Domenii
Filosofie şi Ştiinţe sociale
Istorie
Litere
Ştiinţe ale naturii
Ştiinţe economice
Ştiinţe exacte
Ştiinţe juridice
Educaţie fizică
Diverse
Colecții
Academia Practică
Antiqua et Mediaevalia
Bibliografica
Biblioteca de Istorie Literară
Bibliotheca Archaeologica Iassiensis
Bibliotheca Archaeologica Moldaviae
Bibliotheca Classica Iassiensis
Bibliotheca Patristica Iassiensis
BusinessLike
Cicero
Colecția Medico-chirurgicală
Complus
Contribuţii Ieşene de Germanistică
D.E.U. (Dicţionarele Editurii Universităţii)
Doctoralia
Documenta
Economie şi Societate Liberă
Economikon
Estetică și studii vizuale
Ethnos
Excellentia 150
Exercitium
FIBAS
Fontes Traditionis
Geographia
Historica
Historica Dagesh
Iberica
Imago Mundi
In Honorem
Istorie modernă și memorie culturală
Logos
Monumenta Linguae Dacoromanorum
Observatorul Social
Parenting
Patrimoniu
Personalităţi ale Universităţii „Al.I. Cuza” din Iaşi
Proiecte Europene în Ştiinţele Sociale
Psihologie Socială şi Aplicată
Publicațiile Institutului Român de Genealogie și Heraldică „Sever Zotta”
Restitutio Historiographica
Scripta Archaeologica et Historica Dacoromaniae
Sophia
Sport și Societate
Ştiinţele Educaţiei
Studii de Geografie Politică
Studii Europene
Thesaurus
Thesaurus Classicus
Traditio
Transdisciplinaria
World Literature
Periodice
Analele științifice ale Universității "Al.I. Cuza" din Iași (Serie nouă)
Alte reviste și periodice științifice

Pagina principală / Ultimele apariții /

Cantemir în cartea hieroglifelor

Elvira Sorohan

în stoc

Data apariției: 28.11.2025

Domeniu: Litere / Critică literară

Colecție: Biblioteca de Istorie Literară

ISBN: 978-606-714-954-8

Nr. pagini: 254

Format: 14,7 x 20,5 cm.

40.29 LEI

preț de producție

ADAUGĂ ÎN COȘ

Poșta Română 3-4 zile lucrătoare livrare gratuită Suport clienți 0232.314.947

Descriere Sumar Despre autori

Ediție îngrijită de Bogdan Crețu
Cartea reprezintă o interpretare erudită a alegoriei animaliere din Istoria ieroglifică, de Dimitrie Cantemir, scriere căreia i se verifică sursele, apoi i se analizează, cu mijloacele naratologiei, strategiile literare.

«Discontinuitatea, ca semn al saltului calitativ, e percepută în planul artei lui Cantemir nu ca o anulare totală a tradiției, ci ca o sublimare în forme radical noi a moștenirii naționale din perspectiva universalismului culturii sale și a talentului poetic. Cert, Istoria ieroglifică era mai mult decât un simplu fapt artistic rezultat al fuzionării formelor literare folclorice și culte din spațiul culturii autohtone. Alegoria animalieră, dacă nu insolită, oricum mai rară la nivel est european, era fructul unei fantezii expansive combinatorii, umblată prin literaturile lumii, exersată și ambițioasă în originalitate. Un spirit imaginativ rarissim se risipea paroxistic până la istovire pentru a nu mai lăsa loc decât istoricului erudit. Deschisă cu Divanul, operă de exercițiu dialogal preliminar, cariera literară a lui Cantemir devine destin încheiat pe culmile Istoriei ieroglifice. Pentru că înălțimea maximă, atunci posibilă, fusese atinsă, nu putem încerca regretul lui Călinescu în fața unui Heliade virtual mare poet, dar inconsecvent cu poezia. Cantemir epuizase totul ca literat.» (Elvira Sorohan)

Notă asupra ediţiei (Bogdan Crețu)

Cheile labirintului
1. Tradiție și discontinuitate; 2. Sensus allegoricus; 3. Resemantizarea alegoriei; 4. „Ascunsa ieroglifie”; 5. „Informuirea” fluierului; 6. Obsesia adevărului; 7. Autobiografie reprezentată

De la satiră la anamorfoză
1. „Dizarmonia” Inorogului cu lumea; 2. Idei iluministe; 3. Ironia și eroicomicul; 4. Masca și sufletul; 5. Imaginarul și Eros, în fine! 6. Artificii manieriste: ce¬tatea imaginară, statuia automată, fantasticul natural, exoticul alegoric; 7. Viziunea anamorfotică și „ochiul sufletului”

Armonizarea părților și „povestea pricinii”
1. Construcția romanului. Cadrul povestirii; 2. Ordinea și durata; 3. Retorisirea „autentică” și ecoul; 4. „Documentul” epistolar; 5. Visul profetic sau noaptea de foc a Hameleonului; 6. Inserția poveștii explicative

Inorogul sau himera absolutului
1. Adaptarea mitului; 2. Sensul însingurării „Inorogului de crivăț”; 3. Hybrisul, Fortuna și dezordinea cosmică

Résumé

Dosar al receptării critice

În loc de postfaţă

Elvira Sorohan (1934-2023), filolog român, istoric și critic literar, specialist în literatură română veche, a fost unul dintre cei mai devotați și apreciați dascăli din istoria, notorie și îndelungată, a Facultății de Litere a Universității „Alexandru Ioan Cuza” din Iași. Este autoarea a numeroase prefețe ori postfețe la ediții ale operelor lui Miron Costin, Ion Neculce, Dimitrie Cantemir, Vasile Alecsandri, Costache Negruzzi, Ion Creangă, Niccolo Machiavelli. A colaborat, cu un articol de prezentare a scriitorului Ion Budai-Deleanu, la „Patrimoine littéraire européen”, Belgia, 1998, și cu numeroase articole la Dicționarul general al literaturii române, publicat sub egida Academiei Române.

Despre îngrijitorul ediției :

Bogdan Creţu (n. 1978, Medgidia) este profesor universitar doctor la Facultatea de Litere a Universității „Alexandru Ioan Cuza” din Iași. A publicat opt volume de critică literară, dintre care cel mai important este Inorogul la Porțile Orientului. Bestiarul lui Dimitrie Cantemir (ediția a II-a, Editura Cartier, 2021). Lucrările sale au fost distinse cu mai multe premii, dintre care amintim Pemiul pentru debut al „Ziarului de Iaşi”, primit în anul 2006 pentru volumul Matei Vişniec – un optzecist atipic, publicat în anul 2005 la Editura Universității „Alexandru Ioan Cuza” din Iași sau Premiul „Titu Maiorescu” al Academiei Române pentru volumul Inorogul la Porţile Orientului. Bestiarul lui Dimitrie Cantemir, vol. I-II, 2013. A contribuit cu numeroase studii la volume academice din țară și din străinătate, a editat, a îngrijit și a prefațat multiple antologii. Ține o rubrică de cronică literară în revista Observator cultural. La Editura Polirom a publicat romanele Cornul inorogului (2021), Nichita. Poetul ca și soldatul (2022) și Mai puţin decât dragostea (2023).