Descriere
Sumar
Despre autori
„În prezenta lucrare propunem o abordare din perspectivă constructivistă a procesului de consiliere privind cariera. Dacă constructivismul
este o filozofie a învăţării, care oferă perspective asupra modului în care oamenii învaţă şi asupra celor care ghidează acest demers
de învăţare, în domeniul consilierii, constructivismul are aceeaşi semnificaţie,
în sensul că învaţă tinerii să îşi planifice viaţa în mod organizat, astfel încât să aibă mai multe şanse de succes în plan personal, profesional şi social.” (Roxana Axinte)
PARTEA I.
CAPITOLUL I. CONSILIERE PRIVIND CARIERA – ASPECTE INTRODUCTIVE:
I.1. Consideraţii generale privind consilierea pentru carieră;
I.2. Specificul consilierii şcolare din perspectiva dezvoltării carierei;
I.2.1.Aspecte specifice activităţii de consiliere;
I.2.2. Consilierea pentru carieră din perspectivă educaţională;
I.2.3. Consilierea pentru carieră din perspectivă psihopedagogică;
CAPITOLUL II. TEORII PRIVIND CONSILIEREA:
II.1. Delimitări conceptuale: paradigme, teorii, modele;
II.2. Orientări în domeniul consilierii;
II.2.1. Consilierea cognitiv-comportamentală;
II.2.2. Consilierea non-directivă (centrată pe persoană);
II.2.3. Teoria trăsătură factor;
II.2.4. Teoria duratei şi a spaţiului de viaţă (a curcubeului);
II.2.5. Teoria expectaţiilor (aşteptărilor);
II.2.6. Teoria reprezentărilor despre sine şi profesie;
II.2.7. Teoria învăţării sociale;
II.2.8. Curentul eclectic-integrativ;
CAPITOLUL III. CONSILIEREA PENTRU CARIERĂ:
III.1. Competenţe şi roluri ale consilierului de carieră;
III.1.1. Modele de competenţă;
III.1.2. Atitudini şi abilităţi specifice consilierului;
III.2. Procesul de consiliere;
III.2.1. Consilierea individuală;
III.2.2. Consilierea de grup;
III.3. Metode utilizate în consilierea pentru carieră:
III.3.1.Observaţia;
III.3.2. Exerciţiul;
III.3.3. Studiul de caz;
III.3.4. Jocul de rol;
III.3.5. Chestionarul;
III.3.6.Autobiografia;
III.3.7. Auto-caracterizarea;
III.3.8. Analiza datelor biografice;
III.3.9. Autoevaluarea;
III.3.10. Conversaţia;
III.3.11. Dezbaterea în grupuri/perechi;
III.3.12. Interviul;
III.3.13. Problematizarea;
III.3.14. Brainstorming-ul;
III.3.15. Metode de informare;
III.3.16. Metode specifice educaţiei pentru carieră.
PARTEA II.
CAPITOLUL IV. PERSPECTIVA CONSTRUCTIVISTĂ ÎN CONSILIERE:
IV.1. Constructivismul în educaţie;
IV.2. Constructivismul în consiliere;
IV.2.1.Teoria consilierii constructiviste propusă de V.Peavy;
IV.3. Model de proiectare constructivistă a procesului de consiliere;
IV.4. Tehnici utilizate în procesul consilierii constructiviste;
IV.4.1.Conversaţia „dialogică”;
IV.4.2. Întrebări privind clarificarea experienţei de viaţă;
IV.4.3. Metafora;
IV.4.4. Tehnici narative;
IV.4.5. Cartografierea spaţiului de viaţă;
IV.4.6. Tehnici tip „Hartă”;
IV.4.7. Harta ECO (ecomapa);
IV.4.8. Analiza SWOT;
IV.4.9. Analiza câmpului de forţe;
IV.4.10. Explicarea experienţelor critice de viaţă;
IV.4.11. Experimentarea contrafactuală.
Roxana Axinte (n. 1973, Tăcuta, Vaslui) este consilier şi formator, din 2013 doctor în ştiinţe ale educaţiei, titlu obţinut în cadrul Universităţii „Alexandru Ioan Cuza” din Iaşi, Facultatea de Psihologie şi Ştiinţele Educaţiei, sub coordonarea ştiinţifică a prof. dr. Laurenţiu Şoitu. Este absolventă a Facultăţii de Filosofie, cu licenţă în pedagogie, studii completate cu o specializare în psihologie. A desfăşurat activităţi de consiliere în sistemul de învăţământ preuniversitar, precum şi în sistemul privat, unde serviciile furnizate au vizat exclusiv segmentul de consiliere privind cariera. Pe plan didactic, a colaborat cu Facultatea de Psihologie şi Ştiinţele Educaţiei şi cu Departamentul pentru Pregătirea Personalului Didactic din cadrul Universităţii ,,Alexandru Ioan Cuza”, unde a coordonat practica pedagogică a studenţilor şi a susţinut seminarii. A publicat studii şi articole ştiinţifice privind consilierea pentru carieră, mentoratul, designul instrucţional, optimizarea competenţelor cadrelor didactice, în volume colective şi reviste de profil: G.K. Zarifis, C. Martin, S. Sava (coord.), Back to Work – the Role of Validation of Competencies in Professional Counseling of Adults, Bologna, 2012, G. Cramariuc, O. Clipa (coord.), Cercetare şi practică în ştiinţele educaţiei, Bucureşti, 2013, L. Şoitu (coord.), Dimensiuni ale consilierii educaţionale, Iaşi, 2014, G. Raţă, P.-L. Runcan (coord.), Education and Continuous Education, Cambridge Scholars Publishing, 2014, Cristian Vasile (ed.), Adult Education in Universities. Local and Regional Perspectives, Procedia – Social and Behavioral Sciences, vol. 142, 2014; Studia Universitatis Moldaviae, nr. 9 (109)/2017, Chişinău; M. Mocanu, R. Ungureanu (eds.), Education for values – continuity and context, Bologna, 2018.