Descriere
Sumar
Despre autori
Lucrarea trece în revistă cele mai importante modele teoretice şi/ sau empirice cu privire la interacţiunea dintre viaţa profesională şi cea de familie. Structura volumului constituie un reper pentru lecturarea şi încadrarea altor lucrări similare, prin raportare la câteva domenii majore: caracteristici ale muncii şi ale familiei, ca antecedente ale conflictului muncă-familie (sau familie-muncă) ori, dimpotrivă, ale facilitării muncă–familie, strategii adaptative de îmbinare a muncii cu familia, efecte asupra capacităţii de a fi performant la locul de muncă, dar şi asupra satisfacţiei în viaţa de familie.
Subiect actual de dezbatere, reconcilierea vieții profesionale cu viața de familie se înscrie printre temele psihologiei sociale contemporane, cu diverse implicații atât în ceea ce privește gestiunea performanței profesionale, cât și a calității vieții de familie. Prin prezentarea în termeni simpli și accesibili a modelelor teoretice, împletite cu sugestii de abordare practică, lucrarea de față asigură inițierea în psihologia socială a dinamicii muncă-familie, adresându-se nu doar studenților din facultățile de psihologie, sociologie, ci și specialiștilor (resurse umane, psihoterapeuților de cuplu și familie) și celor pentru care reconcilierea celor două domenii centrale de viață reprezintă o temă de interes.
Prefaţă (Zoltan Bogathy);
Cuvântul autorului;
Capitolul I. Muncă şi familie – delimitări conceptuale
I.1. Munca
I.2. Ocupaţie - profesie - loc de muncă - carieră
I.3. Familia
I.4. De ce muncă? De ce familie? Valori şi motivaţie
Capitolul II. Interacţiunea muncă-familie
II.1. Interacţiuni negative muncă-familie
II.1.1. Tensiune - stres - conflict
II.1.2. Conflict muncă-familie, familie –muncă - modele explicative teoretice şi / sau empirice
II.1.3. Conflict sau deversare (spillover) negativă
II.1.5. Gen şi conflict muncă-familie
II.2. Interacţiuni pozitive muncă-familie
II.2.1. Interacţiuni pozitive muncă-familie: modele explicative teoretice şi/ sau empirice
II.3. Modelul Voydanoff (1987, 2002, 2007) – model integrator
III. Strategii adaptative de echilibrare muncă-familie
III.1. Strategii adaptative individuale; strategii de cuplu
III.2. Haosul confortabil ca alternativă la presiunea balansării
IV. Produse ale interfaţării muncă-familie
IV.1. Calitatea vieţii
IV.1.1. Calitatea vieţii şi familia
IV.1.2. Repere empirice cu privire la relaţia dintre interfaţa muncă-familie şi calitatea vieţii
IV.2. Performanţa în muncă
IV.2.1. Modele explicative ale performanţei
IV.2.2. Problematica aprecierii performanţelor profesionale
IV.2.3. Repere empirice cu privire la relaţia dintre interfaţa muncă-familie şi performanţă profesională
Oana Dănilă (n. 1982, Onești) este asistent universitar la Facultatea de Psihologie şi Ştiinţe ale Educaţiei, Departamentul Ştiinţe ale Educaţiei, doctor în psihologie. Colaborator al Universităţii „Alexandru Ioan Cuza” din Iaşi, din 2007, a susţinut activităţi didactice și a participat la implementarea unor proiecte europene, în special în cadrul Centrului de Formare și Dezvoltare Profesională pentru Femei. Autoarea este și consultant resurse umane (activităţi de recrutare şi formare profesională), activând în mediul privat ieşean.