Domenii
Filosofie şi Ştiinţe sociale
Istorie
Litere
Ştiinţe ale naturii
Ştiinţe economice
Ştiinţe exacte
Ştiinţe juridice
Educaţie fizică
Diverse
Colecții
Academia Practică
Antiqua et Mediaevalia
Bibliografica
Biblioteca de Istorie Literară
Bibliotheca Archaeologica Iassiensis
Bibliotheca Archaeologica Moldaviae
Bibliotheca Classica Iassiensis
Bibliotheca Patristica Iassiensis
BusinessLike
Cicero
Colecția Medico-chirurgicală
Complus
Contribuţii Ieşene de Germanistică
D.E.U. (Dicţionarele Editurii Universităţii)
Doctoralia
Documenta
Economie şi Societate Liberă
Economikon
Estetică și studii vizuale
Ethnos
Excellentia 150
Exercitium
FIBAS
Fontes Traditionis
Geographia
Hermenia
Historica
Historica Dagesh
Iberica
Imago Mundi
In Honorem
Istorie modernă și memorie culturală
Logos
Monumenta Linguae Dacoromanorum
Observatorul Social
Parenting
Patrimoniu
Personalităţi ale Universităţii „Al.I. Cuza” din Iaşi
Proiecte Europene în Ştiinţele Sociale
Psihologie Socială şi Aplicată
Publicațiile Institutului Român de Genealogie și Heraldică „Sever Zotta”
Restitutio Historiographica
Scripta Archaeologica et Historica Dacoromaniae
Sophia
Sport și Societate
Ştiinţele Educaţiei
Studii de Geografie Politică
Studii Europene
Thesaurus
Thesaurus Classicus
Traditio
Transdisciplinaria
World Literature
Periodice
Analele științifice ale Universității "Al.I. Cuza" din Iași (Serie nouă)
Alte reviste și periodice științifice

Pagina principală / Domeniul Filosofie şi Ştiinţe sociale /

Didactica universitară. Repere de formare

Constantin Iulian Damian, Constantin Cucoș, Nicoleta Laura Popa (coordonatori)

stoc epuizat

Data apariției: 15.12.2021

Domeniu: Filosofie şi Ştiinţe sociale / Educaţie

Colecție: ---

ISBN: 978-606-714-679-0

Nr. pagini: 428

Format: 17 x 24 cm.

--- LEI

preț de producție

Poșta Română 3-4 zile lucrătoare livrare gratuită Suport clienți 0232.314.947

Descriere Sumar Despre autori

Didactica universitară. Repere de formare reprezintă un ghid adresat cadrelor didactice universitare în vederea dezvoltării competențelor psihopedagogice și didactice aplicate în activitatea de predare, seminarizare și evaluare din învățământul superior. Tematica abordată vizează designul și dezvoltarea curriculare, strategiile și metodele didactice centrate pe student, metode tradiționale și inovative de evaluare în învățământul superior, precum și provocările noilor medii virtuale de învățare. Partea a doua a lucrării evidențiază particularitățile didactice ale celor patru domenii fundamentale prezente în Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iași: Matematică și științe ale naturii, Științe biologice și biomedicale, Științe sociale și Științe umaniste și arte. Ultima parte a lucrării este dedicată componentei etice și deontologice a activității academice.

Prefață de Constantin Iulian Damian; SECȚIUNEA A. DIDACTICA UNIVERSITARĂ: 1. FUNDAMENTE ALE DIDACTICII UNIVERSITARE: 1.1. Didactica universitară: necesitate, problematică, perspective (Constantin Cucoș); 2. INTERACTIVITATE ÎN ACTIVITĂȚILE DIDACTICE UNIVERSITARE: 2.1. Documentele curriculare în universitate (Roxana Ghiațău); 2.2. Modalități de organizare a curriculumului universitar. Abordări inovative (Nicoleta Rogoz); 2.3. Strategii și metode didactice centrate pe student (Mariana Momanu); 3. EVALUAREA ÎN CONTEXT ACADEMIC: 3.1. Perspective contemporane în evaluarea universitară. Obiectivitate și subiectivism în evaluare, (Camelia Onu, Nicoleta Laura Popa); 3.2. Metode și instrumente de evaluare a rezultatelor învățării în context academic (Nicoleta Laura Popa, Camelia Onu); 4. UTILIZAREA TEHNOLOGIEI ÎN ACTIVITĂȚILE DIDACTICE UNIVERSITARE: 4.1. Mediile virtuale de învățare și comunitățile virtuale de învățare. Cum învață studenții de astăzi (nativii digitali). Softurile educaționale (Ciprian Marius Ceobanu); 4.2. Utilizarea m-learning în contexte educaționale universitare. Aspecte practice privind organizarea activităților didactice online (Andrei Lucian Marian); 5. DIFERENȚIERE ÎN ACTIVITĂȚILE DIDACTICE UNIVERSITARE: 5.1. Proiectarea diferențiată pentru studenții cu ces și studenții vulnerabili (Roxana Ghiațău); 5.2. Proiectarea diferențiată pentru studenții talentați (Nicoleta Rogoz); SECȚIUNEA B. PARTICULARITĂȚI DIDACTICE ALE DOMENIILOR FUNDAMENTALE: 1. DOMENIUL FUNDAMENTAL MATEMATICĂ ȘI ȘTIINȚE ALE NATURII: 1.1. Geografie (Cristian-Dan Lesenciuc); 1.2. Informatică (Vlad-Tudor Rădulescu); 1.3. Matematică (Anca Croitoru); 2. DOMENIUL FUNDAMENTAL ȘTIINȚE BIOLOGICE ȘI BIOMEDICALE: 2.1. Formarea în domeniului predării științelor biologice și biomedicale (Naela Costică); 2.2. Didactica disciplinelor biologice în învățământul universitar (Naela Costică); 2.3. Repere cu privire la predarea chimiei în învățământul universitar (Alin Constantin Dîrțu); 2.4. Despre predarea fizicii în universitate (Cristian Enăchescu); 2.5. Particularități privind didactica specialității în educație fizică și sport (Lucian Popescu); 3. DOMENIUL FUNDAMENTAL ȘTIINȚE SOCIALE: 3.1. Recomandări generale pentru îmbunătățirea activității didactice în domeniul drept (Cristina Gavrilescu); 3.2. Particularități didactice ale domeniului economie (Cristian Popescu); 3.3. Psihologie și științe ale educației (Versavia Curelaru); 3.4. Didactica predării disciplinelor sociologice (Nicu Gavriluță); 4. DOMENIUL FUNDAMENTAL ȘTIINȚE UMANISTE ȘI ARTE: 4.1. Filosofie (Ioan Alexandru Tofan); 4.2. Istorie (Ionuț Nistor); 4.3. Litere (Ileana Oana Macari); 4.4. Teologie Ortodoxă (Carmen Maria Bolocan); 4.5. Teologie Romano-Catolică (Pr. Fabian Doboș); SECȚIUNEA C. ÎNVĂȚĂMÂNT LA DISTANȚĂ (ID) ȘI ÎNVĂȚĂMÂNT CU FRECVENȚĂ REDUSĂ (IFR): 1. Cadrul de reglementare și aspecte relevante privind desfășurarea de activități didactice la programele de studii organizate în formele de învățământ la distanță (ID) și cu frecvență redusă (IFR) (Liviu George Maha); 2. Cadrul de reglementare (Liviu George Maha); 3. Specificul activității didactice la formele de învățământ la distanță și cu frecvență redusă (Liviu George Maha); SECȚIUNEA D. ETICĂ ȘI DEONTOLOGIE ACADEMICĂ: 1. Nevoia de morală în mediul academic (Liliana Stan); 2. Funcțiile universității (Liliana Stan); 3. Etica – domeniu de cunoaștere a moralei. Etica academică (Liliana Stan); 4. Deontologia – teoria datoriilor. Deontologia academică (Liliana Stan); 5. Repere actuale ale eticii și deontologiei academice. Codul etic al profesorului universitar (Liliana Stan)

Constantin Iulian Damian (n. 1979) este doctor în teologie, conferențiar universitar la Facultatea de Teologie Ortodoxă a Universității „Alexandru Ioan Cuza” din Iași, prorector pentru programe de licență, masterat și activități de formare a personalului didactic din învățământul preuniversitar al aceleiași universități și didactician pentru disciplina Religie. A publicat și susținut conferințe în domeniul istoriei și filosofiei religiilor antice și contemporane, manifestând interes pentru valențele educative ale religiei în diferite spații culturale (Instituția familiei în Roma antică, Astra Museum, Sibiu, 2019; „History and Philosophy of Religions in Orthodox Theological Schools: An Antidote to Religious Radicalization”, în Religious Education: Between Radicalism and Tolerance, ed. de Ednan Aslan și Margaret Rausch, Springer, Wiesbaden, 2018; „Religious Education: Preserving Identity and Cultivating Tolerance in the Context of Globalization”, 4th International Scientific Conference Religion, Knowledge, Society: Identity and Alterity, Constanța, 18-19 iunie 2018).
Constantin Cucoș (n. 1958, Osoi-Comarna, Iași) este doctor în științele educației, profesor universitar în cadrul Facultății de Psihologie și Științe ale Educației și, timp de peste 22 de ani, director al Departamentului pentru Pregătirea Personalului Didactic din cadrul Universității „Alexandru Ioan Cuza” din Iași. A publicat numeroase lucrări de specialitate (Pedagogie și axiologie, Editura Didactică și Pedagogică, București, 1995; Educația religioasă. Conținut și forme de realizare, Editura Didactică și Pedagogică București, 1996; Pedagogie, Polirom, Iași, 1996, 2002, 2014; Minciună, contrafacere, simulare. O abordare psihopedagogică, Polirom, Iași, 1997; Educația religioasă. Repere teoretice și metodice, Polirom, Iași, 1999, 2009; Educația. Dimensiuni culturale și interculturale, Polirom, Iași, 2000; Istoria pedagogiei. Idei și doctrine pedagogice fundamentale, Polirom, Iași, 2001, 2017; Timp și temporalitate în educație. Elemente pentru un management al timpului școlar, Polirom, Iași, 2002; Informatizarea în educație. Aspecte ale virtualizării formării, Polirom, Iași, 2006; Teoria și metodologia evaluării, Polirom, Iași, 2008; Educația. Iubire, edificare, desăvârșire, Polirom, Iași, 2008; Educația. Experiențe, reflecții, soluții, Polirom, Iași, 2013; Educația estetică, Polirom, Iași, 2014; Educația. Reîntemeieri, dinamici, prefigurări, Polirom, Iași, 2017; Educația digitală, Polirom, Iași, în colab., 2020, 2022; Filosofia educației, Polirom, Iași, 2022) și peste 250 de studii în volume colective și reviste de specialitate. Domenii de competență: filosofia educației, educația religioasă, pedagogia culturii, educația axiologică, formarea formatorilor.
Nicoleta Laura Popa (n. 1977) este doctor în științe ale educației, profesor universitar la Facultatea de Psihologie și Științe ale Educației, Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iași. A publicat articole în jurnale de specialitate și studii pe teme psihopedagogice în volume colective, precum și lucrările Ghid pentru cercetarea educației (în colaborare cu L. Antonesei și A.V. Labăr, Polirom, 2009) și Romanian Teachers of the Gifted: Empathy and Accuracy in Perceiving Students’ Characteristics (Radboud University Nijmegen, 2005). Domeniile sale de interes sunt evaluarea în context școlar și academic, diversitatea și incluziunea în spațiul educațional și politicile educaționale.