Domenii
Filosofie şi Ştiinţe sociale
Istorie
Litere
Ştiinţe ale naturii
Ştiinţe economice
Ştiinţe exacte
Ştiinţe juridice
Educaţie fizică
Diverse
Colecții
Academia Practică
Antiqua et Mediaevalia
Bibliografica
Biblioteca de Istorie Literară
Bibliotheca Archaeologica Iassiensis
Bibliotheca Archaeologica Moldaviae
Bibliotheca Classica Iassiensis
Bibliotheca Patristica Iassiensis
BusinessLike
Cicero
Colecția Medico-chirurgicală
Complus
Contribuţii Ieşene de Germanistică
D.E.U. (Dicţionarele Editurii Universităţii)
Doctoralia
Documenta
Economie şi Societate Liberă
Economikon
Estetică și studii vizuale
Ethnos
Excellentia 150
Exercitium
FIBAS
Fontes Traditionis
Geographia
Hermenia
Historica
Historica Dagesh
Iberica
Imago Mundi
In Honorem
Istorie modernă și memorie culturală
Logos
Monumenta Linguae Dacoromanorum
Observatorul Social
Parenting
Patrimoniu
Personalităţi ale Universităţii „Al.I. Cuza” din Iaşi
Proiecte Europene în Ştiinţele Sociale
Psihologie Socială şi Aplicată
Publicațiile Institutului Român de Genealogie și Heraldică „Sever Zotta”
Restitutio Historiographica
Scripta Archaeologica et Historica Dacoromaniae
Sophia
Sport și Societate
Ştiinţele Educaţiei
Studii de Geografie Politică
Studii Europene
Thesaurus
Thesaurus Classicus
Traditio
Transdisciplinaria
World Literature
Periodice
Analele științifice ale Universității "Al.I. Cuza" din Iași (Serie nouă)
Alte reviste și periodice științifice

Pagina principală / Domeniul Istorie /

Iași, oraș al școlilor. Album

Luciana Antoci, Cătălin Botoșineanu, Eliza Ilie, Ionuț Nistor (coordonatori)

stoc epuizat

Data apariției: 15.11.2022

Domeniu: Istorie / Istorie socială

Colecție: ---

ISBN: 978-606-714-733-9

Nr. pagini: 316

Format: --- cm.

--- LEI

preț de producție

Poșta Română 3-4 zile lucrătoare livrare gratuită Suport clienți 0232.314.947

Descriere Sumar Despre autori

Cartea reprezintă o reconstituire a trecutului școlii ieșene pe domenii precum: învățământul primar, școlile de fete și cele de băieți, școlile particulare, școlile militare, școlile de artă, școlile normale, școlile de arte și meserii, școlile teologice, școlile rurale etc. De asemenea sunt avute în vedere legislația și politicile școlare în timpul regimului comunist, școlile primare și gimnaziale, liceele teoretice, liceele tehnologice și vocaționale etc.

Cuvânt de prețuire (acad. Ioan-Aurel Pop, Președintele Academiei Române)
Cuvânt înainte (Lucian Antoci)
Prefață (Cătălin Botoșineanu, Eliza Ilie, Ionuț Nistor)
Mulțumiri

CAPITOLUL I. ÎNCEPUTURILE
I.1. Repere privind învățământul ieșean până la Regulamentele Organice, Iuliana Brătescu
I.2 Învățământul ieșean în perioada regulamentară, Eliza Ilie

CAPITOLUL II. CONSTRUIND UN SISTEM. ÎNVĂȚĂMÂNTUL MODERN LA IAȘI

II.1. Școli primare de băieți, Eliza Ilie, Claudia Furtună
II.2. Școli primare de fete, Nechifor Daniela
II.3. Învățământul secundar public. Repere pedagogice, Daniela Luca
II.4. Învățământul teologic, Adrian Timofti
II.5. Învățământul tehnic, Carmen Avram
II.6. Școala Fiilor de Militari, Larisa-Elena Koller
II.7. Învățământul pedagogic, Serinela Pintilie
II.8. Învățământul particular, Cătălin Botoşineanu
II.9. Școlile comerciale din Iași, Ioana Ruxandra Chiruță
II.10. Învățământul artistic, Simona Iuşcă

CAPITOLUL III. ÎNCONJURÂND CAPITALA. ÎNVĂȚĂMÂNTUL ÎN JUDEȚUL IAȘI
III.1. Învățământul primar rural, Sorina Locovei
III.2. Învățământul în orașul Târgu Frumos, Sergiu Enea

CAPITOLUL IV. SUB POVARA IDEOLOGICULUI. ȘCOALA IEȘEANĂ ÎN PERIOADA COMUNISTĂ
IV.1. Repere în organizarea sistemului, Ionuț Nistor
IV.2. Școala ieșeană sub impactul reformei din 1948, Nechifor Anca-Oana
IV.3. Școlile primare și gimnaziale, Monica-Maria Grădinaru, Ariadna Istrimschi
IV.4. Liceele teoretice ieșene. Perspective memorialistice, Radu Filipescu
IV.5. Învățământul tehnic. Școli medii și licee tehnologice, Irina Buțincu
IV.6. Adolescenți ieșeni urmăriți de Securitate (1982), Oana Ionel Demetriade

CAPITOLUL V. PERIOADA POST-COMUNISTĂ
V.1. Școala ieșeană în tranziție, Traian Florentin Ciobotaru

Luciana Antoci (n. 1976, Iași) este doctorand la Facultatea de Psihologie și Științele Educației (din 2018 cu lucrarea Investigație asupra stilurilor și comportamentelor manageriale în context educațional contemporan. Profesionalizarea managerilor școlari din sistemul de educație românesc), inspector pentru management instituțional (2017-2020), inspector școlar general adjunct pentru compartimentul Curriculum din Inspectoratul Școlar Județean Iași (2020-2021), inspector școlar general la Inspectoratul Școlar Județean Iași (din 2021), profesor de limba și literatura română la Liceul Teoretic de Informatică „Grigore Moisil”, Iași (din 2003 până în prezent). Domenii de interes: eficientizarea managementului școlar în sistemul de educație românesc, istoria școlii ieșene, literatura română postbelică. A publicat, în volume și reviste de specialitate, studii pe subiecte precum destinul scriitorilor interbelici după instalarea regimului comunist, impactul comportamentului managerial al directorului de școală asupra rezultatelor la examenele naționale ale elevilor.

Cătălin Botoșineanu (n. 1980, Botoșani) este doctor în istorie (din 2011, cu lucrarea Universitatea din Iaşi în primul deceniu interbelic. Profesorii universitari şi viaţa politică) și arhivist la Arhivele Naționale din Iași (director între 2008-2012). Domenii de interes: istoria intelectualilor, istoria spaţiului universitar, istoria învăţământului, arhivistică. A publicat studii și articole în reviste și volume colective, pe teme privind istoria Universității din Iași, învățământul primar și secundar din perioada interbelică, istoria Iașului în Primul Război Mondial, asociațiile care se ocupau de orfanii de război, monumentele de for public, arhivistică. Publicații recente: „Memorie și mărturii incomplete. Arhivele în post-comunism”, în Panorama post-comunismului românesc, editor Liliana Corobca, Iași, 2022; O himeră și un abuz legislativ. Documentele clasificate în cadrul Fondului Arhivistic Național, în „Archiva Moldaviae”, XIII, 2021; „Ocrotirea orfanilor de război. Studiu de caz: Şcoala de Îndreptare Copou”, în vol. Copiii în timpul Primului Râzboi Mondial, coord. Nicoleta Roman, Cătălina Mihalache, Editura Universităţii „Alexandru Ioan Cuza” din Iași, 2020.

Eliza Ilie (n. 1975, Vaslui) este profesor la Colegiul Economic Administrativ Iași. Din 2020, ocupă funcția de inspector școlar pentru istorie și socio-umane la Inspectoratul Școlar Județean Iași. Doctor în istorie (din 2013) cu tema Imaginea Bizanțului în cultura română (sec. XV-XVIII). Domenii de interes: istoria învățământului, istoria orală, istoria imaginilor. A publicat studii în reviste de specialitate pe subiecte precum imaginea Bizanțului în cronografele cu circulație în Țările Române, Conciliul de la Florența în istoriografia românească veche, istoricul Școlii de Băieți „Carol I” Iași, imaginea eroului în balada populară etc.

Ionuţ Nistor (n. 1980, Focșani) este conferențiar universitar la Facultatea de Istorie a Universităţii „Alexandru Ioan Cuza” din Iaşi. Doctor în istorie (din 2007) cu tema „Chestiunea aromână” în raporturile României cu statele balcanice 1903-1913. Domenii de interes: istoria relaţiilor internaţionale în secolul XX, minorităţile naţionale din Balcani, istoria educaţiei. Este autor al lucrărilor Problema aromână în raporturile României cu statele balcanice 1903-1913, Editura Universităţii „Alexandru Ioan Cuza”, Iaşi, 2009; Identitate şi geopolitică. Românii din sudul Dunării în timpul celui de-Al Doilea Război Mondial, Bucureşti, 2014. Editor și coordonator al volumelor: „Procesul titoismului” în România (1950). Documente, (editor) Iaşi, Editura Universităţii „Alexandru Ioan Cuza” din Iaşi, 2015; Deutsche Sprache, Wissenschaft und Kultur in dem rumänischen Bildungssystem (1918-1933). Politische Debatten und akademische Beziehungen / German language, science and culture in the Romanian educational sistem (1918-1933). Political debates and academic connection, Iulia Zup, Alexandra Chiriac, Ionuț Nistor, Adrian Vițalaru (eds.), Konstanz, 2021; Romanian Diplomacy in the 20th Century. Biographies, Institutional Pathways, International Challenges, Adrian Vițalaru, Ionuț Nistor, Adrian-Bogdan Ceobanu (eds.), Berlin, 2021.