în stoc
Data apariției: 06.06.2024
Domeniu: Filosofie şi Ştiinţe sociale / Asistenţă socială
Colecție: Proiecte Europene în Ştiinţele Sociale
ISBN: 978-606-714-857-2
Nr. pagini: 214
Format: 17 x 24 cm.
46.16 LEI
preț de producție
ADAUGĂ ÎN COȘ
Poșta Română
3-4 zile lucrătoare
livrare gratuită
Curier rapid
24-48 ore
+ taxe de livrare
Suport clienți
0232.314.947
Descriere
Sumar
Despre autori
Cuvânt-înainte de prof. univ. dr. Doina Balahur
Una dintre provocările prezentului la care sunt supuși copiii este reprezentată de comodificarea copilului și a copilăriei sale, care presupune de fapt acordarea unei importanțe mai mari câștigului decât bunăstării copilului, prin transformarea a tot ceea ce ține de copii și copilăria acestora într-un mijloc de câștig financiar. Comodificarea presupune convertirea în „marfă” a sentimentelor, a etapelor și trăsăturilor specifice ciclului firesc al vieții, aspecte care nu pot fi cuantificate bănesc, pentru obținerea de profit, copilăria fiind una dintre etapele vieții umane care este supusă fenomenului de comodificare. Cercetarea de faţă analizează acest fenomen care are la bază expunerea la publicitatea audiovizuală, deoarece românii petrec foarte mult timp în fața televizorului, motiv pentru care copiii, persoane vulnerabile, au ajuns mari consumatori ai diferitor produse promovate prin canalul audiovizual.
Cuvânt-înainte (prof. univ. dr. Doina Balahur)
Introducere
Stadiul actual al cercetărilor în domeniu
Construcția demersului cercetării – scop, obiective, metodologie
Capitolul 1. Comodificarea copilului și a copilăriei în contextul analizei sociologice
1.1. Evoluția conceptului de „comodificare”
1.2. Copilăria în societatea de consum
Capitolul 2. Perspectiva sociologică și aspecte teoretico-metodologice asupra publicității
2.1. Funcțiile și rolul publicității
2.1.1. Funcțiile publicității
2.1.2. Rolul publicității
2.1.3. Publicitatea în societate
2.2. Efectele publicității asupra copiilor
2.2.1. Efecte la nivel cognitiv
2.2.2. Efecte la nivel afectiv
2.2.3. Efecte la nivel comportamental
2.3. Etica conținutului publicitar (persuasiune, stereotipie, manipulare, mesaje subliminale)
2.3.1. Principii etice și practici ne-etice în publicitate
2.3.2. Organisme de reglementare în România
Capitolul 3. Vulnerabilitatea copiilor în fața publicității
3.1. Publicitatea, de la informare la convingere
3.2. Copiii în fața publicității: niveluri de vulnerabilitate
3.3. Modalități de persuadare în publicitatea pentru copii
3.4. Reglementări și sisteme legislative privind difuzarea publicității destinate copiilor
3.5. Drepturi ale copilului încălcate în reclamele TV
Capitolul 4. Metodologia cercetării
4.1. Scopul și obiectivele cercetării
4.2. Metode și tehnici folosite în cercetare
4.3. Eșantionarea
4.4. Aspecte etice privind implicarea copiilor în cercetare
Capitolul 5. Analiza comodificării copilului și a copilăriei prin publicitate
5.1. Monitorizarea publicității pentru copii
5.2. Analiza reclamelor după modelul Lasswell
5.2.1 Analiza reclamei pentru produsul „Kubeti”
5.2.2. Analiza reclamei pentru produsul „Johnson’s păr strălucitor”
5.2.3. Analiza reclamei pentru produsul „Color Chic – Studioul de manichiură”
5.2.4. Analiza reclamei pentru produsul „Head and Shoulders pentru bărbați”
5.2.5. Analiza reclamei pentru produsul „Laser-X”
5.3. Realizarea chestionarelor cu părinții
5.3.1. Percepția părinților privind publicitatea audiovizuală
5.3.2. Percepția părinților privind interesul copiilor față de publicitatea audiovizuală
5.3.3. Analiza detaliată a asocierilor dintre răspunsurile primite
5.4. Realizarea focus-grupurilor
5.4.1. Sesiunea 1 de focus-grup: copii cu vârsta de 5 ani (grădiniță)
5.4.2. Sesiunea 2 de focus-grup: copii cu vârsta de 6 ani (clasa pregătitoare)
5.4.3. Sesiunea 3 de focus-grup: copii cu vârsta de 7 ani (clasa I)
5.4.4. Sesiunea 4 de focus-grup: copii cu vârsta de 8 ani (clasa a II-a)
5.4.5. Sesiunea 5 de focus-grup: copii cu vârsta de 9 ani (clasa a III-a)
Concluzii generale
Evaluarea obiectivelor cercetării
Rezultate și discuții
Sugestii și recomandări pentru legislatori
Limite și perspective ale cercetării
Bibliografie generală
Mulțumiri
Abstract
Anexe
Stela-Anca Radu (n. 1989, Suceava) este doctor în sociologie, cu o teză despre comodificarea copilului și a copilăriei, susținută în anul 2020 la Facultatea de Filosofie și Științe Social-Politice a Universității „Alexandru Ioan Cuza” din Iași, sub coordonarea prof. univ. dr. Doina Balahur. Este licențiată în economie (specializarea marketing) și a urmat un masterat în domeniul protecției drepturilor copilului. A participat la conferințe în țară și în străinătate, publicând articole legate de domeniile sale de interes.