem de structuri simple şi complexe, care, deşi par a avea un caracter fix, se află într-o continuă mişcare şi pot fi identificate doar printr-o analiză a limbajului literar, a fizionomiilor verbale.
I. Cele trei direcţii ale ştiinţei literaturii:
frumuseţe, sens, formă
II. Limbă şi literatură
III. Limba ca muncă: cultivare, creare, interpretare
IV. Forme literare
LEGENDA SACRĂ
I. Sfinţii din Acta Sanctorum
II. Procesul de canonizare
III. Virtute activă şi greşeală condamnabilă. Reificarea: minunea şi moaştele
IV. Îndeletnicirea spiritului legată de legenda sacră; imitaţie şi imitabil
V. Persoană, obiect, limbă. Vieţile sfinţilor şi biografia istorică
VI. Exemplu: fizionomia verbală, construcţie triplă. Legendă sacră şi Vieţile sfinţilor: formă potenţială şi formă actuală. Forma simplă. Forma simplă actualizată
VII. Exemplu extins: Sfântul Gheorghe
VIII. Anti-forma: nelegiuitul şi anti-legenda sacră
IX. Îndeletnicirea spiritului legată de imitaţie în alte contexte:
odele triumfale ale lui Pindar şi legenda întemeierii
X. Legenda sacră în timpurile noastre
LEGENDA EROICĂ
I. Transferuri şi devalorizare semantice ale numelui formei
II. Sogur islandez
III. Îndeletnicirea spiritului corespunzătoare legendei eroice;
cuvinte-indicator: familie, neam, înrudire de sânge
IV. Contraexemplu şi exemplu; fizionomiile verbale ale legendei
eroice; mobilitate; legenda eroică greacă. Formă actualizată
şi formă simplă: saga şi legendă eroică
V. „Arhetipul” istoriei motivelor. Legendă eroică şi epopee.
Cântecul Nibelungilor
VI. Legenda eroică în Vechiul Testament; anti-legenda eroică;
păcatul originar. Darwinismul şi romanul arborelui
genealogic. Obiectul şi personajul legendei eroice
MYTHOS-UL
I. Definiţii. Noţiunea de mit la Jacob Grimm
II. Mitologie şi mit; un exemplu din Facere. Întrebare şi răspuns:
oracolul; mythos şi mit. Structură şi creaţie
III. Mythos şi recunoaştere; mu`qo" şi prezicere – îndeletnicirea
spiritului, cuvinte-indicator: cunoaştere, ştiinţă
IV. Mitul Etna la Pindar. Mitologia
V. Forma aplicată; exemplu; miturile lui Platon
VI. Întâmplarea în mythos. Caracterul special al fizionomiei verbale
VII. Wilhelm Tell. Mituri migratoare. Miturile despre fiinţa salvatoare
VIII. Mitul despre sfârşitul lumii. Simbolul
GHICITOAREA
I. Culegeri şi metode de cercetare a ghicitorii
II. Mythos şi ghicitoare
III. Examenul şi şedinţa de judecată. Ghicitorile Sfinxului,
ghicitori Ilo, ghicitori capitale
IV. Motivul încifrării. Iniţiere şi alianţă secretă
V. Ce trebuie ghicit?
VI. Cum se construieşte ghicitoarea? Limbajul special.
Fizionomia verbală a ghicitorii
VII. Limbaj special şi forma ghicitorii. Dezlegarea dublă
VIII. Îndeletnicirea spiritului legată de cunoaştere.
Exemple; runa
ZICALA
I. Definiţii. Studiul lui Seiler asupra proverbelor germane
II. Îndeletnicirea spiritului legată de experienţă.
Actualizările ei
III. Lumea empiriei. Vorba de duh
IV. Maxima. Origine „populară” şi origine „individuală”.
Modul afirmator. Limbajul proverbului. Procedee stilistice,
ritmicitate, „imagine”. Reprezentare actualizată şi
îndeletnicirea spiritului corespunzătoare. Apoftegma.
Emblema
CAZUL
I. Sistemul formelor simple; numele noi
II. Exemplu. Măsurarea calitativă şi cantitativă a dreptăţii
şi nedreptăţii; norma „paragraf de lege”. Exerciţiu şi
exemplu. Îndeletnicirea spiritului corespunzătoare
cazului. Dispersia normelor
III. Elementele interschimbabile. Trecerea la forma cultă; nuvela
IV. Alte exemple; spiritul şi litera legii
V. Cazul indian
VI. Cazul sentimentului şi al gustului; al logicii; al minnesangului; al teologiei. Răsplata ca obiect. Cazuistica şi psihologia
MEMORABILUL
I. Exemplu: un eveniment zilnic. Reportajul şi articolul
de ziar
II. Un fragment de istorie
III. Eşalonare şi închegare. Memorabilul şi istoria
IV. Îndeletnicirea spiritului legată de real; concretul;
documentul ca obiect
V. Exemple; credibilul; universul istoriei
BASMUL
I. Nume; tipuri; specia Grimm. Limbă şi poezie
II. Grimm şi Arnim. Poezia naturală şi poezia artistică;
formele simple şi formele artistice
III. Nuvela toscană. Istoria basmului
IV. Basmul ca formă simplă. Legile constitutive ale formei în nuvelă şi în basm
V. Fix, deosebit, unic; mobil, general, multiplu. Fizionomia verbală
VI. Îndeletnicirea spiritului: morala naivă. Lumea tragică.
Fizionomiile verbale ale basmului tragic. Miraculosul ca
natural. Fizionomiile verbale ale basmului. Obiectul
basmului
GLUMA
I. Tipuri. Îndeletnicirea spiritului: legare şi dezlegare;
în limbaj; în logică; în etică
II. Comicul, insuficienţa, zeflemeaua
III. Satira şi ironia; în forme artistice; stricteţea şi poanta
IV. Funcţia dublă. Figuri autonome. Lumea comicului; caricatura ca obiect
PERSPECTIVE
Rezumat. Extinderea cercului. Fizionomia verbală.
Reordonare şi continuare.
André Jolles (n. 1874 Den Helder, Olanda - d. 1946, Leipzig) istoric de artă şi lingvist olandez, a fost profesor de limba şi literatura flamandă şi olandeză, precum şi de istoria comparată a literaturii la Universitatea din Leipzig. Între 1901 şi 1905 frecventează cursurile de estetică la Universitatea Freiburg im Breisgau, unde ulterior predă şi cursul Despre elementul narativ şi descriptiv în arta plastică în antichitate şi evul mediu. Împreună cu Carl Mönckeberg scrie piesele de teatru Vielliebchen şi Alkestis, care au fost puse în scenă în Hamburg. Din 1909 predă istoria artei la Universitatea Friedrich-Wilhelms din Berlin, apoi devine profesor de arheologie şi istoria artei la Universitatea Gent, profesor de limba şi literatura flamandă şi olandeză şi de literatură comparată la Universitatea Leipzig şi publică diverse cărţi de istoria artei, estetică şi teoria literaturii. În urma legăturilor cu partidul naţional-socialist şi a îndepărtării de familia sa, André Jolles se sinucide la 22 februarie 1946.Forme simple, cea mai importantă lucrare a sa, a apărut în 1930, la Halle având un ecou puternic în special pe tărâmul etnologiei, precum şi al medievisticii. În receptarea teoriei literaturii a fost dezbătură mai cu seama metoda morfologică propusă de Jolles, care atribuie scriitorului o importanţă secundară în raport cu limbajul.