Descriere
Sumar
Despre autori
Lucrarea de faţă a avut ca principal scop actualizarea informațiilor teoretice și vizuale din domeniul artei bisericești, vizând oferirea unei imagini despre arta bizantină, în general, și despre pictura bizantină, în mod special, aceasta din urmă constituind un reper pentru pictura de tradiție creștin ortodoxă. Atenția noastră s-a îndreptat cu precădere către pictura bisericească autohtonă care a suportat abateri temporare de la tradiţia bizantină, oscilând uneori între autenticitate și imitaţie. În ceea ce privește autenticitatea creației picturii bisericești actuale din România, s-a observat preocuparea unor artiști plastici pentru realizarea unor picturi murale și a unor icoane care stau sub semnul originalității. Dintre aceștia, pictorul Grigore Popescu-Muscel s-a remarcat în mod deosebit, traseul său artistic, parcurs în planul picturii bisericești, fiind surprins în paginile ultimului capitol.
Argument;
Capitolul I. Arta bizantină, fundament al tradiţiei picturii creştin-ortodoxe:
I.1. Caracteristicile stilului bizantin;
I.2. Fundamente teologice:
I.2.1. Premisele şi consecinţele iconoclasmului;
I.2.2. Icoana şi relaţionarea ei cu privitorul, în viziunea lui Georgios Kordis ;
I.3. Tradiţia bizantină în pictura ortodoxă românească:
I.3.1. Moştenirile tradiţiei bizantine (secolele XV XVIII);
I.3.2. Moşteniri inovative ale secolului al XIX lea;
I.3.3. Moşteniri neobizantine (secolul al XX lea);
Capitolul II. Fenomenul artistic religios actual ‒ tradiţie şi modernitate:
II.1. Pictura murală, pictura de icoane între autenticitate, imitaţie şi kitsch;
II.2. Grupul Eikona;
Capitolul III. Creaţia pictorului bisericesc Grigore Popescu:
III.1. De la pictura de şevalet la arta bisericească;
III.2. Pictura murală bisericească:
III.2.1. Lucrări reprezentative;
III.2.2. Pictura bisericii monument „Adormirea Maicii Domnului”, Borzeşti;
III.2.2.1 Pictura nouă în tehnica „fresco”;
III.2.2.2. Programul iconografic – preliminarii;
III.2.2.3. Cupola şi turla;
III.2.2.4. Absida altarului;
III.2.2.5. Arcul triumfal;
III.2.2.6. Naosul;
III.2.2.7. Pronaosul;
ILUSTRAŢII;
BIBLIOGRAFIE
Vasile Tudor (n. 1964, Buhuși, Bacău) este asistent universitar doctor la Facultatea de Teologie Ortodoxă, Secția Artă Sacră, Iași. A absolvit, în 1991, Facultatea de Arte Plastice şi Design, specializarea Sculptură, Universitatea de Arte „George Enescu”, Iaşi. Este doctor în Arte Plastice și Decorative, Universitatea Națională de Arte „George Enescu”, Iași (2014); a obținut atestări profesionale, în 1994, în domeniul restaurării (studii postuniversitare de atestare Bazele restaurării ştiinţifice, specializarea ceramică, sticlă, metal, Bucureşti), iar în 2014, în domeniul artei eclesiale (Pictor bisericesc, categoria a III-a, autorizat de Comisia de Pictură Bisericească din cadrul Patriarhiei Române). A publicat numeroase articole în „Analele Ştiinţifice” ale Universităţii „Alexandru Ioan Cuza”, Iaşi, domeniul teologie ortodoxă. A participat la numeroase conferinţe, simpozioane naționale și internaționale de artă plastică și religioasă. În domeniul artei murale, a realizat pictura în tehnica frescă la Biserica „Înălțarea Domnului”, Copălău, județul Botoșani, și la Biserica „Sfinții Împărați Constantin și Elena” din Rediu, Ruginoasa, județul Iași.