Domenii
Filosofie şi Ştiinţe sociale
Istorie
Litere
Ştiinţe ale naturii
Ştiinţe economice
Ştiinţe exacte
Ştiinţe juridice
Educaţie fizică
Diverse
Colecții
Academia Practică
Antiqua et Mediaevalia
Bibliografica
Biblioteca de Istorie Literară
Bibliotheca Archaeologica Iassiensis
Bibliotheca Archaeologica Moldaviae
Bibliotheca Classica Iassiensis
Bibliotheca Patristica Iassiensis
BusinessLike
Cicero
Colecția Medico-chirurgicală
Complus
Contribuţii Ieşene de Germanistică
D.E.U. (Dicţionarele Editurii Universităţii)
Doctoralia
Documenta
Economie şi Societate Liberă
Economikon
Estetică și studii vizuale
Ethnos
Excellentia 150
Exercitium
FIBAS
Fontes Traditionis
Geographia
Historica
Historica Dagesh
Iberica
Imago Mundi
In Honorem
Istorie modernă și memorie culturală
Logos
Monumenta Linguae Dacoromanorum
Observatorul Social
Parenting
Patrimoniu
Personalităţi ale Universităţii „Al.I. Cuza” din Iaşi
Proiecte Europene în Ştiinţele Sociale
Psihologie Socială şi Aplicată
Publicațiile Institutului Român de Genealogie și Heraldică „Sever Zotta”
Restitutio Historiographica
Scripta Archaeologica et Historica Dacoromaniae
Sophia
Sport și Societate
Ştiinţele Educaţiei
Studii de Geografie Politică
Studii Europene
Thesaurus
Thesaurus Classicus
Traditio
Transdisciplinaria
World Literature
Periodice
Analele științifice ale Universității "Al.I. Cuza" din Iași (Serie nouă)
Alte reviste și periodice științifice

Pagina principală / Ultimele apariții /

O arheologie a privirii în tablourile cu oglinzi

Dan-Robert Niculau

în stoc

Data apariției: 04.12.2025

Domeniu: Filosofie şi Ştiinţe sociale / Filosofie

Colecție: Sophia

ISBN: 978-606-714-963-0

Nr. pagini: 322

Format: 13 x 20 cm.

57.38 LEI

preț de producție

ADAUGĂ ÎN COȘ

Poșta Română 3-4 zile lucrătoare livrare gratuită Suport clienți 0232.314.947

Descriere Sumar Despre autori

Volumul de față propune un demers hermeneutico-fenomenologic care vizează eterogenitatea tablourilor în compoziția cărora sunt reprezentate oglinzi. Miza asumată de autor este una dublă: pe de o parte, scopul acestei lucrări este de a realiza o „arheologie” critică a diverselor moduri ale apariției oglinzii în tablouri, astfel încât să putem contura o cazuistică și o monografie a manifestărilor ei (meta)picturale și simbolice; pe de altă parte, cartea încearcă să urmărească felurile în care privirea/privirile sunt modulate de-a lungul „mutațiilor” reprezentării oglinzilor în tablouri. Pentru autor, a face „arheologia” tablourilor cu oglinzi înseamnă a face istoria unei fenomenologii a privirii. Astfel, teza pe care o susține în lucrarea de față este aceea că „decaparea” straturilor de sens ale oglinzii pictate este inseparabilă de tematizarea privirii.

Introducere

1. Considerații teoretice
1.1. Oglinda și mimesis-ul
1.2. Paragone
1.3. Conceptul de „mise en abîme”
1.4. Conceptul de „metapictură”
2. Efectul Van Eyck

3. Scenariile de producție

4. (Auto)portrete speculare

5. Imagine și semn: Oglinda în raportul mimesis-semiosis

6. Oglinda ca simbol
6.1. Prudența
6.2. Oglinda morții
6.3. Femei la oglindă
6.3.1. Oglindă și viciu
6.3.2. Cocheta și diavolul
6.3.3. Scene de abbellimento
6.3.4. Venus
6.3.5. Imaginea nepătată a divinității
6.3.6. Magdalena
6.4. Țăranii în fața oglinzii
6.5. Oglinda trișorului
6.6. „Oglinda naturii”

7. Ambiguități speculare
7.1. Reflexia infidelă
7.2. Oglinda fără reflex
7.3. „Oglinda mincinoasă”

Încheiere

Ilustrații

Bibiliografie

Dan-Robert Niculau (n. 2001, Focșani) este licențiat al Facultății de Filosofie și Științe Social-Politice, secția Filosofie, din cadrul Universității „Alexandru Ioan Cuza” din Iași. În prezent urmează programe de master atât la Facultatea de Arte Vizuale şi Design a Universității Naționale de Arte „George Enescu” din Iași, cât și la Facultatea de Filosofie și Științe Social-Politice a Universității „Alexandru Ioan Cuza” din Iași. Preocupările sale științifice cuprind: fenomenologia, hermeneutica, estetica, filosofia artei, curatoriatul și teoria critică.