Metafora militară din Biblie. Aspecte lingvistice, teologice şi etice
Tarciziu-Hristofor Şerban
Descriere
Sumar
Despre autori
Cuvânt înainte de Maria Francisca Băltăceanu
Cartea îşi propune să evidenţize rolul cognitiv al metaforei aşa cum este perceput de lingvitica şi de filosofia limbajului în zilele noastre, dat fiind că exegeza biblică şi teologia manifestă interes pentru noua viziune referitoare la metaforă. Într-adevăr, întrucât metafora în frază este mai mult decât un simplu element „decorativ”, e important de ştiut în ce fel participă ea la exprimarea unui mesaj, mai ales în situaţia în care mesajul e considerat a fi de inspiraţie divină şi totodată normativ.
Cartea de faţă îl apropie pe cititor de o înţelegere mai profundă şi mai echilibrată a Bibliei, aruncând în aer o serie de prejudecăţi şi oferind un model de analiză care poate fi apoi preluată pentru întâlnirea personală cu Textul. Atractivitatea cărţii constă şi din abordarea pluridisciplinară, pe teritoriul ei întâlnindu-se teologia biblică, filosofia, dar şi filologia, inclusiv subtilităţile criticii de text, cunoaşterea limbilor surselor – ebraica şi greaca veche –, precum şi teoria literară. Maria Francisca Băltăceanu
I. Introducere
II. Către o nouă înţelegere lingvistico-filosofică a metaforei
II.1. Ivor Amstrong Richards
II.2. Max Black
II.3. Paul Ricoeur
II.3.1. Semnificaţia metaforei
II.3.2. Raportul metaforei cu realitatea
II.3.3. Limitele teoriei lui Paul Ricoeur
II.4. O definiţie operaţională şi o metoda de analiză
II. 4.1. O definiţie operaţională a metaforei
II. 4.2. O metodă de analiză a metaforei
III. Universul metaforic militar al Bibliei
III.1. Universul metaforic militar al Vechiului Testament
III.2. Evaluarea teologico-antropologică a metaforelor militare ale Vechiului Testament
III. 2.1. Profilul lui Dumnezeu
III. 2.2. Profilul omului .
III. 2.3. Profilul persoanelor cu vocaţie specială: regele, profetul, preotul .
III.3. Universul metaforic militar al Noului Testament
III.4. Evaluarea antropologico-teologică a metaforelor mili¬ta¬re ale Noului Testament
III.4.1. Profilul lui Dumnezeu .
III.4.2. Profilul omului
III.4.3. Profilul persoanelor cu vocaţie specială: apostolul .
IV. Efeseni 6,10-20: chemare la luptă sau proiect de viaţă?
IV.1. Analiza exegetică a pericopei Efeseni 6,10-20
IV.1.1. Delimitarea textului
IV.1.2. Critica de text
IV.1.3. Textul de analizat
IV.1.4. Structura textului
IV.1.5. Analiza literară
IV.2. Analiza metaforelor militare ale alegoriei din Efeseni 6,10-20 .
IV.2.1. Delimitarea metaforelor
IV.2.2. Studiul enunţurilor metaforizante .
IV.2.3. Studiul enunţurilor metaforizate .
IV.3. Concluzii sau „Omul nou”, un proiect de viaţă individual şi social .
V. Funcţionalitatea metaforei militare în textele Bibliei şi relevanţa accentelor ei pentru astăzi într-un text teologic-moral (Veritatis spelndor) şi într-un text filosofic-etic (Omul în sfera responsabilităţii)
V.1. Funcţionalitatea metaforei militare în textele Bibliei .
V.2. Ioan-Paul II, „Veritatis Splendor” – despre câteva proble¬me fundamentale ale învăţăturii morale a Bisericii [Catolice]
V.2.1. Cristos şi răspunsul la problema morală
V.2.2. Biserica şi discernerea anumitor tendinţe ale Teologiei Morale actuale .
V. 2.3. Binele moral pentru viaţa Bisericii şi a Lumii
V. 2.4. Concluzii .
V.3. Karol Wojtyła, „Omul în sfera responsabilităţii” – elemente fundamentale de etică .
V. 3.1. Morala ca sferă proprie a eticii
V.3.2. Normativitatea eticii şi responsabilitatea persoanei
V. 3.3. Dreptul natural şi norma personalistică .
V. 3.4. Concluzii .
VI. Concluzii generale
Tarciziu-Hristofor Şerban (n. 1962, Bacău) este lector universitar la Institutul Teologic „Sf. Iosif” Iaşi.