Descriere
Sumar
Despre autori
Prefață de Alexandru-Florin Platon.
Grupajele acestui volum propun trei subiecte distincte: atragerea femeilor în universul şcolar; ofensiva practicilor disciplinare extinse asupra adulţilor prin intermediul copiilor; utilizarea resurselor şcolare pentru validarea şi difuzarea unui repertoriu patriotic. Şcoala nu a fost o etapă de viaţă obligatorie pentru toţi copiii, neîncrederea în utilitatea ei persistând multă vreme. Totuşi, în mod paradoxal, învăţământul a ajuns finalmente un domeniu prin excelenţă feminin. De la aspectele de gen, investigaţia s-a orientat spre vârstele celor expuşi educaţiei publice, urmărind implicarea copiilor în politică şi consecinţele disciplinării pe cale şcolară a elevilor şi părinţilor. Pentru a ilustra diferitele ipostaze ale educaţiei civice şi patriotice, autoarea s-a oprit asupra unui decupaj istoric regional (unirea Basarabiei cu România) şi a unui caz de cooptare masivă a societăţii în defensiva ideologică a României Mari (Liga Antirevizionistă); în mod previzibil, manualele şcolare nu puteau lipsi din pledoaria autoarei.
Mode și modele ale educației feminine în secolul XIX; Feminizarea învățământului românesc: tendințe,
stereotipuri, adaptări; Mici delicte, mari conflicte: lecții de vinovăție pentru elevi
și familiile lor; Părinți de pus la colț, părinți de pus în prezidiu; Școala românească din Basarabia, în anii 1918-1923; Liga Antirevizionistă Română; Manualele, o retrospectivă sumară etc.
Cătălina Mihalache (n. 1973, Iași) este cercetător la Institutul de Istorie „A.D. Xenopol” din Iaşi. Domenii de competenţă: istoria educaţiei, istorie culturală, didactica istoriei. Volume publicate: Şcoala şi artizanatul. Interpretări culte ale artei populare, Cluj-Napoca, Editura Limes, 2007; Dumitru Ivănescu, Cătălina Mihalache (eds.), Patrimoniu naţional şi modernizare în societatea românească: instituţii, actori, strategii, Iaşi, Editura Junimea, 2009; Didactica apartenenţei. Istorii de uz şcolar în România secolului XX, Iaşi, Institutul European, 2012; Cătălina Mihalache, Leonidas Rados (coord.), Educaţia publică şi condiţionările sale (secolele XIX-XX), Iaşi, Editura Universităţii „Alexandru Ioan Cuza”, 2015.