Descriere
Sumar
Despre autori
Lucrarea prezintă o colecție de sinteze teoretice şi fișe de lucru care să ghideze activitatea practicienilor din domeniul psihoterapiei și consilierii sistemice, oferind o imagine de ansamblu asupra conceptelor, a strategiilor de intervenție și a practicii cotidiene. Materialul este organizat în trei capitole, prezentarea conceptelor fundamentale şi a modelelor teoretice relevante în psihoterapia sistemică fiind urmată, în al doilea capitol, de mai multe fișe de lucru ce pot fi utilizate pentru prezentarea unui caz, realizarea unui raport de psihoterapie, structurarea intervenției etc. Al treilea capitol conţine fișe despre abordările terapeutice din paradigma sistemică, despre o serie de şcoli de psihoterapie consacrate, cum ar fi cea structuralistă, şcoala cognitiv-comportamentală sistemică, şcoala transgeneraţională, abordarea dialogică. Deși perspectiva este una sistemică, focalizată pe relații, majoritatea fișelor abordează procesul terapeutic în sine, putând fi utilizate indiferent de viziunea teoretică. Acestea răspund nevoilor practicienilor de a dispune de instrumente de lucru eficiente, fiind valorificată şi experienţa autorului ca psihoterapeut ori formator.
Prefață;
I. Concepte:
I.1. Psihoterapia sistemică versus psihoterapia individuală:
I.1.1. Definiția psihoterapiei;
I.1.2. Clasificare;
I.1.3. Definiția psihoterapiei sistemice;
I.1.4. Definiția psihoterapiei individuale;
I.2. Principalele paradigme teoretice ale psihoterapiei sistemice de familie și cuplu:
I.2.1. Teoria sistemelor:
I.2.1.1. Definiția sistemului;
I.2.1.2. Axiomă;
I.2.1.3. Proprietățile sistemelor deschise (Barker, 1981);
I.2.1.4. Cauzalitatea liniară versus cauzalitatea circulară;
I.2.1.5. Gândirea sistemică versus gândirea liniară;
I.2.1.6. Proces/conținut;
I.2.1.7. Punctuația seriei de evenimente;
I.2.2. Cibernetica;
I.2.3. Comunicarea în psihoterapie:
I.2.3.1. Definiții;
I.2.3.2. Axiome ale comunicării;
I.2.4. Modernism versus postmodernism:
I.2.4.1. Teze moderniste
I.2.4.2. Teze social-constructiviste (postmoderniste) ;
II. Fișe de lucru:
II.1. Fișa celor patru modalități prin care se produce schimbarea în terapie;
II.2. Fișa simplificată a acțiunii terapeutice /intervenției
II.3. Fișa sintetică a acțiunii terapeutice;
II.4. Fișa deciziei terapeutice;
II.5. Fișa de verificare a deciziilor și acțiunilor terapeutice;
II.6. Fișa bagajului terapeutic;
II.7. Fișa etapelor procesului terapeutic în ansamblul său;
II.8. Fișa etapelor primei ședințe;
II.9. Fișa reperelor procesului de evaluare în psihoterapie;
II.10. Grilă de evaluare în terapia sistemică;
II.11. Grilă de observare a tiparelor de interacțiune;
II.12. Fișă pentru formularea de ipoteze;
II.13. Fișă pentru evaluarea relației terapeutice;
II.14. Fișă pentru evaluarea rezultatelor psihoterapiei;
II.15. Fișă pentru stabilirea strategiei terapeutice;
II.16. Fișă ședință psihoterapie;
II.17. Fișă prezentare caz;
II.18. Fișă raport program de terapie;
II.19. Fișă structură contract terapeutic;
II.20. Fișă propunere sarcină terapeutică;
III. Paradigme terapeutice:
III.1. Fișă școală de terapie;
III.2. Fișă Școala structuralistă;
III.3. Fișă Școala strategică;
III.4. Fișă Școala MRI (The Palo Alto Mental Research Institute) ;
III.5. Fișă Școala cognitiv-comportamentală sistemică;
III.6. Fișă Școala transgenerațională – Abordarea boweniană;
III.7. Fișă Școala transgenerațională – Terapia contextuală;
III.8. Fișă Școala experiențială sistemică;
III.9. Fișă Școala de la Milano (abordarea sistemică) ;
III.10. Fișă Școala / Abordarea conversațională;
III.11. Fișă Școala narativă;
III.12. Fișă Școala / Abordarea dialogică;
Bibliografie
Psih. dr. Marcel Nedelcu (n. 1975, Iași) este psihoterapeut principal și formator în psihoterapie sistemică de familie și cuplu. Lucrează în domeniul psihoterapiei, consilierii și formării profesionale din 1998, cu diferite grupuri țintă: copii, adolescenți, adulți, bătrâni, cupluri, persoane cu diagnostic psihiatric, persoane singure, bolnavi de cancer, victime ale violenței, persoane aflate în detenție, foști deținuţi politici etc. Din 2004, este formator acreditat în psihoterapie sistemică, desfășurând o activitate intensă la nivelul întregii țări. În paralel cu activitatea de consiliere și psihoterapie, s-a specializat și a desfășurat activități în domenii precum: psihologie clinică, psihologie publicitară și managerială, psihologia muncii, selecția de personal, formarea profesională a adulților, organizații nonguvernamentale, managementul proiectelor, servicii sociale și politici publice, dezvoltare comunitară, mediere. Din 2011, este cadru didactic asociat la Facultatea de Psihologie și Științe ale Educației și la Facultatea de Filosofie și Științe Social-Politice, Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iași.