Descriere
Sumar
Despre autori
Volumul "Imagine şi text" reuneşte lucrările celui de-al treilea colocviu anual al Centrului de Hermeneutică, Fenomenologie şi Filosofie practică, desfăşurat la Iaşi în perioada 27-28 octombrie 2011. De la imaginile mentale la imitaţii şi simulacre, imaginile au provocat dintotdeauna reflecţia filosofică. Dimpotrivă, arta a exclus multă vreme textul, tratat drept comentariu al imaginii sau ca parergon, asumându-l ca parte integrantă a expresiei vizuale abia odată cu arta contemporană. În acest context se înscrie şi relaţia – mereu problematică – între imagine, text şi strategiile de interpretare a textului şi a imaginii.
Capitolul 1: A privi, a vedea, a înţelege
Ştefan Afloroaei
Privind ca în oglindă lumea celor absurde
Cătălin Cioabă
Şaradele textului filozofic
George Bondor
Problema explicitării. De la Husserl şi Heidegger la Ricoeur
Capitolul 2: Hermeneutică şi experienţă
Ştefan-Sebastian Maftei
Conceptul de „experienţă” în viziunea lui Walter Benjamin
Mădălin Onu
Experienţă şi adevăr în hermeneutica lui H.-G. Gadamer. De la experienţa adevărului la adevărul experienţei
Horia Pătraşcu
Sentimentul şi practica înstrăinării (xeniteia)
Capitolul 3: Strategii interpretative
Emilian Mărgărit
Strategii deleuziene de lectură
Ludmila Bîrsan
Aspecte ale hermeneuticii lui Alexandru Dragomir
Dana Ţabrea
Artă – text – realitate. Despre (im)posibilitatea unei interpretări în oglindă
Capitolul 4: Gândirea în imagini
Gerard Leonid Stan
Logica şi adevărul imaginilor
Alexandra Anisie
Mnemotehnică şi gândire filosofică la Giordano Bruno
Cristinel Ungureanu
Declinul paradigmei textuale din filosofia minţii în contextul teoriilor actuale
Capitolul 5: Scriitură şi imagine
Valeriu Gherghel
Scrisul şi imaginea în Evul Mediu: o răsturnare
Adrian Mihalache
Căsătoria imaginii cu textul: divorţ şi reconciliere
Camelia Grădinaru
Scriitură şi oralitate în textualitatea digitală
Arthur Suciu
Caracterul ironic al discursului autonom
Capitolul 6: Imagine şi putere: lecturi politice
Diana Mărgărit
Portret de familie. Pacea perpetuă în gândirea politică modernă
Liviu Costin
Imaginea Mişcării Legionare în textele lui Mircea Eliade. Preliminarii istorico-hermeneutice
Elena Bondor
Imaginea lui Emil Cioran în presa românească: anii ’50
Capitolul 7: Imagini picturale: a privi şi a interpreta
Sorin Alexandrescu
Privirea, o sursă a vizualului
Florin Voica
Criza paradigmelor scolastice şi discreţia critică a artistului. De la Renaştere la Baroc
Cristiana Arghire
Exerciţii hermeneutice pe marginea unui tablou: Las Meninas
Antonela Corban
Alegorie şi emblemă în filosofia şi arta secolului XIX: Gustav Klimt
Capitolul 8: Text şi imagine în arta contemporană
Cristian Nae
Când realitatea devine semn. Repetiţie şi simulare în arta americană a anilor optzeci
Cătălin Gheorghe
Interpretarea critică a ideologiei şi reconsiderarea artistică a discursului şi imaginii media
Codrina-Laura Ioniţă
Anselm Kiefer. Imaginea cuvintelor
Oana Maria Nae
Textul în instalaţiile artistice de lumină, între imagine şi mesaj
Capitolul 9: Imagini în mişcare: cinema
Christian Ferencz-Flatz
Despre foloasele filmului pentru studiul istoriei
Ioana Lăzărescu
Ego, alter şi politic în textele de Science-Fiction
Marius Căpraru
Mai 1968 şi filmul militant
Capitolul 10: Imagini textuale în literatură
Andi Mihalache
Imagini despre corp şi sine în Jurnalul lui Franz Kafka
Antonio Patraş
Reprezentări ale temporalităţii în romanul lovinescian
Ecaterina Pătraşcu
Salvarea istoriilor prin iubire: imagini traumatice ale timpului în O istorie a lumii în zece capitole şi jumătate
Capitolul 11: Reprezentări textuale în imaginarul creştin
Victor Alexandru Pricopi
Iuda Iscarioteanul. Între reprezentările Evangheliştilor şi Omul Roşu Medieval
Cristian Moisuc
Imaginea ploii şi problema eficacităţii graţiei la Nicolas Malebranche
George Bondor este lector la Facultatea de Filosofie şi Ştiinţe Social-Politice, Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iaşi; doctor în filosofie al Universităţii „Alexandru Ioan Cuza” din Iaşi (2004); bursier al Fundaţiei „Alexander von Humboldt” (Freiburg, 2006-2007). Director ştiinţific al Centrului de Hermeneutică, Fenomenologie şi Filosofie practică din cadrul Universităţii „Alexandru Ioan Cuza” din Iaşi; membru al Societăţii Române de Fenomenologie;
editor al revistei "Meta: Research in Hermeneutics,
Phenomenology, and Practical Philosophy"; coordonator al colecţiei Sophia, Editura Universităţii „Alexandru Ioan Cuza” din Iaşi. Susţine cursuri de filosofie contemporană, fenomenologie şi hermeneutică. Cărţi publicate: Dansul măştilor. Nietzsche şi filozofia interpretării (Humanitas, 2008; premiul „Ion Petrovici” al Academiei Române); Locul metafizic
al străinului (împreună cu Ştefan Afloroaei şi Corneliu Bîlbă), 2003.
Cristian Nae este lector universitar doctor la Departamentul de Artă Murală, Conservare şi Restaurare şi Istoria şi Teoria Artei, Facultatea de Arte Plastice, Decorative si Design, Universitatea de Arte "G. Enescu" din Iaşi. Predă cursuri de Estetică şi Filosofia Artei (Studii de licenţă), Hermeneutica imaginii artistice, Politici ale identităţii în arta est‐europeană după 1989 (Masterat). Membru al Societăţii Europene de Estetică (ESA). Membru al College Art Association (CAA) din Statele Unite ale Americii. A mai publicat volumul "Arta după sfârşitul artei - Danto şi redefinirea operei de artă" în 2010, la Editura Universităţii "Alexadru Ioan Cuza" din Iaşi.