Domenii
Filosofie şi Ştiinţe sociale
Istorie
Litere
Ştiinţe ale naturii
Ştiinţe economice
Ştiinţe exacte
Ştiinţe juridice
Educaţie fizică
Diverse
Colecții
Academia Practică
Antiqua et Mediaevalia
Bibliografica
Biblioteca de Istorie Literară
Bibliotheca Archaeologica Iassiensis
Bibliotheca Archaeologica Moldaviae
Bibliotheca Classica Iassiensis
Bibliotheca Patristica Iassiensis
BusinessLike
Cicero
Colecția Medico-chirurgicală
Complus
Contribuţii Ieşene de Germanistică
D.E.U. (Dicţionarele Editurii Universităţii)
Doctoralia
Documenta
Economie şi Societate Liberă
Economikon
Estetică și studii vizuale
Ethnos
Excellentia 150
Exercitium
FIBAS
Fontes Traditionis
Geographia
Hermenia
Historica
Historica Dagesh
Iberica
Imago Mundi
In Honorem
Istorie modernă și memorie culturală
Logos
Monumenta Linguae Dacoromanorum
Observatorul Social
Parenting
Patrimoniu
Personalităţi ale Universităţii „Al.I. Cuza” din Iaşi
Proiecte Europene în Ştiinţele Sociale
Psihologie Socială şi Aplicată
Publicațiile Institutului Român de Genealogie și Heraldică „Sever Zotta”
Restitutio Historiographica
Scripta Archaeologica et Historica Dacoromaniae
Sophia
Sport și Societate
Ştiinţele Educaţiei
Studii de Geografie Politică
Studii Europene
Thesaurus
Thesaurus Classicus
Traditio
Transdisciplinaria
World Literature
Periodice
Analele științifice ale Universității "Al.I. Cuza" din Iași (Serie nouă)
Alte reviste și periodice științifice

Pagina principală / Domeniul Litere /

Viața secretă a reportajului: alegorie, magie și carnaval. Împăratul de Ryszard Kapuściński. O incursiune în Școala poloneză de reportaj

Marius-Adrian Hazaparu

în stoc

Data apariției: 10.06.2024

Domeniu: Litere / Jurnalistică

Colecție: Complus

ISBN: 978-606-714-847-3

Nr. pagini: 268

Format: 14,7 x 20,5 cm.

19.44 LEI

preț de producție

ADAUGĂ ÎN COȘ

Poșta Română 3-4 zile lucrătoare livrare gratuită Curier rapid 24-48 ore + taxe de livrare Suport clienți 0232.314.947

Descriere Sumar Despre autori

Prezenta lucrare reprezintă o incursiune în Școala poloneză de reportaj, prin intermediul unuia dintre reporterii săi fondatori, Ryszard Kapuściński (1932-2007), jurnalist polonez considerat unul dintre cei mai mari reporteri ai secolului al XX-lea, câștigător a numeroase premii și distincții literare și jurnalistice deopotrivă. După o schiță biografică a celebrului jurnalist, se schițează o istorie socială și politică a reportajului polonez, din perioada interbelică, moment definitoriu pentru afirmarea reportajului ca „gen cu drepturi depline”, până în prezent. Începând cu cel de-al doilea capitol, autorul își dedică cercetarea sa cărții de reportaj Împăratul, publicată de Ryszard Kapuściński în Polonia, în 1978, și tradusă în românește abia după căderea comunismului, în 1991. Deși reportajul este, în aparență, o relatare a îndepărtării de la tron a împăratului etiopian Haile Selassie, în scurt timp de la publicare, cartea, tradusă ulterior în peste 30 de limbi, a fost considerată de critica de specialitate din țară și din străinătate drept o alegorie a situației politice din Polonia comunistă. Explorând posibilitatea atât a unor lecturi alegorice, cât și a unei compoziții într-o astfel de cheie, capitolul al treilea propune interpretarea cărții lui Kapuściński drept reportaj carnavalizat, inspirat de formele de literatură carnavalizată, în baza identificării unor trăsături definitorii în acest sens: natura polifonică a textului, elementele de fantastic, notele satirice și ipostaza reporterului de căutător al adevărului.

«Pentru cei educați într-o cultură jurnalistică puritană, în care obiectivitatea, imparțialitatea și echilibrul sunt „cârjele” indispensabile deplasării reporterului prin realitate, lectura cărții de reportaj Împăratul ar putea avea un efect paralizant. Pe Ryszard Kapuściński, „formulele de-a gata” îl indignează: tehnolectul presei i se pare sărac și reducționist deopotrivă, convențiile genurilor – literare și jurnalistice, fără discriminare – devin prea constrângătoare, iar consensul social nu e altceva decât o ficțiune colectivă al cărei termometru ideologic e insensibil la nuanțe, emoții, mentalități. Prin urmare, jurnalistului nu-i rămâne decât revolta: verificabilului îi opune verosimilul, obiectivității, subiectivitatea, imaginilor osificate, privirea microscopică, denotației, conotația, adevărului, căutarea sa, istoriei „reale”, amintirea cu toate inerentele ei alunecări în fantezie. Printr-o asemenea organizare a „materialului jurnalistic”, care-și propune să sancționeze canoanele și în care totul pare luat în răspăr, reportajul lui Ryszard Kapuściński se constituie într-o formulă provocatoare din perspectiva standardelor de etică și deontologie sanctificate în templul obiectivității jurnalistice.» (Marius-Adrian Hazaparu)

CU PREFAȚA CURATĂ
Ryszard Kapuściński: schiță biografică
CAPITOLUL 1. ȘCOALA POLONEZĂ DE REPORTAJ, LA CONFLUENȚA DINTRE JURNALISM, LITERATURĂ ȘI POLITICĂ
 Reportajul: identități ambigue, identități „fluide”
 Spre o literatură a faptului real
 Reportajul literar și efectul de autenticitate
 „Părintele reportajului polonez”
 Anii discreditării
 „Cei trei K” ai Școlii poloneze de reportaj
 Anii reabilitării
 Reportaj literar sau „jurnalism nou”? Paternitatea unui rețetar  Războiul Rece și reportajul la cald
 „Estul sălbatic” și promisiunea Vestului
 Reportajul polonez „în libertate”
 De la politica partidelor la politica editurilor
 „Mazilirea” reportajului românesc și „încoronarea” reportajului polonez
CAPITOLUL 2. MEDIEREA CONTRARIILOR: REPORTAJUL CA ALEGORIE SAU ALEGORIA CA REPORTAJ
 O nouă specie de reportaj
 De la Homo informans la Homo narrans
 Licență poetică sau neglijență
 Reportajul ca alegorie. O ambiguizare necesară
 Praguri de lectură: ermetizare și analogizare
 Lumi „reale” și „lumi de atmosferă”
 Indisciplina „reportajului personal”
 Între realismul etnografic și fenomenologia culturală
CAPITOLUL 3. REPORTAJ, MAGIE ȘI CARNAVAL: O AVENTURĂ ÎN DOMENIUL SERIOS-ILARULUI
 Caracterul ireal al realului
 Verosimil, bună-cuviință și adevăr
 Imersiune în silva rerum
 Revenirea la antecesori: literatura carnavalizată
 Carnavalizarea reportajului
 Polifonie, enclave ezoterice și realități lichide
 Saltul în fantastic
 Râsul și masca: de la satiră înapoi la alegorie
CONCLUZII
Bibliografie

Marius-Adrian Hazaparu (n. 1981, Botoșani) este lector universitar la Facultatea de Litere a Universității „Alexandru Ioan Cuza” din Iași, unde predă cursuri de scriere creativă, jurnalism narativ, stilistică și retorică pentru studenții de la Jurnalism și științe ale comunicării. A urmat studii de master în țară și în străinătate, beneficiind de burse de formare în Armenia, Belgia și Spania. Din 2011, este doctor în Filologie. Una dintre direcțiile de cercetare ale autorului este reportajul, gen jurnalistic căruia i-a dedicat o carte, Teoria şi practica reportajului. O abordare din perspectiva funcţiilor limbajului, apărută în 2013 la Editura Universității „Alexandru Ioan Cuza” din Iași, și numeroase articole în reviste de specialitate. Este, de asemenea, traducător din limbile engleză și catalană, cu peste zece opere științifice și beletristice traduse până în prezent.