Descriere
Sumar
Despre autori
Prezenta lucrare analizează comunicarea actorilor politici români în social media în perioade (pre)electorale. Am avut în vedere prestația acestora pe blog-uri, website-uri sau rețele sociale, în timpul sau înaintea campaniei electorale pentru alegeri locale, europarlamentare sau prezidențiale. Actorii politici au pășit, la începutul anilor 2000, cu destulă timiditate în mediul virtual, au debutat pe forumuri, după 2005 au intrat în blogosferă, iar după 2011 cei mai mulți sunt prezenți pe rețele sociale. Cu puține excepții, dau dovadă de o lipsă de înțelegere a specificului rețelei: activitate discontinuă, mesaje fără țintă, conținut lipsit de originalitate, fără interactivitate. Pentru cei mai mulți dintre ei, social media nu mai e un mediu alternativ, ci doar un mijloc de retransmitere a mesajelor concepute pentru televiziune sau pentru presa scrisă.
Prefață (Minodora Sălcudean);
Introducere;
I. Comunicarea politică prin social media:
I.1. Social media – delimitări conceptuale;
I.2. Comunicare, cercetare și promovare politică în social media;
II. Comunicarea politică în social media: realități românești:
II.1. Blogul – instrument de comunicare în campania electorală;
II.2. Folosirea blogului în campania pentru alegerile parlamentare din 2008;
II.3. Blogul ca platformă pentru transmiterea doctrinei partidului către cetățeni;
II.4. Rolul blogului în alegerile europarlamentare din anul 2014;
II.5. Website-ul – un nou canal pentru comunicarea electorală:
II.5.1. Website-urile partidelor politice din România – o prezentare diacronică;
II.5.2. Website-urile partidelor politice înaintea competiţiei electorale din 2012;
II.6. Utilizarea reţelei sociale Facebook în comunicarea politică românească:
II.6.1. Referendum pe Facebook: pro şi contra suspendării preşedintelui (2012);
II.6.2. Folosirea Facebook în campaniile pentru alegerile locale;
II.6.2.1. De la un debut anevoios (Bacău, 2012);
II.6.2.2. ... la cel mai accesibil canal de comunicare ales de candidaţi (Bacău, 2016);
II.6.3. „Președintele Facebook” al României (2014);
II.6.3.1. Facebook și mobilizarea internauților în ziua votului;
II.6.3.2. Facebook – mediul preferat pentru campania electorală negativă;
II.6.3.3. Facebook – un barometru electoral exact pentru rezultatul final al alegerilor;
Concluzii;
Bibliografie;
Anexa 1. Lista politicienilor-bloggeri din Partidul Național Liberal;
Anexa 2. Cursa finală prezidențială (2014) în fotografii de copertă pe Facebook
Monica Pătruț (n. 1972) este conferențiar universitar doctor la Universitatea „Vasile Alecsandri” din Bacău. Domeniile ei de cercetare sunt comunicarea politică și social media. A publicat articole în reviste naționale și internaționale de specialitate (Public Relations Review, Journal of Media Research, Sociologia Românească, Polis, Sfera Politicii). Este co-editor al volumelor: Social Media in Higher Education: Teaching in Web 2.0, Social Media and the New Academic Environment: Pedagogical Challenges (IGI Global, Hershey, USA, 2013), Web 2.0 in Education and Politics. The Social Media Revolution (Lambert Academic Publishing, 2013) și Social Media in Politics: Case Studies on the Political Power of Social Media (Springer, 2014).