Descriere
Sumar
Despre autori
Volum în limba franceză. Lucrarea surprinde etape esenţiale din istoria actorului profesionist, aşa cum s-au reflectat în literatură, din momentul în care arta sa s-a constituit ca o artă novatoare, de sine stătătoare. Trei genuri literare au oglindit două stadii majore. Mitul actorului romantic cristalizat în persoana actorilor Kean şi Frédérick Lemaître a inspirat trei texte dramatice, semnate Dumas, Sartre, Eric-Emmanuel Schmitt. Romanul autobiografic al Marinei Vlady prezintă un personaj de aceeaşi factură, genial, dar incapabil să facă faţă presiunilor sociale: Vladimir Vîsoţki, figură exemplară a teatrului de artă rus. Proteismul actorului – înţeles ca maximă capacitate de încarnare în defavoarea oricărui egotism – complicat proces alchimic, în proza scriitoarelor Marguerite Yourcenar şi Anne Hébert, este corelat cu ezoterismul poeziei lui Apollinaire unde un arlechin-trismegistos realizează acea misterioasă coincidentia oppositorum. Corespondenţele stabilite cu istoria teatrului, cu pictura şi cu gândirea filozofică credibilizează ficţiunea.
Partea I: Mythe de l’acteur romantique – Cap. 1: Les précurseurs; Cap. 2: Kean le romantique; Cap. 3: L’impossible mythe de l’actrice romantique; Cap. 4: Pallingénésie du mythe de l’acteur romantique. Partea a II-a: Protée, le caméléon et coincidentia oppositorum – Cap. 1: Protée, un rêve d’enfance; Cap. 2: Oh les beaux jours du caméléon!; Cap. 3: Coincidentia oppositorum
Mihaela Mîrţu (n. 1947), absolventă a Facultăţii de Litere (secţia Franceză-Română) în 1970, şi-a început în acelaşi an cariera universitară la Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iaşi. A predat cursuri practice şi seminare diverse (Literatură franceză – secolele XIX, XX, XVII, XVIII, L.F.C.), cursuri de literatură şi civilizaţie franceză (secolele XVII, XVIII), cursuri speciale (Discursul dramatic, Textul dramatic, Identităţi literare, Didactică, Critică literară contemporană, Pragmatică literară). A publicat numeroase articole şi studii având ca tematică prioritară teatrul francez. În anul 1990 a apărut la Editura Universităţii „Alexandru Ioan Cuza” teza sa de doctorat Dynamique des formes théâtrales dans l’œuvre de Molière – histoire d’une dissidence secrète. A ţinut cursuri la Universităţile din Amsterdam, Avigon, Lyon. A fost unul dintre redactorii revistei „Arlechin”. S-a ocupat de realizarea unor spectacole studenţeşti în limba franceză, a colaborat la proiectul european „Cymbeline” (1993) şi la festivalul regional de la Rennes (1993), iar în România, la Festivalul Internaţional de Teatru de la Sibiu (ediţia 1994). A fost membră în consiliile artistice ale celor două teatre ieşene. Este membră a Asociaţiei Internaţionale a Criticilor de Teatru şi membră UNITER.