Descriere
Sumar
Despre autori
Lucrarea propune o abordare teoretică şi practică a problematicii auditului financiar şi se adresează, în egală măsură, celor care urmează studii universitare economice (la nivel de licenţă, masterat şi doctorat), candidaţilor la examenul de acces la stagiu şi la cel de aptitudini, organizate de Corpul Experţilor Contabili şi Contabililor Autorizaţi din România şi de Camera Auditorilor Financiari din România, precum şi practicienilor domeniului.
PARTEA I. CONCEPTE. ETAPE. METODOLOGIE.
CAPITOLUL 1. Auditul – delimitări conceptuale
1.1. Ce este auditul?
1.2. Evoluţia cererii pentru serviciile de audit
1.3. Caracteristicile auditului
1.4. Tipologia auditului
1.5. Rolul şi obiectivele auditului financiar
CAPITOLUL 2. Etapele realizării unui audit al situaţiilor financiare
2.1. Modele de abordare a auditului situaţiilor financiare anuale
2.2. Acceptarea misiunii şi contractarea lucrărilor
2.3. Elaborarea strategiei generale de audit şi planificarea misiunii
2.3.1. Obţinerea informaţiilor despre client
2.3.2. Pragul de semnificaţie în planificarea unui audit
2.3.3. Planul unei misiuni de audit
2.4. Evaluarea controlului intern şi a funcţiei de audit intern
2.5. Controlul conturilor şi verificarea situaţiilor financiare anuale
2.5.1. Obiectivele urmărite în controlul conturilor
2.5.2. Verificarea situaţiilor financiare anuale
2.6. Lucrările de sfârşit de misiune
2.6.1. Chestionarul de sfârşit de misiune
2.6.2. Declaraţiile conducerii
2.6.3. Nota de sinteză
2.7. Raportul de audit
Capitolul 3. Pragul de semnificaţie şi riscul de audit
3.1. Conceptul de prag de semnificaţie
3.2. Stabilirea nivelului pragului de semnificaţie
3.3. Riscul de audit şi componentele sale
3.4. Evaluarea riscul de audit
3.5. Factorii care influenţează riscul de audit
Capitolul 4. Controlul intern
4.1. Ce este controlul intern şi care sunt obiectivele sale?
4.2. Componentele controlului intern
4.2.1. Mediul de control
4.2.2. Procesul de evaluare a riscurilor entităţii
4.2.3. Sistemul informaţional
4.2.4. Activităţile de control
4.2.5. Monitorizarea controalelor
4.3. Înţelegerea şi aprecierea de către auditor a controlului intern
Capitolul 5. Probele de audit şi procedurile de obţinere a acestora
5.1. Probele de audit – definiţie şi criterii de apreciere
5.2. Procedurile de obţinere a probelor de audit
5.2.1. Procedurile de colectare a informaţiilor
5.2.2. Procedurile descriptive
5.2.3. Procedurile analitice sau procedurile de luare la cunoştinţă şi de diagnostic
5.2.4. Procedurile de validare
5.2.5. Procedurile de fond
5.2.6. Eşantionarea în audit
Capitolul 6. Raportare şi comunicare în audit
6.1. Rapoarte şi opinii de audit
6.1.1. Conţinutul unui raport de audit
6.1.2. Tipuri de opinie
6.1.3. Forma raportului auditorului în situaţii specifice
6.2. Comunicarea în audit
6.2.1. Comunicarea raportului de audit în România
6.2.2. Tipologia structurilor de guvernanţă
6.2.3. Comunicarea cu persoanele însărcinate cu guvernanţa
PARTEA A II-A. ORGANIZARE. STANDARDE. ETICĂ.
Capitolul 7. Organizarea profesiunii contabile în România
7.1. Organizarea şi funcţionarea Corpului Experţilor Contabili şi Contabililor Autorizaţi din România (CECCAR)
7.1.1. Reglementări de ordin general
7.1.2 Organele de conducere ale CECCAR
7.1.3. Accesul la profesia de expert contabil sau de contabil autorizat
7.1.4. Exercitarea profesiei
7.2. Organizarea şi funcţionarea Camerei Auditorilor
Financiari din România (CAFR)
7.2.1. Reglementări de ordin general
7.2.2 Organele de conducere, decizie şi control ale CAFR
7.2.3. Accesul la profesia de auditor financiar
7.2.4. Exercitarea profesiei
7.3. Organizarea şi funcţionarea Consiliului pentru Supravegherea Publică a Activităţii de Audit Statutar (CSPAAS)
CAPITOLUL 8. Normele aplicabile în auditul financiar
8.1. Consideraţiuni generale privind normele aplicabile
în auditul financiar
8.2. Evoluţia normelor de audit pe plan internaţional
8.3. Evoluţia normelor de audit în România
8.4. Conţinutul Standardelor internaţionale de audit, revizuire, alte misiuni de asigurare, servicii conexe şi control de calitate
CAPITOLUL 9. Etică şi calitate în profesia contabilă
9.1. Principiile etice fundamentale aplicabile profesioniştilor contabili
9.2. Cerinţe etice potrivit Codului etic al profesioniştilor contabili
9.2.1. Reguli etice impuse tuturor profesioniştilor contabili
9.2.2. Reguli impuse profesioniştilor contabili în practică publică
9.2.3. Reguli impuse profesioniştilor contabili angajaţi
9.3. Calitate prin educaţie în profesia contabilă
9.3.1. Ce sunt Standardele internaţionale de educaţie pentru
profesioniştii contabili?
9.3.2. Structura şi conţinutul Standardelor internaţionale de educaţie pentru profesioniştii contabili
9.3.3. Pregătirea continuă a profesioniştilor contabili din România
9.4. Controlul calităţii şi răspunderea profesioniştilor contabili
9.4.1. Auditul de calitate al lucrărilor efectuate de experţii contabili
9.4.2. Răspunderea experţilor contabilii
9.4.3. Controlul de calitate al lucrărilor efectuate de auditorii financiari
9.4.4. Răspunderea auditorilor financiari
Ionela-Corina Chersan este lector universitar doctor la Facultatea de Economie şi Administrarea Afacerilor a Universităţii "Alexandru Ioan Cuza" din Iaşi.