Descriere
Sumar
Despre autori
Legătorie clasică (hardcover)
Lucrarea explorează o temă aproape invizibilă în cercetarea istorică românească de actualitate, dar care suscită un interes evident, după cum s-a putut observa şi cu prilejul evocării publice a Primului Război Mondial, respectiv al comemorării Centenarului înfăptuirii unirii din 1918. Culegerea de studii propusă porneşte de la rezultatele conferinţei „Copiii şi copilăria românească în timpul Primului Război Mondial” (30 mai 2016, Muzeul Universităţii „Alexandru Ioan Cuza”, Iaşi), organizată de editoarele prezentului volum, cu sprjinul Institutului de Istorie al Academiei Române „Nicolae Iorga” din Bucureşti, al Institutului de istorie „A.D. Xenopol” şi al Filialei Academiei Române din Iaşi, al Facultăţii de istorie şi al Muzeului Universităţii „Alexandru Ioan Cuza” din Iaşi.
Cuvânt-înainte;
Realităţi, ideologii, ficţionalizări:
Gheorghe Negustor, Incursiuni istoriografice;
Daniela Mârza, Impactul Marelui Război asupra copiilor din Transilvania: o istorie în cifre;
Ramona Caramelea, Imaginile războiului în „Revista Copiilor și a Tinerimei”;
Iulia Cosma, Cuore, un „combatant”-model al educației patriotice;
Griji pentru cei mici:
Delia Bălăican, De la zmeie la zepeline: noul cotidian al copilăriei;
Nicoleta Roman, Orfanii Primului Război Mondial: asistența socială și definirea unui statut;
Cătălin Botoşineanu, „Şcoala de Îndreptare Copou”;
Camelia Zavarache, „Numărul mare de copii... așteaptă o asistență medicală serioasă și la vreme făcută.” Consecinţele primei conflagraţii mondiale asupra serviciului medical școlar din România;
Traiectorii formative:
Anemari Monica Negru, Un model de educaţie privată − şcolile Societăţii Ortodoxe Naţionale a Femeilor Române;
Mirela Popa-Andrei, Preparandii românești greco-catolice de fete din Transilvania în anii Marelui Război;
Cătălina Mihalache, Şcoala românească: confruntări, mize, supravieţuiri (1916-1918) ;
Adrian-Bogdan Ceobanu, Adrian Vițalaru, Destine în vremuri de război: copiii diplomaților români;
Lista contributorilor.
Cătălina Mihalache (n. 1973, Iaşi) este cercetător la Institutul de Istorie „A.D. Xenopol” din Iaşi. Domenii de competenţă: istoria educaţiei, istorie culturală, didactica istoriei. Volume publicate: Şcoala şi artizanatul. Interpretări culte ale artei populare, Cluj-Napoca, Editura Limes, 2007; Dumitru Ivănescu, Cătălina Mihalache (eds.), Patrimoniu naţional şi modernizare în societatea românească: instituţii, actori, strategii, Iaşi, Editura Junimea, 2009; Didactica apartenenţei. Istorii de uz şcolar în România secolului XX, Iaşi, Institutul European, 2012; Cătălina Mihalache, Leonidas Rados (coord.), Educaţia publică şi condiţionările sale (secolele XIX-XX), Iaşi, Editura Universităţii „Alexandru Ioan Cuza”, 2015; Copilărie, familie, şcoală: politici educaţionale şi receptări sociale, Iaşi, Editura Universităţii „Alexandru Ioan Cuza”, 2016.
Nicoleta Roman (n. 1981, Bucureşti) este cercetător la Institutul de Istorie „Nicolae Iorga” din București. Domenii de competență: istorie culturală și socială, istoria copilăriei și a familiei, istoria femeii. Volume publicate: Copilăria românească între familie și societate (secolele XVII-XX), București, Editura Nemira, 2015 (coord.); Deznădăjduită muiere n-au fost ca mine. Femei, onoare și păcat în Valahia secolului al XIX-lea, București, Editura Humanitas, 2016; Orphans and Abandoned Children in European History, Sixteenth to Twentieth Centuries, London, Routledge, 2017 (editor).