Descriere
Sumar
Despre autori
Această carte vine în ajutorul specialiştilor din domeniul educației fizice și sportului. Este prezentată o parte teoretică a tehnicii învățării diferitelor stiluri de înot, dar sunt oferite și modele concrete de planificare a activității profesorilor ce-și desfășoară activitatea în acest domeniu.
Prezentul volum propune o abordare teoretică și aplicativă a unor demersuri de învățare și de consolidare a priceperilor și deprinderilor specifice înotului. Lucrarea oferă posibilitatea personalizării demersului metodic, modele concrete de jocuri, lecții de antrenament, constituindu-se astfel într-un ghid practic atât pentru profesorul începător, cât și pentru antrenorul cu experiență. Prin noutatea și atractivitatea conținutului de specialitate, ea se constituie într-un instrument de lucru valoros pentru specialiști. Stilul clar, concis, exprimarea sugestivă sunt câteva trăsături care definesc valoarea științifică a acestei lucrări ce reprezintă o deschidere în practica modernă a învățării înotului. (Gabriel-Laurențiu Talaghir)
Cuvânt înainte;
Introducere;
Capitolul I. Mijloace utilizate pentru începători:
A. Primul exercițiu – pluta pe spate;
B. Al doilea exercițiu – trecerea din pluta pe spate în Stând;
C. Al treilea exercițiu – respiraţia;
D. A doua variantă de plută − pluta pe piept;
E. Trecere din plută înainte, pe piept, în plută înapoi, pe spate;
F. Schimbarea poziției corpului;
G. Pluta cu lucru de picioare;
H. Pluta cu mișcări de brațe;
I. Mișcările brațelor și picioarelor;
J. Cuprinsul etapei de inițiere;
Capitolul II. Stilul Crawl:
A. Mișcarea picioarelor;
B. Mișcarea brațelor;
C. Respirația;
D. Execuția integrală;
E. Poziția corpului;
Capitolul III. Înotul pe spate. Bazele:
A. Mișcarea picioarelor;
B. Mișcarea brațelor;
C. Execuția integrală;
D. Respirația;
E. Exerciții de învățare pentru mișcarea picioarelor;
F. Exerciții de învățare pentru mișcarea brațelor;
G. Execuția integrală;
H. Greșeli curente;
Capitolul IV. Stilul Bras:
A. Mișcarea picioarelor;
B. Mișcarea brațelor;
C. Respirația;
D. Execuția integrală;
E. Exerciții de învățare pentru mișcarea picioarelor;
F. Exerciții pentru mișcarea de brațe;
G. Execuția integrală;
H. Greșeli curente;
Capitolul V. Stilul Fluture:
A. Mișcarea picioarelor;
B. Mișcarea brațelor;
C. Respirația;
D. Execuția integrală;
E. Greșeli curente;
F. Descrierea stilului Fluture în recomandările FINA;
G. Exerciții pentru mișcarea de delfin a picioarelor;
H. Exerciții pentru mișcarea brațelor Fluture;
I. Exerciții pentru sincronizarea mișcărilor;
J. Exerciții pentru respirație;
Capitolul VI. Stilul Spate:
A. Mișcarea picioarelor;
B. Mișcarea brațelor;
C. Respirația;
D. Execuția integrală;
E. Poziția corpului;
F. Greșeli curente;
Capitolul VII. Săriturile:
A. Săritura din Aşezat;
B. Săritura de Pe Genunchi;
C. Săritura din Stând;
D. Exerciții pentru sărituri;
E. Greșeli în sărituri;
Capitolul VIII. Exerciții, mijloace și planuri de antrenament
pentru practicarea înotului:
A. Program pentru începători;
B. Conținuturile pe lecții la grupele de începători;
C. Program nivel intermediar pentru grupă de nivelul I;
D. Program pentru nivelul intermediar pentru grupă de nivelul II – avansat;
E. Program pentru nivelul avansat;
Capitolul IX. Abordări particulare la predarea înotului:
A. Stimularea interesului pentru lecțiile de înot;
B. Importanța și avantajele practicării înotului;
C. Competițiile școlare de înot;
D. Materiale și echipamente utilizate în predarea și consolidarea înotului;
E. Măsuri de siguranță în practicarea înotului;
F. Înotul recreativ;
G. Cluburile de înot;
Capitolul X. Exerciții și jocuri amuzante pentru învățarea
înotului:
A. Găleata de cauciuc;
B. Motorul de barcă;
C. Semaforul;
D. Semaforul – joc individual;
E. Bulele albastre;
F. Bulele albastre în deplasare;
G. Bulele albastre în deplasare cu plută;
H. Călare pe bastonul de spumă;
I. Pasează mingea;
J. Găsește comoara;
K. Rechinul;
L. Delfinul; Bibliografie
Cristian-Mihail Rus (n. 1967, Bacău) este lector universitar doctor la Facultatea de Educație Fizică și Sport a Universității „Alexandru Ioan Cuza” din Iași. A absolvit Facultatea de Litere și Științe a Universității Bacău, Departamentul de Educație Fizică și Sport, specializare gimnastică, după care a finalizat masterul „Educație interculturală” la Facultatea de Psihologie și Științe ale Educației a Universității „Alexandru Ioan Cuza” din Iași. A obținut un masterat în studii olimpice la Loughborough University (UK). A obținut titlul de doctor în științele educației la Universitatea de Educație Fizică și Sport Chișinău, Republica Moldova. Este profesor invitat la mai multe universități europene: Volda University College, Norvegia, Aarhus University Danemarca; Albert-Ludwigs-Universität Freiburg, Germania; Adnan Menderes Üniversitesi Aydin, Turcia; Universidade de Coimbra, Portugal.
Coordonează colecția Exercitium la Editura Universității „Alexandru Ioan Cuza” din Iași, unde a mai publicat următoarele volume: Karate. Pentru profesorul de educaţie fizică şi sport, 2014; Pentru profesorul de educaţie fizică şi sport. Mijloace utilizate în şcoală, coordonator, 2011; Formarea profesorului de educaţie fizică. Mijloacele gimnasticii de bază pentru învăţământul superior, 2008, ed. a II-a, 2009; Badmintonul. Pentru profesorul de educaţie fizică şi sport, 2008 și Pentru profesorul de educaţie fizicã şi sport. Gimnastica, 2007.