Coeziune teritorială şi disparităţi în Moldova, Vol. 1: Disparităţi induse de infrastructura de transport – disfuncţii şi măsuri de ajustare
Ionel Muntele (coord.), Octavian Groza, George Ţurcănaşu, Alexandru Rusu, Daniel Tudora
Descriere
Sumar
Despre autori
Volumul se adresează deopotrivă specialiştilor preocupaţi de problematica reţelelor de transport, cu accent pe raporturile acestora cu disparităţile teritoriale, cât şi publicului larg interesat de o radiografie a stării generale de dezvoltare a regiunii nord-estice a ţării – Moldova.
Volumul se plasează, prin obiectivele şi metodologia specifice, în cadrul unui demers aplicativ, cu elemente de cercetare exploratorie. Raporturile dintre calitatea reţelelor de transport şi dezvoltarea rurală, privită ca unul din rezultatele procesului de dezenclavare, sunt extrem de strânse. Fiecare localitate are un specific aproape unic, mai ales într-o regiune fragmentată orografic precum Moldova. Alegerea unor indicatori sintetici furnizează suportul unor tipologii care se dovedesc utile în imaginarea unor soluţii optime de planificare şi amenajare teritorială, adaptate la specificul local şi ţinând cont de oportunităţile sociale şi economice, de diferenţele culturale sau de potenţialul resurselor umane. Orice măsuri de ajustare a reţelelor de transport la nivel local ar trebui să aibă drept premisă mărirea gradului de conectivitate prin eliminarea, pe cât posibil, a traseelor neviabile, ţinând cont de evoluţiile demografice în curs. Evitarea pe termen lung a condamnării la subdezvoltare, în spiritul politicii de sistematizare din perioada totalitară, a majorităţii aşezărilor rurale din regiune nu este o soluţie. Efectele în lanţ pot afecta durabil dezvoltarea regională în ansamblu. Problema principală rămâne, în fond, găsirea de soluţii optime pentru multiplicarea conexiunilor în regiunile cu relief fragmentat cu scopul reducerii izolării extreme şi a asigurării unor relaţii mai eficiente între mediul rural şi centrele urbane, în spiritul creării continuumului rural-urban.
1. Introducere (Ionel Muntele)
2. Disparităţile geo-demografice din Moldova
2.1. Dezenclavarea spaţiilor rurale. Consideraţii teoretice (Ionel Muntele)
2.2. Modelul centru-periferie, instrument de analiză a deficitului de
modernizare a spaţiilor rurale din Moldova (Ionel Muntele, Octavian
Groza)
2.3. Presiunea demografică – factor explicativ al deficitului de modernizare
social-economică a spaţiilor rurale din Moldova (Ionel Muntele, Daniel
Tudora)
2.3.1. Exodul rural – consecinţă esenţială a manifestării presiunii
demografice
2.3.2. Transformările structurale – efecte contradictorii ale exodului rural
2.3.3. Calitatea forţei de muncă – expresie sintetică a procesului de
dezenclavare
3. Vulnerabilitatea reţelei de transport rutier din Moldova .
3.1. Conceptul de vulnerabilitate şi infrastructura de transport. Consideraţii
teoretice (Ionel Muntele, Octavian Groza, Alexandru Rusu)
3.2. Indicatorii vulnerabilităţii geografice a reţelei rutiere majore din Moldova
(Ionel Muntele, Daniel Tudora)
3.2.1. Conectivitatea nodurilor reţelei rutiere .
3.2.2. Starea drumurilor naţionale şi judeţene din Moldova
3.3. Vulnerabilitatea fizico-geografică a sistemului de transport rutier în
Moldova (Daniel Tudora)
3.3.1. Metodologie
3.3.2. Rugozitatea suportului natural – factor de vulnerabilizare a reţelei de
căi de comunicaţii
3.3.3. Nodalitatea ajustată – potenţial de interacţiune şi
structuri gravitare
4. Efecte pozitive ale remedierii deficienţelor infrastructurii de transport
asupra diferenţierilor teritoriale din Moldova ..
4.1. Simularea unor modele teoretice de organizare a infrastructurii
de transport rutier (Ionel Muntele, Alexandru Rusu)
4.2. Optimizarea calităţii reţelelor de transport ca premisă a dezvoltării
durabile a spaţiilor rurale (Ionel Muntele, Octavian Groza)
4.3. Strategiile de dezvoltare durabilă a infrastructurii de transport – premisă a
reducerii disparităţilor teritoriale (Octavian Groza, Alexandru Rusu)
4.3.1. România şi Moldova în cadrul politicii TEN-T .
4.3.2. Moldova în cadrul politicilor naţionale de transporturi
4.4. Aplicaţii ale accesibilităţii potenţiale în estimarea fluxurilor şi
vizualizarea grafică a structurilor spaţiale din subsistemele teritoriale
regionale (George Ţurcănaşu)
4.4.1. Introducere
4.4.2. Metodologie
4.4.3. Relevarea structurilor teritoriale
4.4.4. Concluzii
ANEXA 1
Bibliografie
Ionel Muntele (n. 1962) este profesor universitar doctor la Facultatea de Geografie şi Geologie a Universităţii “Alexandru Ioan Cuza” din Iaşi. Premiul „Simion Mehedinţi“ al Academiei Române pe anul 2000. Cărţi publicate: Populaţia Moldovei în ultimele două secole, Geografia agriculturii, Geografia turismului etc.
Groza Octavian (n. 1963) este profesor universitar doctor la Facultatea de Geografie şi Geologie a Universităţii “Alexandru Ioan Cuza” din Iaşi. Cărţi publicate: Geografia industriei, Les territoires de l’industrie etc.
George Ţurcănaşu (n. 1970) este lector universitar doctor la Facultatea de Geografie şi Geologie a Universităţii “Alexandru Ioan Cuza” din Iaşi.
Alexandru Rusu (n. 1979) este lector universitar doctor la Facultatea de Geografie şi Geologie a Universităţii “Alexandru Ioan Cuza” din Iaşi.
Daniel Tudora (n. 1981) este asistent universitar la Facultatea de Geografie şi Geologie a Universităţii “Alexandru Ioan Cuza” din Iaşi.