Descriere
            Sumar
            Despre autori
        
        Prefaţă de Constantin Cucoş. Scrisă dintr-o perspectivă modernă, lucrarea poate funcţiona ca stimulent inovativ autoresponsabilizator şi complement strategic cu valenţe practice, deosebit de important pentru învăţători, profesori, consilieri, factori de decizie, politicieni.
        Capitolul I. Fundamentări teoretice ale eticii şi deontologiei  profesiei didactice                       
                                                                          
I. 1. Morala, etica şi deontologia - trei  domenii  controversate                                          
I. 2. Delimitări conceptuale în  etica  şi deontologia spaţiului educativ                               
I. 3. Argumente pentru o deontologie a profesiei didactice                                                  
I. 3. 1. Argumente de natură psihosocială                                                                  
I. 3. 2. Argumente de natură interculturală                                                               
I. 3. 3. Argumente de natură instituţională şi organizaţională                                 
I. 3. 4. Argumente statutare                                                                                         
Capitolul  II.  Procesul de luare a deciziei etice în învăţământ      
         
II. 1. Resurse filosofice ale deciziei etice                                                                                    
II. 1. 1. Teorii despre  virtute                                                                                                   
II. 1. 2. Teorii deontologiste                                                                                          
II. 1. 3.  Teorii utilitariste                                                                                            
II. 2. Resurse furnizate de teoriile psiho-pedagogice în luarea deciziei etice                                                                   
II. 2. 1. Lawrence Kohlberg -  Moralitatea se construieşte stadial    
            II. 2. 2. Sidney Simon şi  Louis Rath - Clarificarea valorilor
            II. 2. 3. Thomas Lickona - Educaţia Caracterului 
            II. 2. 4. James Rest - Abordarea procesuală a construcţiei moralităţii 
 II. 2. 5. Elliot Turiel -  Teoria domeniului                                                          
 II. 2. 6. Georg Lind - Dualitatea competenţei morale       
II. 3. Resurse furnizate de teoriile managementului şi ale comportamentului organizaţional               
II. 4. Alte categorii de resurse: vârsta, ocupaţia, orientarea  religioasă etc.                         
 II. 4. 1.  Resurse generate de vârstă                                                                              
 II. 4. 2.  Resurse generate de poziţionarea  religioasă a persoanei                            
Capitolul III.  Dimensiunea  etică  a modelului profesiei în general şi  a  profesionalismului didactic     
                                                                                     
III. 1. Componente ale modelului general al profesiei                                                             
III. 2. Profesionalismul  în educaţie şi drumul spre legitimitate în profesia didactică 
        III. 3. Factori favorizanţi ai accesului la un statut profesional deplin în învăţământ
III. 4.  Factori frenatori în profesionalizarea didactică
Capitolul  IV.   Etică şi praxis educaţional
IV. 1. Dileme etice în procesul de învăţământ
IV. 2.  Educaţia şi valorile educaţionale
IV. 3. Contextualizarea valorilor etice în procesul de învăţământ
IV. 3. 1. Libertatea şi libertatea academică
IV. 3. 2. Autonomia
IV. 3. 3. Dreptatea 
IV. 3 . 4. Respectul 
IV. 3. 5. Responsabilitatea
IV. 3. 6. Grija şi generozitatea
IV. 3. 7. Integritatea
        Roxana Ghiaţău (n. 1977) este asistent doctor la Departamentul pentru Pregătirea
Personalului Didactic, Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iaşi. Conduce cursuri şi seminarii de teoria curriculumului, teoria şi metodologia
instruirii, teoria şi metodologia evaluării. Temele sale de cercetare se
centrează pe probleme aparţinând eticii pedagogice, axiologiei educaţiei şi
formării formatorilor.