Descriere
Sumar
Despre autori
Traducere de Horia Târnoveanu. Principala lucrare a lui John Rawls, O teorie a dreptăţii reprezintă cea mai complexă analiză recentă a conceptului de dreptate şi cea mai importantă contribuţie din secolul XX la filosofia politică. Scopul său central este acela de a elabora principii ale dreptăţii pentru o societate liberală şi de a oferi o concepţie morală alternativă la teoria utilitaristă care a dominat reflecţia politică din tradiţia anglo-saxonă. Apelând la o variantă a teoriei contractului social, Rawls afirmă că principiile dreptăţii sunt cele acceptate de persoane raţionale, libere şi egale, aflate într-o situaţie contractuală iniţială în care pot decide în mod echitabil. În aceste circumstanţe, participanţii ar alege principiile dreptăţii ca echitate, i.e. libertate egală pentru toţi şi o schemă în care inegalităţile sociale şi economice favorizează persoanele cele mai dezavantajate, în condiţii de egalitate echitabilă a oportunităţilor. O teorie a dreptăţii este o lucrare deosebit de sistematică şi originală care a relansat teoria politică însăşi şi a influenţat decisiv reflecţia asupra principiilor fundamentale ale dreptăţii. Ca atare, ea reprezintă un instru-ment absolut necesar în cercetarea oricărei teme din teoria socială şi politică, precum şi o sursă primară atunci când argumentăm în favoarea valorilor esenţiale ale tradiţiei democratice.
PARTEA ÎNTÂI. TEORIA
Capitolul I. Dreptatea ca echitate
1. Rolul dreptăţii
2. Obiectul dreptăţii
3. Ideea centrală a unei teorii a dreptăţii
4. Poziţia originară şi problema justificării
5. Utilitarismul clasic
6. Unele contraste asociate
7. Intuiţionismul
8. Problema priorităţii
9. Unele observaţii referitoare la teoria morală
Capitolul II. Principiile dreptăţii
10. Instituţiile şi dreptatea formală
11. Două principii ale dreptăţii
12. Interpretări ale celui de-al doilea principiu
13. Egalitatea democratică şi principiul diferenţei
14. Egalitatea echitabilă a oportunităţilor şi dreptatea procedurală pură
15. Bunurile sociale primare ca bază a aşteptărilor
16. Poziţiile sociale relevante
17. Tendinţa către egalitate
18. Principii pentru indivizi: principiul echităţii
19. Principii pentru indivizi: datoriile naturale
Capitolul III. Poziţia originară
20. Natura argumentului pentru concepţiile dreptăţii
21. Prezentarea alternativelor
22. Circumstanţele dreptăţii
23. Condiţiile formale ale conceptului de drept
24. Vălul ignoranţei
25. Raţionalitatea participanţilor
26. Raţionamentul care conduce la cele două principii ale dreptăţii
27. Raţionamentul care duce către principiul utilităţii medii
28. Unele dificultăţi ale principiului utilităţii medii
29. Unele raţiuni esenţiale în favoarea celor două principii ale dreptăţii
30. Utilitarismul clasic, imparţialitatea şi benevolenţa
PARTEA A DOUA. INSTITUŢIILE
Capitolul IV. Libertatea egală
31. Secvenţa în patru etape
32. Conceptul de libertate
33. Libertatea egală a conştiinţei
34. Toleranţa şi interesul comun
35. Tolerarea celor intoleranţi
36. Dreptatea politică şi constituţia
37. Limite ale principiului participării
38. Domnia legii
39. Definirea priorităţii libertăţii
40. Interpretarea kantiană a dreptăţii ca echitate
Capitolul V. Părţile distributive
41. Conceptul de dreptate în economia politică
42. Unele observaţii referitoare la sistemele economice
43. Instituţiile de fond ale dreptăţii distributive
44. Problema dreptăţii intergeneraţionale
45. Preferinţa temporală
46. Alte cazuri de prioritate
47. Preceptele dreptăţii
48. Aşteptările legitime şi meritul moral
49. Comparaţia cu teoriile mixte
50. Principiul perfecţiunii
Capitolul VI. Datorie şi obligaţie
51. Argumentele în favoarea principiilor datoriei naturale
52. Argumentele în favoarea principiului echităţii
53. Datoria de a respecta o lege nedreaptă
54. Statutul regulii majorităţii
55. Definiţia nesupunerii civice
56. Definiţia obiecţiei de conştiinţă
57. Justificarea nesupunerii civice
58. Justificarea obiecţiei de conştiinţă
59. Rolul nesupunerii civice
PARTEA A TREIA. SCOPURILE
Capitolul VII. Ideea de bine ca raţionalitate
60. Necesitatea unei teorii a binelui
61. Definiţia binelui pentru cazurile mai simple
62. O notă asupra ideii de semnificaţie
63. Definiţia binelui în planurile de viaţă
64. Raţionalitatea deliberativă
65. Principiul aristotelic
66. Definiţa binelui aplicată la persoane
67. Respectul de sine, virtuţile şi ruşinea
68. Câteva contraste între ideea de drept şi cea de bine
Capitolul VIII. Simţul dreptăţii
69. Conceptul unei societăţi bine ordonate
70. Moralitatea autorităţii
71. Moralitatea asocierii
72. Moralitatea principiilor
73. Trăsături ale sentimentelor morale
74. Legătura dintre atitudinea morală şi cea naturală
75. Principiile psihologiei morale
76. Problema stabilităţii relative
77. Baza egalităţii
Capitolul IX. Binele specific dreptăţii
78. Autonomie şi obiectivitate
79. Ideea de uniune socială
80. Problema invidiei
81. Invidia şi egalitatea
82. Raţiunile în favoarea priorităţii libertăţii
83. Fericirea şi scopurile dominante
84. Hedonismul ca metodă de decizie
85. Unitatea sinelui
86. Binele specific simţului dreptăţii
87. Observaţii finale asupra ideii de justificare
John Rawls (1921-2002) a fost un filosof american, profesor de filosofie politică la Harvard, considerat de mulţi drept cel mai important filosof politic al secolului XX. Realizarea sa cea mai importantă este teoria dreptăţii ca echitate. Rawls a sistematizat în detaliu această doctrină a unei societăţi liberale drepte în cartea sa O teorie a dreptăţii, pentru a o revizui apoi de-a lungul întregii vieţi, în Political Liberalism (1993), The Law of Peoples (1999) şi Justice as Fairness: A Restatement (2001). În 1999 a fost distins cu Premiul Schock pentru Logică şi Filosofie şi cu Medalia National Humanities, acordată de preşedinţia americană pentru contribuţia adusă prin opera sa, care „a ajutat o întreagă generaţie de americani educaţi să-şi reînvie credinţa în democraţie”.