Descriere
Sumar
Despre autori
Lucrarea se constituie într-o sinteză a cercetărilor teoretice și empirice care evidențiază rolul sinelui în motivarea și autoreglarea învățării școlare. A fost analizată valoarea motivațională a dimensiunilor stabile ale sinelui (sentimentul valorii personale, competențele percepute), în raport cu cea a unor structuri mai dinamice, cum ar fi autoeficacitatea percepută. Tema tratată în acest volum este de maximă importanță pentru domeniul educațional, întrucât ea oferă un fundament științific pentru aplicațiile practice din clasă: autoreglarea eficientă a învățării, structurarea sarcinilor școlare, autocunoașterea și dezvoltarea personală, reziliența școlară. Lucrarea se adresează atât studenților de la psihologie care au nevoie de o introducere monografică în temă, cât și practicienilor (consilieri școlari și profesori diriginți) preocupați de înțelegerea cauzalității complexe a performanțelor școlare.
Sinele perceput şi sinele conceput; Dezvoltarea și diferențierea conceptului de sine academic; Autoeficacitatea percepută – structură dinamică a sinelui; Competenţa ca sursă a valorii personale; Rolul experienţelor de succes şi eşec în autocunoaștere; Motivaţia derivată din competenţă şi autoeficacitate; Standardele şi rolul lor în autoevaluare; Reacţii afective şi comportamentale faţă de rezultatele şcolare; Cercetări privind relația dintre concepțiile despre sine și performanța școlară; Implicații educaționale ale explorării și dezvoltării conceptului de sine la elevi.
Versavia Curelaru, lector universitar doctor la Facultatea de Psihologie şi Ştiinţe ale Educaţiei, Universitatea „Al.I. Cuza”, Iaşi. Domenii de competenţă: psihologia educaţiei, consiliere psihopedagogică, managementul clasei de elevi. A obţinut titlul de doctor în psihologie cu lucrarea Implicaţii ale conceptului de sine în performanţa academică. Este coautor al volumului Introducere în managementul clasei de elevi (2010). A publicat, în calitate de autor și coautor, peste 20 articole ştiinţifice și capitole de carte în domeniile de interes menționate, printre care: Rolul conceptului de sine în evaluarea eficienţei personale pentru sarcini specifice (2008); Support of autonomy behaviours in preschoolers: Experimental educational intervention (2010); Managementul disciplinei și violența școlară (2013), Implicaţii ale percepţiilor privind eficienţa personală în autoreglarea învăţării la elevi (2013).