Terapia tulburărilor de pronunţie. Ghid practic pentru logopezi, educatori/învăţători, părinţi
Iolanda Tobolcea, Camelia Soponaru
Descriere
Sumar
Despre autori
Cartea prezintă activitatea terapeutică pentru corectarea dislaliei sub forma programelor complexe logo-terapeutice pentru fiecare sunet. Conţinutul materialului este în concordanţă cu particularităţile psihice şi de vârstă ale copiilor, astfel încât pornindu-se de la exersarea sunetelor izolate să se ajungă la pronunţia, articularea corectă a acestora în diferite combinaţii în cadrul cuvintelor. Prezentarea acestor programe depăşeşte nivelul clasic terapeutic, deoarece cuprinde şi modalităţile moderne adaptabile lucrului cu ajutorul soft-urilor, introduse şi utilizate tot mai mult în practica logopedică.
CAPITOL 1. TIPURI ŞI MANIFESTĂRI ALE TULBURĂRILOR DE LIMBAJ
1.1. Tulburări de articulaţie/pronunţie
1.2. Tulburări în dezvoltarea limbajului
1.3. Tulburări de vorbire simptomatice
1.4. Limbajul şi tulburările mintale
1.5. Tulburările de limbaj la persoanele cu deficienţe de auz
CAPITOL 2. DEFINIŢIE, CARACTERIZARE ŞI FORME DISLALICE.
2.1. Relaţia între teorie şi practică
2.2. Dislalia sau deficienţa funcţională de vorbire.
CAPITOL 3. FACTORII ETIOLOGICI AI DISLALIEI: ORGANICI, FUNCTIONALI (MOTORI), PSIHOSOCIALI (EREDITARI, DE MEDIU)
3.1. Factorii etiologici potenţiali ai deficienţelor de tip articulator
3.2. Factorii fiziologici, structurali şi neuromusculari
3.3. Factorii senzoriali/de percepţie.
3.4. Factorii cognitivi.
3.5. Factorii ereditari
3.6. Factorii de mediu şi factorii psihosociali.
3.7. Factorii personali.
CAPITOL 4. TERAPIA DISLALIEI.
4.1. Importanţa intervenţiei terapeutice în dislalie.
4.2. Terapia logopedică a copiilor dislalici .
CAPITOL 5. EXERCIŢII SPECIFICE TERAPIEI LOGOPEDICE A DISLALIEI
5.1. Primele consoane ce apar in evolutia ontogenetica a copilului : b, p, t, d, m, n, c, g.
5.1.1. Exerciţii pentru terapia logopedică a sunetului b (betacism - parabetacism)
5.1.2. Exerciţii pentru terapia logopedică a sunetului p (pitacism - parapitacism)
5.1.3. Exerciţii pentru terapia logopedică a sunetului t (tetalcism - paratetalcism)
5.1.4. Exerciţii pentru terapia logopedică a sunetului d (deltacism - paradeltacism).
5.1.5. Exerciţii pentru terapia logopedică a sunetului m (mutacism - paramutacism).
5.1.6. Exerciţii pentru terapia logopedică a sunetului n (nutacism - paranutacism)
5.1.7. Exerciţii pentru terapia logopedică a sunetului c (capacism - paracapacism).
5.1.8. Exerciţii pentru terapia logopedică a sunetului g (gamacism - paragamacism)
5.2. A doua grupa de consoane ce apar in evolutia ontogenetica a copilului : f, v, l, h
5.2.1. Exerciţii pentru terapia logopedică a sunetului f (fitacism - parafitacism).
5.2.2. Exerciţii pentru terapia logopedică a sunetului v (vitacism - paravitacism).
5.2.3. Exerciţii pentru terapia logopedică a sunetului l (lambdacism - paralambdacism).
5.2.4. Exerciţii pentru terapia logopedică a sunetului h (hapacism - parahapacism).
5.3. A treia grupa de consoane ce apar in dezvoltarea ontogenetica a copilului : s, ş, ţ, j, ce, ci, ge, gi, r.
5.3.1. Exerciţii pentru terapia logopedică a sunetului s (sigmatism - parasigmatism)
5.3.2. Exerciţii pentru terapia logopedică a sunetului ş (sigmatism).
5.3.3. Exerciţii pentru terapia logopedică a sunetului ţ
5.3.4. Exerciţii pentru terapia logopedică a sunetului j (jitacism - parajitacism).
5.3.5. Exerciţii pentru terapia logopedică a sunetului ce
5.3.6. Exerciţii pentru terapia logopedică a sunetului ci.
5.3.7. Exerciţii pentru terapia logopedică a sunetului ge
5.3.8. Exerciţii pentru terapia logopedică a sunetului gi
5.3.9. Exerciţii pentru terapia logopedică a sunetului r (rotacism - pararotacism)
CAPITOL 6. ÎN LOC DE CONCLUZII
Iolanda Tobolcea este conferenţiar universitar dr. la Facultatea de Psihologie şi Ştiinţe ale Educaţiei, Universitatea "Alexandru Ioan Cuza" din Iaşi, doctor în Psihologie (Utilizarea unor tehnici audio-vizuale moderne în terapia logonevrozei copilului de vârstă şcolară – cl.I-VIII). A realizat studii şi cercetări privind metodele, procedeele şi tehnicile utilizate pentru recuperarea persoanelor cu diferite dizabilităţi (de limbaj, senzoriale, motorii, intelectuale etc.).
Camelia Soponaru este lector universitar dr. la Facultatea de Psihologie şi Ştiinţe ale Educaţiei, "Alexandru Ioan Cuza" din Iaşi, doctor în Psihologie