Domenii
Filosofie şi Ştiinţe sociale
Istorie
Litere
Ştiinţe ale naturii
Ştiinţe economice
Ştiinţe exacte
Ştiinţe juridice
Educaţie fizică
Diverse
Colecții
Academia Practică
Antiqua et Mediaevalia
Bibliografica
Biblioteca de Istorie Literară
Bibliotheca Archaeologica Iassiensis
Bibliotheca Archaeologica Moldaviae
Bibliotheca Classica Iassiensis
Bibliotheca Patristica Iassiensis
BusinessLike
Cicero
Colecția Medico-chirurgicală
Complus
Contribuţii Ieşene de Germanistică
D.E.U. (Dicţionarele Editurii Universităţii)
Doctoralia
Documenta
Economie şi Societate Liberă
Economikon
Estetică și studii vizuale
Ethnos
Excellentia 150
Exercitium
FIBAS
Fontes Traditionis
Geographia
Hermenia
Historica
Historica Dagesh
Iberica
Imago Mundi
In Honorem
Istorie modernă și memorie culturală
Logos
Monumenta Linguae Dacoromanorum
Observatorul Social
Parenting
Patrimoniu
Personalităţi ale Universităţii „Al.I. Cuza” din Iaşi
Proiecte Europene în Ştiinţele Sociale
Psihologie Socială şi Aplicată
Publicațiile Institutului Român de Genealogie și Heraldică „Sever Zotta”
Restitutio Historiographica
Scripta Archaeologica et Historica Dacoromaniae
Sophia
Sport și Societate
Ştiinţele Educaţiei
Studii de Geografie Politică
Studii Europene
Thesaurus
Thesaurus Classicus
Traditio
Transdisciplinaria
World Literature
Periodice
Analele științifice ale Universității "Al.I. Cuza" din Iași (Serie nouă)
Alte reviste și periodice științifice

Pagina principală / Domeniul Litere /

Mitul labirintului în proza italiană a secolului al XX-lea. Modelul greco-latin şi valorificarea lui

Corina-Gabriela Bădeliță

ultimele 2 produse în stoc

Data apariției: 09.05.2019

Domeniu: Litere / Istoria literaturii

Colecție: Biblioteca de Istorie Literară

ISBN: 978-606-714-520-5

Nr. pagini: 258

Format: 14,7 x 20,5 cm.

33.00 LEI

preț de producție

ADAUGĂ ÎN COȘ

Poșta Română 3-4 zile lucrătoare livrare gratuită Curier rapid 24-48 ore + taxe de livrare Suport clienți 0232.314.947

Descriere Sumar Despre autori

Protagonistul lucrării este labirintul cu tot evantaiul său de forme (peșteră, castel, oraș, pădure, ocean, deșert, bibliotecă etc.), ipostaze (labirint alegoric, mintal, gnoseologic, textual, existențial) și de semnifcații (loc de protecție, capcană, loc al pierzaniei, al recluziunii, al rătăcirii, al regăsirii de sine etc.).

PREMISE: 1. Fascinația mitului; 2. Fascinaţia labirintului; I. MITUL LABIRINTULUI: GENERALITĂŢI: 1.1. În labirintul etimologiei; 1.2. Ipoteză: la început a fost dansul; 1.3. Fir, bifurcaţie, rădăcină: tipologia labirintului; 1.4. Mitul labirintului între naraţiune şi proces; 1.5. Tezaurizarea şi valorificarea miturilor prin literatură; II. LABIRINTUL ÎN VIZIUNEA CLASICILOR: 2.1. Poemele lui Homer; 2.2. Eneida lui Vergiliu: 2.2.1. Lusus Troiae; 2.2.2. Descensus ad inferos; 2.3. Metamorfozele lui Ovidiu; 2.4. Elegia 64 de Catul; III. LABIRINTUL ÎN LITERATURA ITALIANĂ MEDIEVALĂ ŞI MODERNĂ: 3.1. Destinul mitului; 3.2. Destinul mitului labirintului; 3.3. Ipostaze ale labirintului în literatura italiană medievală şi modernă: 3.3.1. Labirintul mistico-iniţiatic; 3.3.2. Labirintul iubirii; 3.3.3. Omul – artifex al propriului labirint; 3.3.4. Labirinturile rătăcirilor cavalerești; 3.3.5. Labirintul romantic întru salvare; 3.3.6. Labirintul psihologic al angoaselor individuale; IV. IPOSTAZE ALE LABIRINTULUI ÎN PROZA ITALIANĂ A SECOLULUI AL XX LEA: 4.1. Mitul labirintului în secolul al XX-lea; 4.2. Sfidarea labirintului prin literatură la Italo Calvino; 4.3. Recuperarea şi redimensionarea tipologiei clasice: 4.3.1. Choros – dansul armoniei; 4.3.2. Labirintul spaţio-temporal; 4.3.2.1. Traseu natural întortocheat: peşteră – pădure; 4.3.2.2. Troiae lusus – oraş; 4.3.2.3. Palatul din Cnossos – castel, fortăreaţă, închisoare, bibliotecă, casă; 4.3.2.4. Labirinturi deschise: deșertul, oceanul; 4.3.3. Labirint existenţial: 4.3.3.1. Labyrinthus sicut vita. Vita sicut labyrinthus; 4.3.3.2. Descensus ad Inferos; 4.3.3.3. Regressus ad uterum; 4.3.2.4. Imago mundi; 4.3.3.5 Pseudo-Minotauri; 4.3.4. Labirint iconic – paratext; 4.4. Amprenta secolului al XX-lea; 4.4.1. Labirintul lingvistic ca proces cognitiv; 4.4.2. Labirintul ca metaforă a scrierii; 4.4.3. Labirintul ca metaforă a lecturii; CONCLUZII; BIBLIOGRAFIE; INDICE DE NUME

Corina-Gabriela Bădeliță (n. 1979, Iași) este în prezent asistent universitar doctor la secția de italiană a Facultății de Litere a Universității „Alexandru Ioan Cuza” din Iași, unde predă cursuri de limba italiană, teoria și practica textului, introducere în traducere și interpretare. A beneficiat de burse de studiu, practică și cercetare în Italia, iar în perioada 2007-2014, în calitate de referent principal relații la Institutul Român de Cultură și Cercetare Umanistică de la Veneția, a coordonat proiecte literare și științifice. În același timp, a predat limba și literatura română la Universitatea Ca’ Foscari din Veneția. A participat la diverse conferințe naționale și internaționale, a publicat articole de specialitate în reviste și volume colective. A publicat: Ghid de conversaţie italian-român (Polirom, 2003, 2006, în colaborare), Prima ta gramatică. Limba italiană (Polirom, 2004, în colaborare) și Italiana pentru Italia (Polirom, 2006, 2007).