Descriere
Sumar
Despre autori
Studiu introductiv, traducere şi note de Camelia Crăciun. Lucrare de mare interes pentru sociologia şi istoria socială a intelectualior, Oameni ai ideilor: perspectiva unui sociolog este unul din studiile importante de început în domeniu; o analiză istorică a categoriei intelectualilor pu¬blici, volumul se înscrie în mai larga preocupare a lui Coser pentru modul în care intelectualii au interacţionat cu politicul de-a lungul istoriei. Lewis A. Coser îşi conduce cititorii din cafenelele Londrei din sec. al XVIII-lea până în industriile de cultură în masă, în căutarea unei definiţii pentru „intelectual”. Descriind locurile în care intelectualii prosperă şi explorând natura şi contribuţiile diferitelor grupuri bine cunoscute, acesta aduce în discuţie diferitele roluri pe care intelectualii le joacă în societate şi de ce sunt aceştia importanţi. Cartea se compune dintr-o serie de eseuri scurte pe teme selective legate de reţelele instituţionale în care se găsesc intelectualii.
Partea Intâi. CONTEXTE ALE VIEŢII INTELECTUALE
Capitolul 1. Introducere
Capitolul 2. Salonul rococo francez
D'Holbach şi Helvétius
Capitolul 3. Cafenelele din Londra secolului XVIII
Capitolul 4. Societatea Regală şi ascensiunea ştiinţei moderne
Capitolul 5. Profesiunea literară în Anglia secolului XVIII
Extinderea publicului cititor
Librari şi autori
Bibliotecile de împrumut
Comercializarea literaturii
Capitolul 6. Comercializarea scrisului: patru cazuri din Anglia secolului XIX
Walter Scott
William M. Thackeray
Charles Dickens
George Eliot
Capitolul 7. Revistele britanice din secolul al XIX -lea
Capitolul 8. Cenzura
Cenzura politică: Franţa pre-revoluţionară
Cenzura morală: Epoca victoriană în America
Capitolul 9. Secta politică: saint-simoniştii
Capitolul 10. Boema literară: Anii de început ai Greenwich Village
Capitolul 11. Mica revistă: The Masses şi The Little Review
Partea a Doua. INTELECTUALII ŞI SEDIUL PUTERII
Capitolul 12. Introducere
Intelectuali la putere
Croindu-şi drum din interior
Legitimând puterea
Criticii puterii
Salvarea în străinătate
Capitolul 13. Intelectuali la putere
Intelectualii iacobini sau politica purităţii
Bolşevicii: intelectualii ca revoluţionari de profesie
Capitolul 14. Croind drum din interior
Fabianiştii: ofiţeri de infor¬ma¬ţii fără armată
Brain Trust curtează puterea
Capitolul 15. Legitimarea puterea
Napoleon şi ideologii
Gomulka şi revizioniştii
Capitolul 16. Criticii puterii
Aboliţioniştii
Dreyfusarzii
Capitolul 17. Salvarea în străinătate
Pasiunea pentru ordine: aventura amoroasă a filosofilor cu China şi Rusia
Înfruntând valul viitorului în anii treizeci
Partea a Treia. INTELECTUALUL ÎN AMERICA ZILELOR NOASTRE
Capitolul 18. Introducere
Tipuri intelectuale şi cadre instituţionale
Capitolul 19. Cadrul general şi viitorul în faţa noastră: două perspective contrastante
America în postura unei societăţi de masă birocra¬tizate: demodarea intelectu¬alului
America în postura unei societăţi pluraliste: perspec¬tive optimiste pentru o cultură superioară
Capitolul 20. Intelectualii independenţi
Capitolul 21. Intelectualii universitari
Universitatea astăzi
Universitatea ca un cadru pentru intelectuali
Presiunile carierei şi compartimentalizarea cunoaşterii
Presiunile timpului
Îndemânare versus cultivare
Rolul de consultant al univer¬sitarilor
Antreprenoriatul în cercetare
Obstacole birocratice
Perspective
Capitolul 22. Intelectualii din mediul ştiinţific
Rolul profesional al omului de ştiinţă
Noul rol public al omului de ştiinţă
Perspective pentru intelec¬tua¬lii din mediul ştiinţific
Capitolul 23. Intelectuali la Washington
Intelectualul ca funcţionar public
Intelectualul ca birocrat ad-hoc
Capitolul 24. Intelectualii în industriile culturii de masă
Industria filmului
Revistele săptămânale cu tiraj de masă
Capitolul 25. Fundaţiile ca paznici ai vieţii intelectuale contemporane
Capitolul 26. Rezumat
Fragmentarea şi diversificarea
Concentrare şi absorbţie
Absorbţie, alienare sau preocupare detaşată?
Lewis Coser este unul din clasicii sociologiei mondiale. Născut în 1913 la Berlin într-o familie cu origini evreieşti din înalta societate, Lewis Coser este atras în tinereţe de socialism şi părăseşte Germania în 1933 datorită pericolului nazist, ajungând la Paris. În 1941, după o perioadă de insecuritate economică, dar şi de efervescenţă intelectuală în care studiază literatura comparată şi sociologia la Sorbona şi este activ în mişcarea socialistă, ajungând în cele din urmă în detenţie într-un lagăr din sudul Franţei, Coser fuge de ocupaţia germană, ajungând în cele din urmă în Statele Unite. După o perioadă
de activitate jurnalistică pentru diferite publicaţii, inclusiv politice, precum Partisan Review, Politics, The Progressive şi The Nation, Coser obţine doctoratul în sociologie la Universitatea Columbia în 1954. În acelaşi an, alături de colegul şi prietenul său Irving Howe,
Coser înfiinţează celebra revistă radicală Dissent ca o reacţie la intoleranţa regimului McCarthy din anii 1950. Chiar dacă a rămas până la sfârşit fidel opţiunilor sale socialiste, Coser nu a evitat să adreseze o critică acidă mişcărilor de stânga, inclusiv prin opera sa American Communist Party: A Critical History (1919-1957) (Partidul comunist american: o istorie critică). De-a lungul carierei sale universitare, Lewis Coser a predat la Universitatea Chicago, la Universitatea California şi la SUNY (State University of New York), fondând, în cele din urmă, departamentul de sociologie al Universităţii Brandeis. Publicând ca
autor sau editor peste douăzeci de volume, Coser a fost curând recunoscut ca sociolog eminent şi a fost ales preşedinte al American Sociological Association în 1975, încetând din viaţă în 2003 în
Cambridge, Massachusetts, Statele Unite72.
Cea mai cunoscută contribuţie a sa este legată de analiza conflictului social, concentrându-se asupra funcţiilor acestuia în societate. Dezvoltare a lucrării sale de doctorat, volumul The Functions of Social Conflict (Funcţiile conflictului social), totodată şi prima carte
a lui Lewis Coser, publicată în 1956, a devenit una din lucrările importante ale sociologiei postbelice şi l-a propulsat în a doua jumătate
a anilor 1950 în centrul dezbaterilor sociologice unde s-a menţinut prin revizuiri periodice ale viziunii sale (Continuities in the Study of Social Conflict, 1967; Conflict and Consensus, 1984). Rămâne cunoscut specialiştilor prin intermediul contribuţiilor sale şi al impactului acestora în domenii variate pornind de la istoria intelectuală şi sociologia literară, ajungând la politologie şi la teoria politică, dar şi la relaţiile internaţionale.