Descriere
Sumar
Despre autori
Lucrarea vizează analiza biomecanică în două dimensiuni a elementelor tehnice din Gimnastica Ritmică şi raţionalizarea şi standardizarea mijloacelor de pregătire tehnică, la nivel de junioare. În urma studierii literaturii de specialitate a domeniului din ţara noastră şi a discuţiilor cu antrenorii am constatat, că abordarea acestei teme este insuficient reflectată şi aplicată. Teza s-a axat pe delimitarea ştiinţifică a conceptelor de „analiză biomecanică”, „raţionalizare şi standardizare” şi implicaţiile acestora în procesul de antrenament, precizarea cerinţelor metodologice specifice predării conţinutului Gimnasticii Ritmice la nivel de junioare, depistarea şi delimitarea sistemelor de exerciţii pentru acest nivel de pregătire şi modul lor de aplicare pentru realizarea sarcinilor propuse.
PARTEA 1 - FUNDAMENTAREA TEORETICĂ A TEMEI
CAPITOLUL I. NOŢIUNI DE TEORIE ŞI METODICĂ PRIVIND ANTRENAMENTUL SPORTIV ÎN GIMNASTICA RITMICĂ
I.1. Evoluţia şi particularităţile Gimnasticii Ritmice
I.2. Motivarea alegerii temei
I.3. Delimitări conceptuale privind optimizarea pregătirii în sportul de performanţă
I.4. Componentele antrenamentului în Gimnastica Ritmică
I.4.1. Pregătirea Fizică
I.4.2. Pregătirea Tehnică
I.4.3. Pregătirea Artistică
I.4.4. Pregătirea Psihologică
I.4.5. Pregătirea Teoretică
I.4.6. Pregătirea Tactică
I.5. Stadiile pregătirii şi dinamica componentelor antrenamentului în Gimnastica Ritmică
I.6. Delimitări conceptuale privind problematica învăţării conţinutului motric specific Gimnasticii Ritmice
I.6.1. Etapele formării deprinderilor motrice în Gimnastica Ritmică
I.6.2. Rolul analizatorilor în Gimnastica Ritmică şi metodele folosite în învăţare
I.7. Particularităţi morfo–funcţionale, motrice şi psihologice ale gimnastelor junioare din Gimnastica Ritmică
CAPITOLUL II. SCOPUL, IPOTEZELE ŞI SARCINILE CERCETĂRII ÎN VEDEREA REALIZĂRII TEMEI
II.1. Scopul cercetării
II.2. Premisele cercetării
II.3. Ipotezele cercetării
II.4. Sarcinile cercetării
II.5. Metode de cercetare
II.6. Teste şi măsurători utilizate
II.6.1. Probe de pregătire fizică
II.6.2. Probe de pregătire tehnică
PARTEA 2 - CERCETARE PRELIMINARĂ CU PRIVIRE LA RELAŢIA DINTRE PREGĂTIREA FIZICĂ ŞI PREGĂTIREA TEHNICĂ, COMPONENTE ALE ANTRENAMENTULUI SPORTIV
CAPITOLUL III. ORGANIZAREA ŞI DESFĂŞURAREA CERCETĂRII PRELIMINARE
III.1. Scopul, ipoteza şi sarcinile cercetării preliminare
III.2. Design-ul experimental şi etapele cercetării preliminare
III.3. Abordare teoretică a componentelor antrenamentului, pregătire fizică şi pregătire tehnică în Gimnastica Ritmică
III.3.1. Pregătirea fizică în Gimnastica Ritmică
III.3.2. Pregătirea tehnică în Gimnastica Ritmică
III.3.2.1. Particularităţi tehnico-metodice ale principalelor tipuri de acţionare la cerc
III.3.2.2. Particularităţi tehnico-metodice ale principalelor tipuri de acţionare la minge
III.3.2.3. Metodica învăţării, consolidării şi perfecţionării acţiunilor tehnice specifice obiectelor portative, cerc şi minge, la nivel de junioare
III.4. Caracteristicile generale ale greşelilor tehnice şi rolul feedback-ului în corectarea lor
III.5. Cerinţele codului de punctaj pentru obiectele portative: cerc şi minge
III.6. Mijloace de pregătire fizică introduse ca variabilă independentă în experiment
III.7. Prelucrarea statistico – matematică şi interpretarea datelor obţinute
III.8. Testarea iniţială a elementelor tehnice la cerc şi minge, prin analiză biomecanică în 2D
Concluziile cercetării preliminare
PARTEA 3 - CERCETARE PRIVIND OPTIMIZAREA PREGĂTIRII TEHNICE PRIN ANALIZĂ BIOMECANICĂ
CAPITOLUL IV. METODOLOGIA GENERALĂ DE CERCETARE
IV.1. Scopul, ipotezele şi sarcinile cercetării
IV.2. Organizarea şi desfăşurarea experimentului
IV.3. Etapele cercetării
IV.4. Consideraţii teoretice privind aportul biomecanicii la creşterea performanţelor în realizarea tehnicii sportive
IV.5. Abordarea tehnicii din Gimnastica Ritmică prin prisma biomecanicii
IV.6. Utilizarea soft-ului Simi Motion şi prelucrarea datelor în 2D
CAPITOLUL V. PREZENTAREA VARIABILEI INDEPENDENTE ŞI PRELUCRAREA DATELOR OBŢINUTE
V.1. Sisteme de exerciţii pentru îmbunătăţirea tehnicii de execuţie, la cerc şi minge
V.2. Raţionalizarea şi standardizarea mijloacelor în antrenamentul sportiv din Gimnastica Ritmică
V.2.1 Calculul coeficientului „Spearman” pentru raţionalizarea şi standardizarea mijloacelor
V.2.2 Eşalonarea mijloacelor într-un microciclu de antrenament
V.3. Prelucrarea statistico - matematică şi interpretarea datelor obţinute la cerc şi minge
V.4. Valorificarea intervenţiei experimentale prin exerciţii de concurs
Concluzii
Bibliografie
Cristina-Elena Moraru (n. 1967) este lector universitar doctor la Facultatea de Educaţie Fizică şi Sport a Universităţii "Alexandru Ioan Cuza" din Iaşi.