Descriere
Sumar
Despre autori
Tema principală a volumului reflectă analiza sociologică a practicilor culturale în rândul adolescenților, prin evidențierea factorilor care îi determină sau i-ar putea determina pe tineri să se implice în diverse activități cultural-artistice și educaționale, în dubla lor calitate – de consumatori sau/ și producători. De altfel, volumul își propune să reliefeze caracteristicile comportamentului cultural al adolescenților din cinci unități de învățământ liceale din Municipiul Iași, punctul central al lucrării constituindu-l o cercetare întreprinsă vreme de trei ani de zile, în perioada 2013-2016. În acest sens, studiul empiric a fost realizat prin combinarea metodelor cantitative (anchetă prin chestionar) cu cele calitative (anchetă prin interviu de tip semi-directiv). Totodată, baza teoretică a lucrării este construită în jurul perspectivei structuralist-constructiviste, fără însă a fi exclusivă, prin introducerea unei literaturi variate care analizează practicile culturale și cadrele de manifestare ale creativității în mediul educațional.
Prefaţă (Mihai Dinu Gheorghiu);
Introducere;
Capitolul 1. Aspecte introductive privind cultura și analiza practicilor culturale:
1.1. Definţii ale culturii;
1.2. Diferenţieri specifice între studiile culturale, sociologia culturii
şi sociologia culturală;
1.3. Perspectiva structuralist-constructivistă asupra analizei
practicilor culturale;
1.4. Alte aspecte sociologice privind analiza practicilor culturale;
1.5. Cercetări anterioare privind practicile culturale:
1.5.1. Cercetări anterioare desfăşurate în România;
1.5.2. Cercetări anterioare desfăşurate la nivel internaţional;
Capitolul 2. Practici de consum cultural şi cadre de manifestare a creativităţii în mediul educaţional:
2.1. Aspecte generale privind conceptul de socializare;
2.2. Funcţiile şcolii;
2.3. Clasa şcolară şi grupul mic;
2.4. Cercurile şi grupurile de elevi;
2.5. Efecte şi roluri ale activităţilor extraşcolare/ extracurriculare
asupra dezvoltării tinerilor;
2.6. Creativitatea în rândul elevilor. Aptitudini şi abilităţi;
Capitolul 3. Impactul noilor tehnologii asupra practicilor culturale ale tinerilor:
3.1. Principalele caracteristici ale nativilor digitali;
3.2. Statistici privind utilizarea computerelor şi a Internetului
în rândul tinerilor din România;
3.3. Social media – instrument de promovare a instituţiilor culturale;
3.4. Aspecte generale privind utilizarea mijloacelor digitale
în mediul educaţional;
3.4.1. Analiză exploratorie privind utilizarea social-media
în unităţile liceale de învăţământ din mediul rural
(judeţul Iaşi);
Capitolul 4. Studiu cantitativ privind practicile de consum şi producţie culturală în mediul educaţional:
4.1. Metodologia cercetării cantitative;
4.1.1. Redactarea chestionarului, tipuri de întrebări;
4.2. Structura socio-demografică a populaţiei studiate;
4.3. Percepţiile tinerilor privind cultura;
4.4. Practici de consum cultural şi de petrecere a timpului liber
în rândul tinerilor:
4.4.1. Pasiuni cultural-artistice ale tinerilor practicate în mod organizat;
4.4.2. Implicarea civică a tinerilor;
4.5. Influenţa „noilor tehnologii” asupra comportamentului cultural
al tinerilor;
4.5.1.Studiu de caz privind obişnuinţele de lectură ale tinerilor.
Cărţi tipărite vs eBook;
4.5.2. Modalităţi de utilizare şi percepţii ale tinerilor privind
Internetul şi social-media;
4.6. Valori, principii, perspective educaţionale și profesionale.
Aspecte generale;
4.7. Concluzii generale ale anchetei cantitative;
Capitolul 5. Studiu calitativ privind implicarea tinerilor în activităţi extracurriculare şi extraşcolare:
5.1. Metodologia cercetării calitative;
5.1.1. Rezumatele interviurilor. Studii de caz;
5.2. Cultura din perspectiva elevilor;
5.2.1. Importanţa acordată culturii în rândul tinerilor;
5.3. Rolul şcolii în promovarea activităţilor cultural-artistice şi educaţionale;
5.3.1. Modalităţi de îmbunătăţire a participării/ implicării
elevilor în activităţi cultural-artistice şi educaţionale;
5.4. Percepţiile adolescenţilor privind funcţiile Internetului şi ale
reţelelor de socializare;
5.5. Apariţia pasiunilor cultural-artistice:
5.5.1. Influenţe şi roluri ale agenţilor educativi în susţinerea
dezvoltării pasiunilor cultural-artistice;
5.5.2. Cadre de manifestare a pasiunilor cultural-artistice;
5.6. Aspiraţii şi perspective educaţionale şi socio-profesionale;
5.7. Concluzii generale ale studiului calitativ;
Concluzii finale şi recomandări;
Bibliografie;
Anexă: Preferinţe ale elevilor în materie de muzică, filme şi literatură
Alexandru-Cosmin Apostol (n. 1987, Iași) – doctor în sociologie și cadru didactic asociat, începând din anul 2013, la Universitatea „Alexandru Ioan Cuza”, Facultatea de Filosofie și Științe Social-Politice. Susține seminarii de Statistică socială, Teorii sociologice contemporane, Metodologia cercetării în științele sociale, Sociologie aplicată și laborator de cercetare ș.a. În perioada 2014-2015 a fost bursier doctorand în cadrul proiectului „Sistem integrat de îmbunătățire a calității cercetării doctorale și postdoctorale din România și de promovare a rolului științei în societate”, POSDRU/159/1.5/S/133652. În calitate de sociolog, a participat la realizarea a numeroase studii pe teme sociale, educaționale și politice.
Printre articolele științifice publicate cu referire la domeniul cultural se numără: „Internet Use among High School Students from Iași Municipality. Sociological Perspective”, în Alina Popa & Florea Ioncioaia (editori), Proceedings of the 2nd Commscie International Conference "Challenges for Sciences and Society in Digitial Era", Editura PIM (2015); „Young people reading habits. Between printed books and E-books”, în Camelia Grădinaru, Roxana Patraș, Andreea Mironescu, Anca-Diana Bibiri, Emanuel Grosu (editori), From Manuscript to E-Book, Editura Universității „Alexandru Ioan Cuza” din Iași (2016); „Digital Development And Cultural Organizations”, în Iulian Boldea (coord.), Identities in Metamorphosis. Literature, Discourse And Multicultural Dialogue, Section Political Sciences, Sociology, International Relations, Arhipelag XXI Press (2014) ș.a.