stoc epuizat
Data apariției: 22.07.2013
Domeniu: Filosofie şi Ştiinţe sociale / Educaţie
Colecție: Ştiinţele Educaţiei
ISBN: 978-973-703-894-4
Nr. pagini: 212
Format: 14,7 x 20,5 cm.
--- LEI
preț de producție
ADAUGĂ ÎN COȘ
Poșta Română
3-4 zile lucrătoare
livrare gratuită
Curier rapid
24-48 ore
+ taxe de livrare
Suport clienți
0232.314.947
Descriere
Sumar
Despre autori
Prefaţă de Constantin Cucoş. Scrisă dintr-o perspectivă modernă, lucrarea poate funcţiona ca stimulent inovativ autoresponsabilizator şi complement strategic cu valenţe practice, deosebit de important pentru învăţători, profesori, consilieri, factori de decizie, politicieni.
Capitolul I. Fundamentări teoretice ale eticii şi deontologiei profesiei didactice
I. 1. Morala, etica şi deontologia - trei domenii controversate
I. 2. Delimitări conceptuale în etica şi deontologia spaţiului educativ
I. 3. Argumente pentru o deontologie a profesiei didactice
I. 3. 1. Argumente de natură psihosocială
I. 3. 2. Argumente de natură interculturală
I. 3. 3. Argumente de natură instituţională şi organizaţională
I. 3. 4. Argumente statutare
Capitolul II. Procesul de luare a deciziei etice în învăţământ
II. 1. Resurse filosofice ale deciziei etice
II. 1. 1. Teorii despre virtute
II. 1. 2. Teorii deontologiste
II. 1. 3. Teorii utilitariste
II. 2. Resurse furnizate de teoriile psiho-pedagogice în luarea deciziei etice
II. 2. 1. Lawrence Kohlberg - Moralitatea se construieşte stadial
II. 2. 2. Sidney Simon şi Louis Rath - Clarificarea valorilor
II. 2. 3. Thomas Lickona - Educaţia Caracterului
II. 2. 4. James Rest - Abordarea procesuală a construcţiei moralităţii
II. 2. 5. Elliot Turiel - Teoria domeniului
II. 2. 6. Georg Lind - Dualitatea competenţei morale
II. 3. Resurse furnizate de teoriile managementului şi ale comportamentului organizaţional
II. 4. Alte categorii de resurse: vârsta, ocupaţia, orientarea religioasă etc.
II. 4. 1. Resurse generate de vârstă
II. 4. 2. Resurse generate de poziţionarea religioasă a persoanei
Capitolul III. Dimensiunea etică a modelului profesiei în general şi a profesionalismului didactic
III. 1. Componente ale modelului general al profesiei
III. 2. Profesionalismul în educaţie şi drumul spre legitimitate în profesia didactică
III. 3. Factori favorizanţi ai accesului la un statut profesional deplin în învăţământ
III. 4. Factori frenatori în profesionalizarea didactică
Capitolul IV. Etică şi praxis educaţional
IV. 1. Dileme etice în procesul de învăţământ
IV. 2. Educaţia şi valorile educaţionale
IV. 3. Contextualizarea valorilor etice în procesul de învăţământ
IV. 3. 1. Libertatea şi libertatea academică
IV. 3. 2. Autonomia
IV. 3. 3. Dreptatea
IV. 3 . 4. Respectul
IV. 3. 5. Responsabilitatea
IV. 3. 6. Grija şi generozitatea
IV. 3. 7. Integritatea
Roxana Ghiaţău (n. 1977) este asistent doctor la Departamentul pentru Pregătirea
Personalului Didactic, Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iaşi. Conduce cursuri şi seminarii de teoria curriculumului, teoria şi metodologia
instruirii, teoria şi metodologia evaluării. Temele sale de cercetare se
centrează pe probleme aparţinând eticii pedagogice, axiologiei educaţiei şi
formării formatorilor.