Domenii
Filosofie şi Ştiinţe sociale
Istorie
Litere
Ştiinţe ale naturii
Ştiinţe economice
Ştiinţe exacte
Ştiinţe juridice
Educaţie fizică
Diverse
Colecții
Academia Practică
Antiqua et Mediaevalia
Bibliografica
Biblioteca de Istorie Literară
Bibliotheca Archaeologica Iassiensis
Bibliotheca Archaeologica Moldaviae
Bibliotheca Classica Iassiensis
Bibliotheca Patristica Iassiensis
BusinessLike
Cicero
Colecția Medico-chirurgicală
Complus
Contribuţii Ieşene de Germanistică
D.E.U. (Dicţionarele Editurii Universităţii)
Doctoralia
Documenta
Economie şi Societate Liberă
Economikon
Estetică și studii vizuale
Ethnos
Excellentia 150
Exercitium
FIBAS
Fontes Traditionis
Geographia
Hermenia
Historica
Historica Dagesh
Iberica
Imago Mundi
In Honorem
Istorie modernă și memorie culturală
Logos
Monumenta Linguae Dacoromanorum
Observatorul Social
Parenting
Patrimoniu
Personalităţi ale Universităţii „Al.I. Cuza” din Iaşi
Proiecte Europene în Ştiinţele Sociale
Psihologie Socială şi Aplicată
Publicațiile Institutului Român de Genealogie și Heraldică „Sever Zotta”
Restitutio Historiographica
Scripta Archaeologica et Historica Dacoromaniae
Sophia
Sport și Societate
Ştiinţele Educaţiei
Studii de Geografie Politică
Studii Europene
Thesaurus
Thesaurus Classicus
Traditio
Transdisciplinaria
World Literature
Periodice
Analele științifice ale Universității "Al.I. Cuza" din Iași (Serie nouă)
Alte reviste și periodice științifice

Pagina principală / Domeniul Litere /

Identité(s) et mémoire(s) – Assia Djebar

Otilia-Maria Cojocaru

în stoc

Data apariției: 23.11.2021

Domeniu: Litere / Lit. universală

Colecție: ---

ISBN: 978-606-714-645-5

Nr. pagini: 256

Format: 14,7 x 20,5 cm.

22.11 LEI

preț de producție

ADAUGĂ ÎN COȘ

Poșta Română 3-4 zile lucrătoare livrare gratuită Curier rapid 24-48 ore + taxe de livrare Suport clienți 0232.314.947

Descriere Sumar Despre autori

Volum editat în limba franceză.
Pe numele său adevărat Fatima-Zohra Imalyène, Assia Djebar (30 iunie 1936 – 6 februarie 2015) este fără îndoială scriitoarea magrebiană de limbă franceză cea mai cunoscută și cea mai studiată în universitățile din întreaga lume, având o personalitate unică împletită cu o notorietate puțin obișnuită, dacă nu de-a dreptul excepțională într-o lume arabă unde a fi scriitor reprezintă apanajul aprioric al bărbaților. Grație fermității sale și talentului său, ea a știut să-și impună propriul stil în așa fel încât temele tratate în romanele sale, specifice începuturilor societății magrebiene, se deschid spre o tematică universală.
În opera sa magistrală, Assia Djebar (30 iunie 1936 – 6 februarie 2015) împleteşte viaţa personală cu evenimentele istorice contemporane din Algeria, ţară puternic marcată de schimbările adeseori tragice impuse de Imperiul Colonial Francez. Parcursul său extraordinar, prin care scriitoarea s-a dedicat artei în toate sensurile ei, stă drept mărturie pentru o personalitate puternic frământată de dorinţa arzătoare de a revendica identitatea ancestrală a poporului său. Identitatea şi memoria au reprezentat concepte cheie în opera sa, discursul său construindu-se mereu în jurul relaţiei mutuale dintre acestea. Cartea îşi propune să trateze personalitatea Assiei Djebar din perspectiva întregului său parcurs polivalent şi multidisciplinar, opera literară, textele non-ficţionale, interviurile sau filmele scriitoarei neputând fi analizate separat de personalitatea remarcabilă a scriitoarei.


De son vrai nom Fatima-Zohra Imalyène, Assia Djebar (le 30 juin 1936 – le 6 février 2015) est sans doute l’écrivaine maghrébine d’expression française la plus connue et la plus étudiée dans les universités du monde entier, ayant une personnalité unique avec une notoriété peu commune sinon tout à fait exceptionnelle dans le monde arabe où l’écriture appartenait à priori aux hommes. Grâce à sa détermination et à son talent elle a su imposer son propre style en faisant de sorte que les thèmes traités dans ses romans, spécifiques au départ à la société maghrébine, s’ouvrent vers l’universel.
Écriture : hasard ou nécessité: chaque œuvre d’Assia Djebar se moule dans cette question qui est à l’origine de son écriture. Son parcours exceptionnel par lequel elle s’est ouverte vers l’art dans presque toutes ses formes, témoigne de sa personnalité remarquable, de son tumulte intérieur et de son désir ardent de revendiquer l’identité ancestrale de son peuple. Par l’intermédiaire de son œuvre, l’écrivaine n’a pas transgressé uniquement les limites de la culture arabe et de la religion islamique, mais aussi les frontières de la littérature francophone, certaines de ses créations littéraires étant traduites dans plus de 30 langues à travers le monde. Notre démarche se propose de présenter la personnalité d’Assia Djebar dans son intégralité : sa vie, son parcours, son œuvre littéraire, ses textes non-fictionnels, ses entretiens et ses discours qui forment un tout et qui ne peuvent pas être traités séparément.

ARGUMENT; PREMIÈRE PARTIE. LA GRANDE DAME DU MAGHREB: « Écriture : hasard ou nécessité ? »; Le parcours multiculturel et multidisciplinaire d’Assia Djebar; « La compréhension de soi » ou l’écriture de maturité; DEUXIÈME PARTIE. IDENTITÉ(S) ET MÉMOIRE(S) DANS LE CONTEXTE FRANCO-MAGHRÉBIN: Identité(s): Identité ethnique et identité culturelle; Culture et ethnicité; Identité culturelle et conscience collective; Identité culturelle et conscience individuelle; Relations interculturelles et problèmes d’acculturation; Les conséquences psychologiques de l’acculturation; Mémoire(s): Des présocratiques à Saint Augustin; De Descartes aux idéologues; Des anatomistes à nos jours; Identité(s) et mémoire(s); TROISIÈME PARTIE. ÉCRIRE POUR SORTIR DE SOI-MÊME: Un « entre-deux-mondes » de l’identité et de la mémoire; Identité(s) et mémoire(s) entre deux langues; L’Amour, la fantasia – dualité de la mémoire et identités multiples: La délinéarisation narrative; Jeux et enjeux de la dualité; Lettres d’amour et de guerre; L’œuvre entre l’amour et la fantasia; Les voix des femmes; QUATRIÈME PARTIE. ÉCRITURE, MÉMOIRES, IDENTITÉS: L’identité dans la mémoire – la reconquête du passé; La mémoire est voix des femmes; La langue hors les langues dans Les Nuits de Strasbourg: Construction et reconstruction de l’identité; Mémoires collectives; L’Autre comme miroir de Soi-même; De l’identité collective à l’identité individuelle; Mémoire(s) et identité(s) à la croisée des langues; La réconciliation des langues dans une identité commune; CINQUIÈME PARTIE. ÉCRIRE POUR CICATRISER LES BLESSURES MÉMORIELLES: Identité(s) et mémoire(s) ou la dialogique du soi et de l’Autre; L’impossible retour sur les lieux de la mémoire; Écrire c’est une route à ouvrir La Disparition de la langue française; Éclats de mémoire dans «la maison de mon père»: L’abandon au flux de la mémoire; La libération du passé; La prise de conscience; En fin de parcours; Œuvres d’Assia Djebar; Bibliographie

Otilia-Maria Cojocaru (n. 1986, Iași) este cadru didactic asociat al Universităţii „Alexandru Ioan Cuza” din Iaşi, în cadrul Facultăţii de Litere, Catedra de limba franceză. Doctor în filologie din noiembrie 2016 al Universităţii „Alexandru Ioan Cuza” din Iaşi şi al Universităţii Paris-Est, Créteil, din Paris, Franţa. Principalele sale domenii de interes vizează literatura franceză, literatura francofonă şi traductologia. Face parte din comitetul de redacţie al revistei „Revue Roumaine d’Études Francophones”, publicaţie anuală a ARDUF.