Descriere
Sumar
Despre autori
Ediție definitivă. Această carte este un preambul la studiul științelor educației, generale și speciale, încercînd să contureze, în primul rînd, condițiile de existență ale acestor discipline, de la pedagogia generală la disciplinele mai tehnice, care se ocupă de proiectarea proceselor educative, evaluarea acestora sau pilotajul sistemelor de educație.
Lucrarea de faţă îşi propune să introducă pedagogia în dezbaterea modernă privind omul şi cultura. Punctul de plecare – şi totodată central – al argumentaţiei constă în definirea omului drept o fiinţă culturală. Această trăsătură explică, de altfel, în mod esenţial, ceea ce se numește de obicei educabilitate.
Partea întîi. Fundamentele cultural-axiologice ale educaţiei
Capitolul I. Dimensiunile educabilităţii
1. Educaţie, condiţionare şi dresaj
2. Maturizarea bio-psihică
3. Dominantele vieţii interioare
4. Maturizare, socializare, culturalizare
Capitolul al II-lea. Omul – depăşirea culturală a naturii
1. Cultura – orizont simbolic al existenţei
2. Individual şi supraindividual în cultură. Cum se produce educaţia
3. Conţinuturile educaţiei? Cultura, desigur
4. Un accent explicit pe valori
Capitolul al III-lea. Educaţia ca dialectică a transmiterii culturii
1. Rol – status – model cultural
2. Modele reale, ideale şi ficţionale. Modelele – o „încarnare a valorilor”
3. Dialectica idealului personal şi a idealului educativ
a. Idealul educativ ca „personalitate dezirabilă”
b. Schiţa istorică a idealurilor educative
c. „Eu şi Noi” – o dialectică a idealurilor
Partea a doua. Valori, obiective, conţinuturi
Capitolul I. Idealul educativ, valorile şi modelele culturale
1. Să redeschidem dezbaterea – valorile sînt „încarnate” în modele
2. Idealul educativ al modernităţii
3. Valori-cadru şi valori derivate. Topografia valorilor
Capitolul al II-lea. De la idealul educativ la obiectivele educaţionale
1. Valorile se traduc în obiective
2. Asimetrii în taxonomiile obiectivelor
3. Educatorul trebuie să redevină model
Capitolul al III-lea. De la obiective la conţinuturi
1. Un domeniu în plină mişcare
2. Probleme deschise şi provocări în chestiunea conţinuturilor
Partea a treia. Regăsirea unităţii culturale a umanităţii, reunificarea cunoaşterii şi reformele conţinuturilor educaţiei
Capitolul I. Regăsirea unităţii culturii
1. Valorile modernităţii şi misiunile educaţiei
2. Reunificarea şi reechilibrarea cadrului valoric
3. Principiile (re)construcţiei conţinuturilor
4. De la „cearta” celor două/trei culturi la unitatea culturii
Capitolul al II-lea. Reconstrucţia conţinuturilor educaţiei
1. Recuperarea conţinuturilor „uitate”
2. Spre noile conţinuturi ale educaţiei, spre „noile educaţii”
a. Noua educaţie tehnologică
b. Noile educaţii
Partea a patra. Organizarea alternativă a conţinuturilor – de la inter-disciplinaritate spre trans-disciplinaritate
Capitolul I. Experienţe ale interdisciplinarităţii
Capitolul al II-lea. Transferul transdisciplinarităţii din contextul cercetării în cel al educaţiei 1. Sensurile inter- şi transdisciplinarităţii
2. O schimbare la sfîrşit de mileniu
3. Cei patru piloni ai educaţiei şi transdisciplinaritatea
Încheiere. Pedagogia – o ştiinţă a culturii
Liviu Antonesei (n. 1953, Vlădeni, Iaşi), licențiat în psihologie-sociologie al Universității din Iași (1976), doctor în științele educației al aceleiași Universități (2000), este profesor la Facultatea de Psihologie și Științele Educației, specializat mai ales în disciplinele Introducere în științele educației, Metodologia cercetării educației, Management educațional și Antropologia educației. În acest domeniu și în zone conexe ale științelor antropologice, a publicat volumele: „Paideia. Fundamentele culturale ale educaţiei”, Polirom, Iaşi, 1996; „Nautilus. Structuri, momente şi modele în cultura interbelică”, Cronica, Iaşi, 1999 (ediţia a doua, Criterion Publishing, Bucureşti, 2007); „Managementul universitar. De la viziunea conducerii la misiunea de succes”, Polirom, Iaşi, 2000 (în colaborare cu dr. Yehia A.I. Abdel-Aal de la Universitatea din Assiut, Egipt); „O introducere în pedagogie. Dimensiunile axiologice şi transdisciplinare ale educaţiei”, Polirom, Iaşi, 2001; „Polis şi paideia. Şapte studii despre educaţie, cultură şi politici educative”, Polirom, Iaşi, 2005; „Hesperia. Şapte vorbiri despre spiritul european şi patologiile sale”, Feed Back, Iaşi, 2007. Liviu Antonesei este de asemenea un scriitor consacrat, publicînd peste zece volume de eseuri literare și filosofice, poezie și proză, și un foarte activ publicist civic și cultural, realizator de emisiuni radio și TV, titular de rubrici la cotidiene locale și naționale.