Descriere
Sumar
Despre autori
Cartea este actuală şi utilă pentru politicile de educaţie din România, în special pentru cele din spaţiul învăţământului superior, cu accent pe studiile doctorale. Se doreşte a fi cartea care conţine prima cercetare realizată pe beneficiarii de burse doctorale cu finanţare din Fondul Social European prin Programul Operaţional Sectorial Dezvoltarea Resurselor Umane în cadrul Consorţiului Universitaria.
Cartea conţine informaţii actuale şi de interes cu privire la impactul social care face referire la următoarele aspecte: iniţiative de parteneriat bidirecţional între universităţi şi IMM-uri, respectiv ONG-uri; efectele sociale pozitive ale universităţilor în dezvoltarea regională; efectele sociale negative (perverse) apărute odată cu implementarea proiectelor din fonduri structurale; avantajele burselor POSDRU; angajabilitatea doctoranzilor/doctorilor beneficiari de burse POSDRU.
Prefaţă de Nicu Gavriluţă
Listă de abrevieri
Glosar de termeni
INTRODUCERE
CAPITOLUL I. CADRUL GENERAL AL LUCRĂRII. TEORII SOCIOLOGICE ŞI METODOLOGIA CERCETĂRII
Teorii sociologice privind dezvoltarea ca efect al integrării României în Uniunea Europeană
Teoria diferenţierii structurale (Smelser)
Teoria agenţilor de la baza dezvoltării (McClelland)
Teoria dezvoltării regionale – teoria polilor de creştere (Perroux)
Teoria imitaţiei şi coeziunea socială (Tarde)
Educaţia în cadrul studiilor doctorale din România – abordare sociologică
Rolul educaţiei în formarea caracterelor (Durkheim)
Educaţia – socializarea şi rolurile instituţionale – (Berger şi Luckmann)
Habitusul de clasă şi educaţia (Bourdieu)
Metodologia cercetării
Documentarea bibliografică
Ancheta sociologică pe bază de chestionar
Analiza secundară a datelor
Observaţia participativă
Studiul de caz
Etica în demersul realizării cercetării sociologice
CAPITOLUL II. FONDURILE STRUCTURALE – SUPORT PENTRU DEZVOLTAREA SOCIALĂ. ISTORIC, TIPOLOGII, PRINCIPII
Scurt istoric al Uniunii Europene
Fondurile structurale. Trecut şi prezent
Începuturile fondurilor structurale
Primii paşi spre descentralizarea FSE de la nivel european la nivel naţional
FSE – identificarea de soluţii pentru procesul de îmbătrânire a populaţiei
Strategia de la Lisabona – un pas spre diminuarea decalajelor
FSE – reglementările adoptate la nevoile existente în prezent (2007-2013)
Taxonomia fondurilor structurale
Fondul Social European
Fondul European de Dezvoltare Regională
Fondul de Coeziune
Fondul European pentru Agricultură şi Dezvoltare Rurală
Fondul European pentru Pescuit
Principiile fondurilor structurale
Politica regională şi de coeziune a Uniunii Europene pentru perioada 2014-2020
CAPITOLUL III. FONDURILE STRUCTURALE LA NIVELUL ROMÂNIEI. IMPLICAŢII SOCIALE
Adaptarea legislaţiei naţionale la normele europene
Planul Naţional de Dezvoltare 2007-2013
Cadrul Strategic Naţional de Referinţă 2007-2013
Programul Operaţional Sectorial Dezvoltarea Resurselor Umane 2007-2013
Obiectivul general al POSDRU
Obiectivele specifice ale POSDRU
Tipuri de proiecte finanţate din POSDRU
Axe prioritare şi domenii majore de intervenţie ale POSDRU
Solicitanţi eligibili pentru proiectele finanţate din POSDRU
Axe prioritare ale POSDRU în cadrul cărora sunt beneficiari eligibili universităţile
Categorii de grupuri ţintă eligibile
Rolul social al fondurilor structurale în învăţământul superior românesc
Globalizarea şi învăţământul superior
CAPITOLUL IV. CONSORŢIUL UNIVERSITARIA ŞI INFLUENŢE SOCIALE ALE FONDURILOR STRUCTURALE
Consideraţii generale şi legislaţie
Universităţile membre din Consorţiul Universitaria
Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iaşi – „prima universitate din România”
Universitatea din Bucureşti – „tradiţie şi modernitate în învăţământul superior”
Academia de Studii Economice din Bucureşti – „o universitate antreprenorială”
Universitatea Babeş-Bolyai, Cluj-Napoca – „o universitate multiculturală”
Universitatea de Vest din Timişoara – „catalizator al dezvoltării societăţii”
Universităţile din Consorţiul Universitaria în context mondial – consecinţe sociale
Afilieri la organizaţii internaţionale
Ranking-uri internaţionale
Ranking-uri naţionale
Reţeaua Universitaria şi parteneriatele existente în interiorul Consorţiului
Stadiul proiectelor finanţate prin POSDRU în cadrul Consorţiului Universitaria
Avantajele şi dezavantajele partenerilor şi beneficiarilor din proiecte europene
Parteneriatele naţionale şi internaţionale în cadrul Consorţiului Universitaria
Parteneriatele la nivelul regiunilor de dezvoltare şi a judeţelor implicate
CAPITOLUL V. ATITUDINI SOCIALE ŞI MENTALITĂŢI PRIVIND ABSORBŢIA ŞI UTILIZAREA FONDURILOR STRUCTURALE
Consideraţii generale despre atitudini şi mentalităţi
Percepţii privind disparităţile sociale de dezvoltare din spaţiul autohton
Preliminarii
Perioada paşoptistă
Perioada burgheziei
Perioada neoiobăgiei
Secolul al XX-lea
Perioada interbelică
Perioada comunistă
Provocările secolului al XXI-lea
Efectele sociale ale accesării fondurilor structurale
Efectele sociale pozitive ale universităţilor în dezvoltarea socială şi regională
Efectele sociale negative (perverse)
Boomul absolvenţilor cu studii doctorale din România. Cauze şi percepţii sociale
Studii de caz
Studiul de caz nr. 1. Proiectul: Comunitate universitară pentru managementul calităţii în învăţământul superior. Solicitant: Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iaşi
Studiul de caz nr. 2. Proiectul: DOCSOC – Excelenţă, inovaţie şi interdisciplinaritate în studiile doctorale şi postdoctorale în sociologie. Solicitant: Universitatea din Bucureşti
Studiul de caz nr. 3. Proiectul: Dezvoltarea oportunităţilor oferite doctoranzilor pentru traiectorii flexibile în cariera de cercetare. Solicitant: Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iaşi
Studiul de caz nr. 4. Proiectul: Doctorat în economie la standardele Europei cunoaşterii (DoEsEc). Solicitant: Academia de Studii Economice din Bucureşti
Studiul de caz nr. 5. Proiectul: Studiile doctorale – factor major de dezvoltare al cercetărilor socio-economice şi umaniste. Solicitant: Universitatea Babeş-Bolyai Cluj-Napoca
CAPITOLUL VI. CERCETARE SOCIOLOGICĂ PRIVIND IMAGINEA SOCIALĂ A PROIECTELOR DE BURSE DOCTORALE ÎN RÂNDUL DOCTORANZILOR/DOCTORILOR
Profilul respondentului
Oportunităţi de participare la evenimente ştiinţifice prin fonduri structurale
Publicaţii ştiinţifice realizate cu sprijinul finanţării europene şi ierarhizarea universităţilor
Oportunităţi de mobilităţi profesionale internaţionale prin fonduri structurale
Motivaţia continuării studiilor doctorale
Statutul bursierilor din fonduri structurale pe piaţa muncii
Semnificaţia titlului de doctor pentru prima promoţie de bursieri POSDRU
Dificultăţi întâmpinate în perioada derulării studiilor doctorale
CAPITOLUL VII. ÎN LOC DE ÎNCHEIERE
Soluţiile doctoranzilor din Consorţiul Universitaria cu privire la îmbunătăţirea activităţii doctorale
Viitorul trinomului universităţii moderne – educaţie, cercetare, servicii pentru societate şi cultură
Direcţii viitoare de cercetare
Bibliografie
Geta Mitrea este doctor în sociologie cu tema de cercetare doctorală "Impactul social al fondurilor structurale în cadrul Consorţiului Universitaria". Absolventă a Facultăţii de Filosofie şi Ştiinţe Social-Politice a Universităţii „Alexandru Ioan Cuza” din Iaşi; susţine seminarii şi tutoriale ca profesor asociat în cadrul Departamentului de Sociologie şi Asistenţă Socială al aceleiaşi facultăţi. Specialist în scrierea, implementarea şi managementul proiectelor cu finanţare europeană, este certificat ca manager şi formator. Face parte din European Sociological Association, Colegiul Naţional al Asistenţilor Sociali din România şi Societatea Sociologilor din România.
A organizat şi participat la numeroase workshop-uri, conferinţe naţionale şi internaţionale, seminarii şi simpozioane ştiinţifice, precum Şcoala de vară în economie socială (2013), Conferinţa Naţională a Societăţii Sociologilor din România (2013), Şcoala de vară pe tematica non-discriminării şi managementului diversităţii (2011). Are mai multe articole publicate în reviste recunoscute în baze de date internaţionale şi ISI, dintre care menţionăm: The Social Role of European Funds on Children at Risk of School Dropout (2013); The Summer school in Social Economy (2013); EU funds absorbed by the universities from Consortium Universitaria from Romania. Comparative analysis (2012); The Absorbtion of Structural Funds by the Universities of Romania. Institutional Problems (2011); Structural funds in Romania: ethical dilemmas and development perspectives (2010).