Estetica fenomenologică după centenar. Perspective istorice și tendințe actuale
Mădălina Diaconu, Christian Ferencz-Flatz (editori)
Descriere
Sumar
Despre autori
Volumul de față redă lucrările colocviului anual al Societății Române de Fenomenologie din 2015, reunind contribuții asupra relației dintre discursul teoretic și practica artistică, asupra teoriei literaturii și a imaginii, a filmului și a dansului, precum și asupra esteticii mediului.
Coordonatorii volumului dedică această selecție din cercetările actuale de estetică fenomenologică provenite de la cercetători români, originari din România sau activi în prezent în România, in memoriam profesorului Walter Biemel, care a fost președintele onorific al Societății Române de Fenomenologie încă de la înființarea acesteia și a decedat în martie 2015, în vîrstă de 97 de ani, la Aachen.
Alexandru Bejinariu - Arta de a te face „înțeles”. Comunicarea experienței prin discursul artistic și cel fenomenologic; Remus Breazu - Variația și imaginea poetică; Cristian Ciocan - Despre principiul asemănării și răsturnările sale; Bogdan Mincă - Interpretarea dată de Heidegger archē-ului grec ca „salt originar“ (Ur-sprung) în Originea operei de artă; Ileana Borțun - Locul subiectivităţii în înţelegerea operei de artă: Heidegger vs. Schapiro; Eveline Cioflec - Valențe estetice ale reproducerii tehnice a operei de artă; Christian Ferencz-Flatz - Filmul în fenomenologia timpurie; Alexandru Cosmescu - Practica descrierii în fenomenologie și literatură; Gabriel Cercel - Ars brevis. O fenomenologie a precarității artistice; Mădălina Diaconu - Pentru o estetică a condițiilor atmosferice; Teresa Leonhardmair - Aisthesis as Dialogue. An Artist’s Perspective on Bernhard Waldenfels’ Responsive Phenomenology
Mădălina Diaconu (n. 1970, Bucureşti) este docentă în filosofie la Universitatea din Viena şi autoare a opt volume de estetică şi antropologia simţurilor, printre care Tasten, Riechen, Schmecken. Eine Ästhetik der anästhesierten Sinne (2005), Despre miresme şi duhori. O interpretare fenomenologică a olfacţiei (2007) şi Sinnesraum Stadt. Eine multisensorische Anthropologie (2012). Volumul De gustibus. Breviar de gastrosofie, publicat în 2013 la Editura Universității „Alexandru Ioan Cuza” din Iași, a fost desemnat drept CARTEA ANULUI la Gala Bun de Tipar 2014, premiile industriei de carte din România.
Christian Ferencz-Flatz (n. 1981) este cercetător în filosofie al Institutului Alexandru Dragomir la Societatea Română de Fenomenologie. Este autorul volumelor Obișnuit și neobișnuit în viața de zi cu zi. Fenomenologia situației și critica heideggeriană a conceptului de valoare (Humanitas, 2009), Retro. Amorse pentru o fenomenologie a trecutului (Humanitas, 2014) și Incursiuni fenomenologice în noul film românesc (Tact, 2015) și a editat, împreună cu Paul Marinescu, volumul Figuri ale vulnerabilităţii existenţiale. De la uitarea de sine la uitarea fiinţei, apărut în 2014 la Editura Universității „Alexandru Ioan Cuza” din Iași. A publicat numeroase studii în reviste și volume colective și a tradus în limba română lucrări ale lui Edmund Husserl, Martin Heidegger, Walter Benjamin, Theodor W. Adorno și Siegfried Kracauer.