Descriere
Sumar
Despre autori
Volumul de față este dedicat profesorului George Văideanu (1924-2014), personalitate de înaltă clasă în domeniul educației românești și mondiale. Lucrarea include studii realizate de specialiști în științele educației care valorifică opera și activitatea profesorului George Văideanu, precum și evocări care ilustrează personalitatea acestuia. Prin structura și analizele propuse în volum, autorii încearcă să contureze domeniile fundamentale în care s-au afirmat preocupările pedagogice ale profesorului George Văideanu: filosofia și politica educației, teoria educației, curriculum educațional, pedagogie universitară, educația permanentă și cercetarea prospectivă a educației.
Cuvânt înainte
STUDII:
George Văideanu, Orientări și tendințe în educația contemporană;
Carmen Mihaela Crețu, Contribuții ale profesorului George Văideanu la teoria și metodologia curriculumului;
Mihai Stanciu, Interdisciplinaritatea ca paradigmă de modernizare a curriculumului școlar;
Valerica Anghelache, Curriculumul educațional - de la paradigma intelectualismului la dezvoltarea durabilă;
Mariana Momanu, Educația intelectuală în contextul educației integrale;
Constantin Cucoș, Normativitate, integrativitate și interdisciplinaritate în realizarea educației estetice;
Simona Butnaru, Problematica lumii contemporane și noile educații;
Nicoleta Laura Popa, Cercetarea educaţională: premise şi ilustrări în lucrările profesorului George Văideanu;
Otilia Dandara, Influenţa consilierii şi orientării în carieră asupra calităţii capitalului uman;
Liliana Stan, Formarea formatorilor în concepţia profesorului George Văideanu;
Otilia Clipa, Didactica universitară – necesitate și actualitate;
Simona Sava, Mariana Crașovan, Dezvoltarea academică a cadrelor didactice universitare; ancore peste timp;
Cristina Ilea-Golea, Strategii de dimensionare şi structurare a conținuturilor în predarea-învățarea limbilor străine: perspectiva interdisciplinară şi organizarea modulară;
Laurențiu Șoitu, Continuitatea dintre milenii;
George Văideanu, Caracteristici ale conținuturilor sistemelor educative de mâine;
EVOCĂRI:
Profesorul George Văideanu și generația mea (Teodor Cozma);
Urmele Profesorului (Laurențiu Șoitu);
Omagiu educației superioare, cinstire superioarei educații (Romiță Iucu);
Profesorul George Văideanu, făuritor de destin profesional (Carmen Crețu);
Despre valorile academismului, cu eleganță (Simona Sava);
George Văideanu – OMUL pe care l-am cunoscut (Venera-Mihaela Cojocariu);
George Văideanu – omul și mentorul (Alois Gherguț);
Profesorul George Văideanu, model de eleganță și de optimism (Mariana Momanu);
Profesorul George Văideanu – sursă de inspirație și prezență academică. Perspectiva studentului în științele educației (Nicoleta Laura Popa);
George Văideanu – date biografice și activitate științifică (Magda-Elena Samoilă);
Premii și distincții ale Profesorului George Văideanu;
Interviu cu Profesorul George Văideanu (Grigore Ilisei)
Mariana Momanu (n. 1967, Sulița, Botoșani) este doctor în științele educației, cadru didactic la Facultatea de Psihologie și Științe ale Educației, Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iași. Interesele sale de cercetare vizează: istoria și filosofia educației, educația contemporană, educația interculturală, educația pentru democrație, parteneriatul educațional. A publicat cărți, capitole în volume colective, studii și articole în reviste de specialitate. Dintre publicații menționăm: Introducere în teoria educației (2002), Educație și ideologie. O analiză pedagogică a sistemului totalitar comunist (2005), The education of Roma children in Romania: description, difficulties, solutions (cu T. Cozma și C. Cucoș, 2000), The pedagogical dimension of indoctrination: criticism of indoctrination and the constructivism in education (2012), Nationalism and Europeanism in education: a critical analysis of alternatives (cu N.-L. Popa, 2015).
Nicoleta Laura Popa (n. 1977, Galați) este doctor în științele educației, cadru didactic la Facultatea de Psihologie și Științe ale Educației, Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iași. Interesele sale de cercetare vizează: cercetarea educațională în perspectivă incluzivă, evaluarea școlară, migrația familială și consecințele psihoeducaționale ale acesteia, educație și diversitate. A publicat cărți, capitole în volume colective, studii și articole în reviste de specialitate. Dintre publicații menționăm: Romanian teachers of the gifted: empathy and accuracy in perceiving students’ characteristics (Radboud University Nijmegen, 2005), Ghid pentru cercetarea educației (cu L. Antonesei, coord., și A. V. Labăr, Polirom, 2009), Investigating learning space with photography in early childhood education: a participatory research approach (cu L. Stan, 2013), Diversificarea metodologiei cercetării în educaţia timpurie (2016).