Descriere
Sumar
Despre autori
Lucrarea propune dezvoltarea unei logici coerente pentru abordarea problematicii interculturale între defrişarea culturilor implicate în afacerile pe care le realizează întreprinderea sau corporaţia şi analiza sau interpretarea rezultatelor oferite prin diagnosticarea interculturală. În mod necesar, parcursul propus este dezvoltate dinspre clarificări conceptuale necesare către dimensiunile metodologice ale diagnosticării interculturale şi, pe asemenea baze, spre construcţia şi aplicarea procedurilor de cercetare necesare realizării unui asemenea demers.
Prefaţă: O cale spre înţelegerea relaţiilor dintre culturi
O introducere: Poziţii şi controverse … interculturale?
I. Abordarea interculturală în Management
1.1. Sensuri şi delimitări conceptuale
1.2. Intreprinderea/organizaţia multiculturală
1.3. Cultural, intercultural, specific, diferit
1.4. Activităţile abordării interculturale
1.5. Origini si factori ai abordării interculturale în management
1.6. Standardizare vs adaptare în management
1.7. Probleme de rezolvat prin abordarea interculturală
1.8. Conexiuni şi delimitări
II . Cultură şi specificitatea culturală
2.1. Semnificaţii ale culturii în acţiune
2.2. Cultura organizaţională şi cultura profesională
2.3. Determinante ale specificităţii culturale
2.4. Analiza diferenţelor culturale
2.5. Comunicarea interculturală şi schimbul intercultural
2.6. Limba şi limbajul în abordarea interculturală
2.7. Religia ca element al diferenţierii culturale
2.8. Reflexe ale specificităţii culturale: folclorul şi strereotipul
III. Elementele diagnosticării interculturale
3.1. Diagnostic cultural şi diagnostic intercultural
3.2. Sisteme de valori culturale
3.3. Dimensiuni ale specificităţii culturale
3.4. Specificitatea culturală în afaceri şi management
3.5. Condiţii ale diagnosticării interculturale
3.6. Construcţia unui diagnostic
IV. Metodologie în diagnosticarea interculturală
4.1. Poziţionarea metodologică generală
4.2. Diferenţieri semantice
4.3. Strategii de abordare interculturală
4.4. Măsurare şi/sau cuantificare
V. Recoltare şi tratare/prelucrare a datelor şi informaţiilor
5.1. Recoltarea datelor şi informaţiilor: surse şi modalităţi de culegere
5.2. Tehnici, procedee şi instrumente de recoltare
5.3. Tehnici, procedee şi instrumente de tratare
VI. Particularismul metodologic în abordarea interculturală
6.1. Stereotipurile lui Bosche
6.2. Programul mintal ca elaborat cultural
6.3. Dilemele lui Trompenaars
6.4. Decodajul culturii prin analiza tridimensională (Ed. Hall)
6.5. Recursul la criterii socio-economice (variabilele culturii integrate)
VII. Analiza şi interpretarea. Sincronia culturală
7.1. Orientarea analizei şi/sau interpretării
7.2. Suportul analizei: tratarea statistică
7.3. Un nou instrument de analiză interculturală: sincronia culturală
VIII. Exploatarea diagnosticului intercultural
8.1. Reprezentarea diagnosticului
8.2. Poziţionări sinergice în marketing
8.3. Adaptarea sau construcţia interculturala în MRU
IX. Învăţarea sau antrenamentul intercultural
9.1. Etape ale învăţării sau antrenamentului intercultural
9.2. Reguli şi principii ale adaptării
9.3. Evaluarea şi antrenarea interculturale
9.4. Poziţionări incorecte faţă de intercultural
Dumitru Zaiţ (n. 1949) este profesor universitar doctor la Facultatea de Economie şi Administrarea Afacerilor, Universitatea «Alexandru Ioan Cuza» Iaşi. Cărţi publicate: "Evaluarea şi gestiunea investiţiilor directe", "Cercetarea în economie şi management", "La recherche en management et en economie. Reperes epistemologiques et methodologiques", L’Harmattan, Paris, 2009 (colab. Alain Spalanzani), "Management intercultural", (coordonator şi autor principal), "Introducere în econometrie" (colab. P. Nica), "Elemente de metodologia cercetării", "Eficienţa economică a investiţiilor".