Data apariției: 08.03.2023
Domeniu: Filosofie şi Ştiinţe sociale / Asistenţă socială
Colecție: Proiecte Europene în Ştiinţele Sociale
ISBN: 978-606-714-734-6
Nr. pagini: 198
Format: 17 x 24 cm.
22.80 LEI
preț de producție
ADAUGĂ ÎN COȘ
Poșta Română
3-4 zile lucrătoare
livrare gratuită
Curier rapid
24-48 ore
+ taxe de livrare
Suport clienți
0232.314.947
Descriere
Sumar
Despre autori
Cercetarea surprinde câteva noutăţi din domeniul criminalității informatice în strânsă legătură cu comportamentul deviant manifestat de minori. În prima parte a lucrării, sunt prezentate pe larg elementele de teorie care ar explica adoptarea unui comportament deviant de către minori. Cea mai frumoasă, complexă și surprinzătoare parte a lucrării este reprezentată de rezultatele obținute în teren care întăresc ipotezele de la care a pornit întregul demers științific. Sunt discutate pe larg jocuri precum Balena Albastră, fenomenul de Cyberbullying, dar și influența pe care o au jocurile online care promovează violența asupra comportamentului minorilor.
Prefață (Doina Balahur);
Introducere;
Capitolul I. Criminalitatea și noile forme de manifestare în rândul minorilor:
I.1. Criminalitatea – o perspectivă sociologică;
I.2. Criminalitatea informatică:
I.1.1. Evoluția fenomenului;
I.1.2. Noile forme de manifestare adoptate de minori:
I.1.2.1. Cyberbullying-ul;
I.1.2.2. Happy slappying;
I.1.2.3. Balena Albastră;
I.3. Măsuri legislative reglementate la nivel național pentru protecția minorilor care au săvârșit fapte penale:
I.3.1. Rolul măsurilor legislative reglementate de România;
I.3.2. Impactul măsurilor legislative asupra minorilor aflați în libertate sau privați de libertate;
Concluzii;
Bibliografie consultată;
Capitolul II. Delincvența juvenilă reanalizată în contextul criminalității informatice:
II.1. Analiza conceptuală și evoluția fenomenului;
II.2. Riscurile online între abordările teoretice și aspectele metodologice;
II.3. Atitudini și comportament;
II.4. Principalii factori care influențează dezvoltarea comportamentului infracțional în mediul online. Principalii factori criminogeni în delincvența juvenilă din mediul online:
II.4.1. Mediul familial;
II.4.2. Influența anturajului/cartierului;
II.4.3. Accesibilitatea internetului;
II.4.4. Comunicațiile anonime;
II.4.5. Disponibilitatea informațiilor;
II.5. Teorii sociologice explicative ale comportamentelor deviante în mediul online:
II.5.1. Teoria învățării sociale;
II.5.2. Teoria anomiei sociale;
II.5.3. Teoria asociațiilor diferențiale;
II.5.4. Teoria oportunității diferențiale;
II.5.5. Teoria subculturilor delincvente;
Concluzii;
Bibliografie consultată;
Capitolul III. Metodologia cercetării și considerații etice în evaluarea realității care conduce la adoptarea comportamentului infracțional:
III.1. Cadrul metodologic al cercetării:
III.1.1. Scopul și obiectivele cercetării;
III.1.2. Demers metodologic;
III.1.3. Universul cercetării;
III.2. Metode, tehnici și instrumente utilizate în culegerea informațiilor:
III.2.1. Interviul semi-structurat:
III.2.1.1. Aspecte generale şi motivarea alegerii metodei;
III.2.1.2. Construirea ghidului de interviu;
III.2.1.3. Caracteristicile participanţilor la interviu;
III.2.1.4. Implementarea ghidului de interviu;
III.2.2. Observația participativă:
III.2.2.1. Aspecte generale şi motivarea alegerii metodei;
III.2.2.2. Construirea şi implementarea ghidului de observaţie;
III.2.3. Chestionarul:
III.2.3.1. Aspecte generale şi motivarea alegerii metodei;
III.2.3.2. Construirea chestionarului;
III.2.3.3. Caracteristicile repondenţilor chestionarului;
III.2.3.4. Implementarea chestionarului;
III.2.4. Studiul de caz:
III.2.4.1. Aspecte generale şi motivarea alegerii metodei;
III.3. Considerații etice ale cercetării sociologice:
III.3.1. Etica în cercetare în cadrul instituțiilor care aplică o măsură privativă sau neprivativă de libertate minorilor care au săvârșit fapte penale;
III.3.2. Teme abordate pentru analiza și interpretarea datelor;
Concluzii;
Bibliografie consultată;
Capitolul IV. Rezultatele cercetării:
IV.1. Analiza datelor. Generalități;
IV.2. Legătura dintre apariția noilor forme de manifestare ale criminalității în mediul online și creșterea infracționalității în rândul minorilor:
IV.2.1. Structura analizei;
IV.2.2. Apariția și dezvoltarea unor noi forme de criminalitate în mediul online;
IV.2.3. Evoluția accesibilității la internet și urmările înregistrate;
IV.2.4. Raporturile familiale înainte și după manifestarea comportamentului deviant al minorului;
IV.2.5. Impactul implicării mediului de suport în procesul de conștientizare prin care trece copilul;
IV.3. Factorii care determină implicarea în activități infracționale a minorilor consumatori de internet:
IV.3.1. Structura analizei;
IV.3.2. STUDII DE CAZ RELEVANTE:
STUDIUL DE CAZ NR. 1 – T.S. (17 ANI) ;
STUDIUL DE CAZ NR. 2 – A.M. (16 ani) ;
STUDIUL DE CAZ NR. 3 – P.A. (17 ani) ;
STUDIUL DE CAZ NR. 4 – A. M. (17 ANI);
STUDIUL DE CAZ NR. 5 – O.P. (16 ani);
IV.4. Gradul de conștientizare al minorilor cu privire la consecințele implicării în acțiuni cu caracter infracțional determinate de consumul de internet:
IV.4.1. Structura analizei;
IV.4.2. Identificarea mediului de proveniență și impactul acestuia asupra; comportamentului copilului;
IV.4.3. Stabilirea nivelului gravității faptelor comise de minori și implicațiile internetului;
IV.4.4. Conștientizarea gravității faptelor comise de către minori și asumarea; responsabilității
IV.5. Analiza chestionarelor:
IV.5.1. Structura analizei;
IV.5.2. Elemente de statistică descriptivă;
IV.6. Concluzii;
Concluziile lucrării;
Limitele cercetării;
Direcții viitoare de cercetare – soluții și strategii;
Bibliografie generală;
Abstract
Irina Elena Stan (n. 1991, Bârlad) este doctor în sociologie, cu o teză despre evaluarea impactului noilor provocări ale criminalității informatice asupra comportamentului infracțional al minorilor, susținută în anul 2022 la Facultatea de Filosofie și Științe Social-Politice a Universității „Alexandru Ioan Cuza” din Iași, sub coordonarea prof. univ. dr. Doina Balahur.