Colecții
Academia Practică
Antiqua et Mediaevalia
Bibliografica
Biblioteca de Istorie Literară
Bibliotheca Archaeologica Iassiensis
Bibliotheca Archaeologica Moldaviae
Bibliotheca Classica Iassiensis
Bibliotheca Patristica Iassiensis
BusinessLike
Cicero
Colecția Medico-chirurgicală
Complus
Contribuţii Ieşene de Germanistică
D.E.U. (Dicţionarele Editurii Universităţii)
Doctoralia
Documenta
Economie şi Societate Liberă
Economikon
Estetică și studii vizuale
Ethnos
Excellentia 150
Exercitium
FIBAS
Fontes Traditionis
Geographia
Hermenia
Historica
Historica Dagesh
Iberica
Imago Mundi
In Honorem
Logos
Monumenta Linguae Dacoromanorum
Observatorul Social
Parenting
Patrimoniu
Personalităţi ale Universităţii "Al.I. Cuza" din Iaşi
Proiecte Europene în Ştiinţele Sociale
Psihologie Socială şi Aplicată
Publicațiile Institutului Român de Genealogie și Heraldică „Sever Zotta”
Restitutio Historiographica
Scripta Archaeologica et Historica Dacoromaniae
Sophia
Sport și Societate
Ştiinţele Educaţiei
Studii de Geografie Politică
Studii Europene
Thesaurus
Thesaurus Classicus
Traditio
Transdisciplinaria
Word Literature
Domenii
Filosofie şi Ştiinţe sociale
Istorie
Litere
Ştiinţe ale naturii
Ştiinţe economice
Ştiinţe exacte
Ştiinţe juridice
Educaţie fizică
Diverse
Periodice
Analele științifice ale Universității "Al.I. Cuza" din Iași (Serie nouă)
Alte reviste și periodice științifice

Pagina principală / Colecția Psihologie Socială şi Aplicată /

Aptitudini, abilități cognitive, inteligență. Cadre teoretice și evaluare psihologică

Cornelia Măirean

Data apariției: 19.07.2021

Domeniu: Filosofie şi Ştiinţe sociale / Psihologie

Colecție: Psihologie Socială şi Aplicată

ISBN: 978-606-714-624-0

Nr. pagini: 288

Format: 14,7 x 20,5 cm.

23.10 LEI

preț de producție

ADAUGĂ ÎN COȘ

Poșta Română 3-4 zile lucrătoare livrare gratuită Curier rapid 24-48 ore + taxe de livrare Suport clienți 0232.314.947

Descriere Sumar Despre autori

Studiile realizate în diverse contexte culturale documentează existența unui progres treptat, continuu, al omenirii, din punct de vedere cognitiv, pe parcursul unei perioade de câteva decenii. Contrar acestor rezultate, alte studii raportează un declin cognitiv în ultimii ani. În prezentul dominat de tehnologie, ne întrebăm dacă oamenii păstrează același profil cognitiv ca și generațiile din trecut. Cum definim inteligența în prezent și cum o evaluăm, din punct de vedere psihologic? Paginile cărții oferă răspuns la această întrebare, abordând problema prin prisma celor mai reprezentative lucrări și cadre teoretice, completate cu date recente din cercetările realizate în acest domeniu. (Cornelia Măirean)

Prefaţă (Corneliu Havârneanu); Partea I. Cadre teoretice: Capitolul 1. Abilităţi cognitive, inteligenţă, aptitudini: 1.1. Delimitări conceptuale; 1.2. Abilităţile cognitive în era digitală: 1.2.1. Evoluţia în timp a abilităţilor cognitive. Efectul Flynn; 1.2.2. Reversul efectului Flynn în era digitală?; 1.2.3. Efectul Flynn în România; Capitolul 2. Modele teoretice ale abilităţilor cognitive: 2.1. Modelul unidimensional al abilităţii generale g; 2.2. Modele bifactoriale ale abilităţilor cognitive: 2.2.1. Modelul celor doi factori – fluid/ cristalizat (Gf-Gc); 2.2.2. Teoria bifactorială a prelucrării informaţiilor; 2.3. Modele multifactoriale: 2.3.1. Modele timpurii ale factorilor multipli; 2.3.2. Teoria Cattell-Horn, fluid-cristalizat (Gf-Gc); 2.3.3. Teoria celor trei straturi; 2.4. Modele contemporane: 2.4.1.Teoria proceselor neurocognitive; 2.4.2. Inteligenţa − proces, personalitate, interese şi cunoaştere; 2.4.3. Modelul inteligenţelor multiple; 2.4.4. Teoria inteligenţei de succes; 2.4.5. O abordare integrativă: Teoria abilităţilor cognitive Cattell-Horn-Carroll; Capitolul 3. Testarea abilităţilor cognitive: 3.1. Scurt istoric; 3.2. Interpretarea coeficientului de inteligenţă; 3.3 Evaluarea verbală vs. nonverbală; Capitolul 4. Evaluarea unor populaţii specifice: 4.1. Evaluarea copiilor talentaţi şi cu aptitudini înalt dezvoltate: 4.1.1. Definirea talentului şi a dotării intelectuale; 4.1.2. Repere pentru psihodiagnostic; 4.2. Identificarea dizabilităţilor de învăţare; 4.3. Identificarea copiilor cu dizabilităţi intelectuale; 4.3.1. Definiţie şi diagnostic diferenţial; 4.3.2. Diagnosticul dizabilităţii intelectuale; Partea a II-a. Teste psihologice de evaluare a abilităţilor cognitive: Capitolul 5. Scala de inteligenţă Stanford-Binet: 5.1. Scurt istoric; 5.2. Testul în prezent: 5.2.1. Aspecte generale; 5.2.2. Descrierea testului; 5.2.3 Aplicare, cotare, interpretare; Capitolul 6. Scala de inteligenţă Wechsler pentru adulţi: 6.1. Scurt istoric; 6.2. Testul în prezent: 6.2.1. Aspecte generale; 6.2.2. Modificări în raport cu ediţiile anterioare; 6.2.3. Descrierea probelor şi a scorurile compozite; 6.2.4. Indici suplimentari; Capitolul 7. Scala de inteligenţă Wechsler pentru copii: 7.1. Scurt istoric; 7.2. Testul în prezent: 7.2.1. Aspecte generale; 7.2.2. Descrierea scorurilor compozite şi a subtestelor; 7.2.3. Analiza profilului; 7.2.4. Indici auxiliari şi complementari în WISC-V; Capitolul 8. Scalele Wechsler pentru preşcolari şi clasele primare: 8.1. Scurt istoric; 8.2. Testul în prezent?: 8.2.1. Aspecte generale; 8.2.2. Prezentarea subtestelor şi a scorurilor compozite; Capitolul 9. Scala de inteligenţă Kaufman pentru copii: 9.1. Scurt istoric; 9.2. Testul în prezent: 9.2.1. Aspecte generale; 9.2.2. Descrierea subtestelor; Capitolul 10. Scala Wechsler de evaluare a memoriei: 10.1. Scurt istoric; 10.2. Testul în prezent: 10.2.1. Aspecte generale; 10.2.2. Descrierea subtestelor; 10.2.3. Descrierea scorurilor compozite WMS-IV; Capitolul 11. Evaluarea inteligenţelor multiple: 11.1. Principii generale; 11.2. Bateria Spectrum; 11.3. Testul Punte; 11.4. Scala de evaluare a dezvoltării inteligenţelor multiple; Capitolul 12. Teste nonverbale: 12.1. Aspecte generale; 12.2. Matricile Progresive Raven: 12.2.1. Scurt istoric; 12.2.2. Descrierea testului; 12.2.3. Administrarea testului; 12.2.4. Avantaje şi dezavantaje; 12.3. Scala nonverbală de abilităţi Wechsler: 12.3.1. Aspecte generale; 12.3.2. Descrierea subtestelor; Capitolul 13. Forme scurte ale testelor de inteligenţă: 13.1. Definire şi scurt istoric; 13.2. Utilitate şi limite; 13.3. Scala Abreviată a Inteligenţei Wechsler: 13.3.1. Descriere generală; 13.3.2. Descrierea subtestelor; 13.3.3. Puncte tari şi limite; 13.4. Testul Scurt de Inteligenţă Kaufman: 13.4.1. Descriere generală; 13.4.2. Utilitate şi limite; Capitolul 14. Utilizarea responsabilă a testelor psihologice: 14.1. Erori în administrarea testelor; 14.2. Recomandări pentru administrare corectă; 14.3. Aspecte etice; Bibliografie;

Cornelia Măirean (n. 1986, Tg. Neamț) este conferențiar universitar doctor la Facultatea de Psihologie și Știinte ale Educației a Universității „Alexandru Ioan Cuzaˮ din Iași. Domeniile sale de interes academic și de cercetare sunt: Psihodiagnosticul aptitudinilor; Metodologia cercetării psihopedagogice; Analiza computerizată a datelor; Construirea și validarea instrumentelor de evaluare psihologică; Traumă, reziliență și dezvoltare personală posttraumatică. Este autoare/coautoare a volumelor: Stres posttraumatic și dezvoltare personală posttraumatică (Editura Institutul European, 2017), Bulimia nervoasă. Teorie, evaluare și tratament (coautori: V. Enea și I. Dafinoiu; Editura Polirom, 2016), Psihologia traumei (coautoare: M.N. Turliuc; Editura Polirom, 2014).