Descriere
Sumar
Despre autori
Ediția a II-a
«Acest volum reuneşte texte apărute iniţial în Dilema Veche, Dilemateca, Idei în dialog, România literară, Viaţa românească. Marea majoritate a paginilor au legătură cu Franţa ceea ce justifică, sper, titlul cărţii. Unele texte, ca şi secţiunea intitulată Decupaje (era genericul unei rubrici din Dilemateca) au rolul de a oferi momente de respiro şi, dacă se poate, de a descreţi fruntea cititorilor.» (Alexandru Călinescu)
«Cine citește atent cărțile și articolele profesorului [Alexandru Călinescu – n.n.] va fi surprins (și imediat sedus) de felul în care fiecare cuvînt și fiecare frază se așază perfect în pagină, fără excese, fără forțări ale textului într-o direcție sau alta. Foarte des, de dincolo de rînduri, răzbate fie o ironie devastatoare, fie un umor teribil. Ambele decurg firesc din starea creată de scriitorul aflat în echilibru cu propria expresivitate, manifestînd chiar și (o aparentă) sobrietate.» (Codrin Liviu Cuţitaru, în Dilema Veche, nr. 849, 16-22 iulie 2020)
Notă
I. Prin biblioteci dar nu numai:
Fără titlu;
O poveste exemplară;
Conquest şi ideile primite;
Japonia dincolo de clişee;
Nu-mi place literatura;
Terapie;
Meserie;
Colaj;
O temă veche;
Enigma rusă;
Good bye, Lenin!;
Interludii muzicale;
Un dinozaur politic;
Tribulaţiile unui psihanalist chinez;
Încă un reacţionar;
Bartosek;
Pagini fierbinţi;
Tragedii cu deznodămînt cunoscut;
Lecturi pe şine;
De dragoste;
Miliardarul nebun;
Cărţi de căpătîi;
Pasolini şi lupta de clasă;
În pat;
Prin biblioteci;
Cenzura veselă şi tristă;
Biografii;Cărţi uitate;
Cenzura în teatru;
Coborîri în infern;
Elogiul cărţii;
Farmecul şi surprizele bibliofiliei;
Bibliofagii; Biblioteci;
II. Decupaje:
Cum citim un dicţionar;
Cum citea Stalin;
Cititul şi scrisul;
La cafenea;
Traduceţi în limba română;
Primind un sărut;
Muzee şi expoziţii;
Retro: „Ţie-ţi vorbeam, Americă!.”;
Eugen Frunză, „Unde-s canibalii să vă scuipe” ;
De-ale gurii;
Primind un sărut (II) ;
Ce citesc personajele din romane;
Biblioteci;
Ochi de femeie;
Jurnale paralele;
Striptease;
Clarviziune politică;
III. Cum stăm cu discursul politic corect:
Un spirit liber: Philippe Muray;
Şcoala şi literatura;
Pasiunea totalitară;
Societatea post-sexuală;
Fantasme; Nostalgia reperelor;
Americanii la Paris;
Inginerii literaturii;
Un roman pornografic;
Dicţionarul comunismului;
Ecranosfera;
IV. O anume idee despre Franţa:
Scriitori publici;
Un editor şi „secretul de stat” ;
Capitala semnelor;
Refuzul ideilor de-a gata; Malet;
O anume imagine a Franţei;
O contradicţie aparentă;
Jurnalul inutil al lui Morand;
Platitudini reciclate;
Forţa destinului;
Un ghid bizar;
Alte mistere ale Parisului;
Întîlniri întîmplătoare;
Jocul măştilor;
Un roman al tristeţii erotice;
Recitind pe Drieu;
Paradisuri artificiale;
Întîmplări cu Mme Bruhmann;
Farmecul sălilor obscure;
Lecturi, coincidenţe, prevestiri;
Teme şi variaţiuni;
Între noi, francofilii;
Între Paris şi Moscova;
La douăzeci de ani;
Memoriile unui ratat;
Un spaniol la Paris;
Tovarăşul K.;
Reabilitarea ariergardei;
O călătorie în Avania;
Probleme de cuplu;
Politeţe şi galanterie;
Idilă la Versailles;
Antimodernii;
Proust şi lectura;
Viaţa lui Charles Bovary;
Amurgul zeilor;
În vino felicitas;
Faţetele ruşinii;
„Dreapta literară” sau scriitori de dreapta?;
Sinucidere sau crimă?;
Cine l-a ucis pe Ludovic al XVII-lea?;
Pentru snobi dar nu numai;
Fascinaţia extremelor;
Ucigaşul de imbecili;
Portrete de scriitori;
Un dandy;
Cică nişte dadaişti;
Farmecul inteligenţei;
O întîlnire cu Oliver Todd;
După patruzeci de ani;
Societatea post-culturală;
Devenirea Europei;
Hugo citit de Llosa;
O Franţă fracturată
Alexandru Călinescu (n. 1945, Iași) este istoric şi critic literar, dar şi unul din cei mai lucizi publicişti contemporani. Între 1991 și 1997 a fost profesor la Institut National des Langues et Civilisations Orientales (INALCO, Paris). Este profesor emerit de literatură franceză la Facultatea de Litere a Universităţii „Alexandru Ioan Cuza” din Iaşi. A fost, vreme de 13 ani, director al Bibliotecii Centrale Universitare Mihai Eminescu din Iaşi. Distincții: Premiul Uniunii Scriitorilor (1972), Premiul Academiei Române (1990), Medalia Jubiliară a Universității din Angers – Franța (1991), Ordinul „Meritul Cultural” (2000), Ordinul „Palmes Académiques” conferit de guvernul francez (2000), „L’Ordre National du Merite” conferit de președintele Franței (2004). Cărţi publicate: Anton Holban – Complexul lucidităţii, 1972, Caragiale sau vârsta modernă a literaturii, 1976, Perspective critice, 1978, Interstiţii, 1998, Biblioteci deschise, 1986, Adriana şi Europa, 2004, Incursiuni în proza românească, 2004, Proximităţi incomode, 2006, Instantanee cu final deschis (2020), O lume care a luat-o razna. Câteva reacții de bun-simț la ce ni se-ntâmplă (2023).