„Hai că poți!” Ghid de automotivare pentru studenți și nu numai
Carmen Gabriela Lișman, Gabriela-Monica Assante
Descriere
Sumar
Despre autori
Volumul este disponibl online aici.
Cartea reprezintă o pledoarie teoretică și practică pentru dezvoltarea motivației autonome a studenților în context academic, cu scopul ca aceştia să participe la activitățile extracurriculare, contribuind la procesul individual de dezvoltare. Lucrarea are drept punct de plecare o cercetare realizată la Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iași, care a oferit datele necesare pentru a contura determinanții semnificativi ai implicării studenților în activitățile oferite de universitate. Reglarea emoțională, motivația autonomă, angajamentul (cognitiv, social, afectiv), precum şi gândirea critică, munca în echipă sau valorizarea relațiilor sociale s-au dovedit a fi principalii predictori ai angajamentului studenților și, prin urmare, s-au conturat în conceptele esențiale ale volumului propus.
Ghidul îmbină într-o manieră flexibilă aspectele teoretice cu recomandările practice pe care un student le poate pune în act pentru a-și spori motivația și angajamentul în procesul de învățare. Demersul propus este, în esență, unul pragmatic, prin exercițiile recomandate și prin mesajul optimist ce transpare din subiectele abordate și recomandările formulate.
Introducere
1. Activități extracurriculare în context academic
2. Motivația...un bun aliat
2.1. Modelul ierarhiei trebuințelor
2.2. Modelul ARCS privind motivația
2.3. Teoria stabilirii obiectivelor
2.4. Teoria motivației de reușită
2.5. Teoria autodeterminării
3. Angajament (social, cognitiv, afectiv) sau cum poți fi mai implicat
4. Reglare emoțională în contextul învățării
5. Personalitate. Trăsături ce optimizează motivația
6. Valori. Cum să-ți dezvolți calea spre reușită
În loc de concluzii...
Referințe
Carmen Gabriela Lișman (n. 1978, Iași) este doctor în psihologie și psihoterapeut sistemic acreditat de Colegiul Psihologilor din România. Lucrează ca psiholog la Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iași și la cabinetul său individual de psihologie, având expertiză în psihoterapie sistemică de cuplu și familie, psihologie clinică și psihologie organizațională. Activitatea sa de cercetare include tematici precum psihologia de cuplu și psihologia moralității, dar și motivația iar publicațiile sale se regăsesc atât în jurnale ISI (cu factor de impact) precum Psihologija, Studia Psychologica, Social Sciences, Education Sciences, cât și în volume colective.
Gabriela-Monica Assante (n. 1989, Iași) este asistent universitar al Facultății de Psihologie și Științe ale Educației, Departamentul de Științe ale Educației, Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iași, doctor în psihologie la Universitatea Sapienza din Roma (2017) și doctor în științele educației la Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iași (2023). A desfășurat activități de cercetare în domeniul dezvoltării gândirii critice și a conștientizării critice, al dezvoltării cetățeniei digitale, empatiei și moralității. A publicat în diferite reviste ISI (cu factor de impact în zona roșie și zona galbenă), precum Frontiers in Psychology; Sustainability; Behavioural Sciences; Croatian Journal of Education; Psychology, Health and Medicine. Director al unui proiect de cercetare oferit de Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iaşi (Granturi pentru tineri cercetători), finalizat cu succes în anul 2023.