Domenii
Filosofie şi Ştiinţe sociale
Istorie
Litere
Ştiinţe ale naturii
Ştiinţe economice
Ştiinţe exacte
Ştiinţe juridice
Educaţie fizică
Diverse
Colecții
Academia Practică
Antiqua et Mediaevalia
Bibliografica
Biblioteca de Istorie Literară
Bibliotheca Archaeologica Iassiensis
Bibliotheca Archaeologica Moldaviae
Bibliotheca Classica Iassiensis
Bibliotheca Patristica Iassiensis
BusinessLike
Cicero
Colecția Medico-chirurgicală
Complus
Contribuţii Ieşene de Germanistică
D.E.U. (Dicţionarele Editurii Universităţii)
Doctoralia
Documenta
Economie şi Societate Liberă
Economikon
Estetică și studii vizuale
Ethnos
Excellentia 150
Exercitium
FIBAS
Fontes Traditionis
Geographia
Historica
Historica Dagesh
Iberica
Imago Mundi
In Honorem
Istorie modernă și memorie culturală
Logos
Monumenta Linguae Dacoromanorum
Observatorul Social
Parenting
Patrimoniu
Personalităţi ale Universităţii „Al.I. Cuza” din Iaşi
Proiecte Europene în Ştiinţele Sociale
Psihologie Socială şi Aplicată
Publicațiile Institutului Român de Genealogie și Heraldică „Sever Zotta”
Restitutio Historiographica
Scripta Archaeologica et Historica Dacoromaniae
Sophia
Sport și Societate
Ştiinţele Educaţiei
Studii de Geografie Politică
Studii Europene
Thesaurus
Thesaurus Classicus
Traditio
Transdisciplinaria
World Literature
Periodice
Analele științifice ale Universității "Al.I. Cuza" din Iași (Serie nouă)
Alte reviste și periodice științifice

Pagina principală / Cărți în pregătire /

Putere, gândire, discurs: simple atracții interpretative

Constantin Sălăvăstru

indisponibil

Data apariției: ---

Domeniu: Filosofie şi Ştiinţe sociale / Comunicare

Colecție: Cicero

ISBN: 978-606-714-941-8

Nr. pagini: 380

Format: 13 x 20 cm.

--- LEI

preț de producție

Poșta Română 3-4 zile lucrătoare livrare gratuită Suport clienți 0232.314.947

Descriere Sumar Despre autori

«Această carte reunește în paginile ei cercetări și reflecții legate între ele prin conceptul de adevăr. Nu e vorba de a căuta adevărul ca adevăr, adică ideea de adevăr, ci adevărul individual și subiectiv, care se „construieşte” în gândirea individului, urmare a unor eforturi continue şi prefaceri îndelungate, cu intenția de a explica natura și esența unor realități „hic et nunc”, în care determinările contextuale au un rol fundamental.[…]Această singurătate a călătorului de cursă lungă  căci acesta este căutătorul unor astfel de adevăruri  este fascinantă. A încerca să o dezvălui, în toate sau măcar în cât mai multe dintre misterele ei, e poate cea mai de noblețe datorie a celui care e capabil de așa ceva. Și încercarea ar merita apreciere, dacă nu chiar un mic elogiu.»

«Fiecare om vrea puterea, indiferent dacă recunoaște sau nu. Și ar dori să urce cât mai sus în ierarhia ei. Ascensiunea aceasta e influențată de mulți factori, iar unul dintre cei mai importanți este gândirea. În mod normal, suntem promovați în funcție de ceea ce știm, de modul cum folosim cât mai eficient știința noastră, de capacitatea de a rezolva adecvat situații complexe și complicate ale vieții. Toate acestea sunt rezultate ale gândirii. Dar gândirea noastră poate fi cunoscută de ceilalți doar din manifestările noastre publice, în care majoritatea sunt discursive. Discursul public arată cel mai bine virtuţile noastre din punct de vedere al gândirii, al caracterului, al moralității. Explicația aceasta, sumară fără îndoială, acoperă titlul acestei cărți și dă seamă de problematica pe care ea o pune în discuție.»
(Constantin Sălăvăstru)

Cuvânt prevenitor

Capitolul I. De ce trebuie ca filosofii să guverneze lumea? Platon, Republica, 473c 487a
1. Începutul utopiilor: Platon și cetatea perfectă
2. A alege purtătorii puterii: dificultățile unei selecții
3. Cetatea, la mâna și voința filosofilor?
4. Nici filosofii nu s toți buni: cei adevărați și aceia care doar par astfel
5. Virtuțile filosofilor
6. Tehnici de argumentare la Socrate
7. Arta dialectică la Platon
8. Filosofii, o castă elitistă?

Capitolul II. Despre raţionalitatea liberalismului echitabil: plecând de la un fragment al lui John Rawls
1. Omul şi opera
2. Ce este liberalismul echitabil?
3. Între drepturile proprii şi ale celorlalți
4. Paradoxul „inegalităților drepte”
5. Cum se distribuie inegalitățile?
6. Platon şi Rawls: arc peste timp
7. De ce dreptatea? De ce Rawls?

Capitolul III. Ordinea propozițională și ordinea problema¬to¬logică ale gândirii: omagiu lui Michel Meyer
1. Dedublarea adevărului
2. Virtuțile problematologice ale întrebării
3. Răspunsuri apocritice și răspunsuri problematologice
4. Sfidarea tradiției: deducția problematologică
5. Epilog puțin trist!

Capitolul IV. Bellum omnium contra omnes: comunicare şi adevăr
1. Despre tirania adevărului
2. Un caz remarcabil: Descartes, Cogito ergo sum
3. Situația ingrată a lui Kant: Prolegomene...
4. Adevărul savanților: exemplul lui Einstein
5. Există un adevăr în artă?
6. Comunicare și adevăr convenabil: politica
7. Scurte concluzii

Capitolul V. Semne și simboluri ale puterii: despre mărcile nonverbalului de noblețe
1. A recunoaşte puterea
2. Prima marcă: formulele de adresare
3. A doua marcă: ceremoniile
4. A treia marcă: însemnele
5. A patra marcă: veșmintele
6. Câteva remarci finale

Capitolul VI. Sublimul în viziunea lui Longin: patetic, extaz și revelație în artă
1. Un autor controversat: Longin
2. Ce este sublimul?
3. Despre măreția gândului ca sursă a sublimului
4. A apărea în fața ochilor: imaginea
5. Sublimul și limbajul figurat
6. Alegerea cuvintelor și potrivirea lor cu sublimul
7. Armonia construcției și cerințele sublimului
8. Unde e elocința de altădată?
9. Tratatul lui Longin: controverse și virtuți
10. Ce spune lumea de azi?

Capitolul VII. Genurile oratorice în retorica clasică: despre ce vorbim atunci când vorbim? 1. Preliminarii
2. Aristotel: a întemeia genurile oratorice
3. Cicero: a ști să practici genurile oratorice
4. A descrie genurile oratorice: Rhetorica ad Herennium
5. Quintilian: a sintetiza genurile oratorice
6. În loc de concluzie

Capitolul VIII. Măreția și decăderea retoricii: câteva repere ale Antichității
1. Critica retoricii la Platon
1.1. Adevăr sau opinie: Platon, Phaidros (259e 274b)
1.2. Retorica, artă a lingușirii: Platon, Gorgias (449a 481b)
1.3. Concepția lui Platon în fața posterității
2. Cauzele decadenței: Tacitus, Dialogul oratorilor (XXVIII,1 XL,1)
2.1. Nostalgia vremurilor de altădată
2.2. La rădăcina răului
2.3. Textul lui Tacitus și receptarea lui
3. În apărarea elocinței: Isocrate
3.1. Cuvântul, esența vieții: Nicoclès (1 10)
3.2. Cuvântul și marile probleme ale omenirii Panégyrique (1 14; 47 50)
3.3. Împotriva înșelătoriei sofiștilor
3.4. Isocrate și timpul său istoric
4. Scurte concluzii

Capitolul IX. Retorica în fața judecății critice: virtuți și forme speciale
1. Actualitatea și necesitatea retoricii
2. Retorica și forța cuvântului
3. Dincolo de bine și de rău
4. Vocația universală a retoricii
5. Retorica, expresie a libertății de spirit
6. Diversitatea retoricii: câteva domenii speciale
7. În loc de concluzii

Résumé: Pouvoir, pensée, discours  simples attractions interprétatives
Abstract: Power, Thought, Discourse  Simple Interpretative Attractions
Referințe bibliografice

Constantin Sălăvăstru (n. 1956, Truşeşti, Botoşani) este profesor de logică, teoria argumentării şi retorică la Departamentul de Știinţe ale comunicării de la Facultatea de Filosofie a Universităţii „Alexandru Ioan Cuza” din Iaşi. Premiul Ion Petrovici al Academiei Române pentru cartea Logică şi limbaj educațional (1995). Preocupări de logică discursivă, teorie a argumentării, semantică logică, retorică, teoria dezbaterilor publice, domenii în care a şi publicat lucrări importante în ţară şi în străinătate. Stagii de cercetare în străinătate: Université des Sciences et Technologies de Lille (Franţa, 1996), Université de Neuchâtel (Elveţia, 1996-1997; 2004, 2009), Université Paris X-Nanterre (Franţa, 2006), Konstanz Universität (Germania, 2009), Université de Lausanne (Elveţia, 2010), Université de Liège (Belgia, 2010), Université Libre de Bruxelles (Belgia, 2011). Partener asociat al Centre de Recherches Sémiologiques de l’Université de Neuchâtel. Membru al Centre Européen pour l’Etude de l’Argumentation (Université Libre de Bruxelles). Prezent în The Philosopher’s Index (Ohio, USA, vol. 34, nr. 4, p. 226). Director al Seminarului de Logică discursivă, Teoria argumentării şi Retorică de de la Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” şi al revistei Argumentum. Coordonează colecția Cicero la Editura Universității „Alexandru Ioan Cuza” din Iași.
De același autor: Logică și limbaj educațional, București, Editura Didactică și Pedagogică, 1995; Modele argumentative în discursul educațional, București, Editura Academiei Române, 1996; Raționalitate și discurs ‒ perspective logice și semiotice asupra retoriciii, București, Editura Didactică și Pedagogică, 1996; Antinomiile receptivității ‒ încercare de pragmatică logică, București, Editura Didactică și Pedagogică, 1997; Discursul puterii ‒ încercare de retorică aplicată, Iaşi, Editura Institutul European, 1999; București, Editura Tritonic, 2009; Critica raționalității discursive ‒ o interpretare problematologică a discursului filosofic, Iaşi, Editura Polirom, 2001; Teoria și practica argumentării, Iași, Editura Polirom, 2003; Rhétorique et politique - le pouvoir du discours et le discours du pouvoir, Collection «Psychologie politique», Paris, Éditions L’Harmattan, 2004; Mic tratat de oratorie, Iași, Editura Universităţii „Alexandru Ioan Cuza“, 2006, ed. a II-a, 2010, ed. a III-a, 2021; Logique, argumentation, interprétation, Collection «Epistémologie et philosophie des sciences», Paris, Éditions L’Harmattan, 2007; Arta dezbaterilor publice, București, Editura Tritonic, 2009; Essai sur la problématologie philosophique, Collection «Commentaires philosophiques», Paris, Éditions L’Harmattan, 2010; Argumentation et débats publics, Collection «L’Interrogation philosophique», Paris, Presses Universitaires de France, 2011; Cinq études sur la rhétorique cicéronienne, Collection «Commentaires philosophiques», Paris, Éditions L’Harmattan, 2013; Idee și expresie. Călătorie în lumea formulelor filosofice, Iași, Editura Universităţii „Alexandru Ioan Cuza” din Iași, 2016; Elogiu elocinței: Cicero, Catilinarele, Editura Universității „Alexandru Ioan Cuza” din Iași, 2018; Quand philosopher, c’est questionner, Revue internationale de philosophie, 4-2020 / volume 74, no 294, De Boeck Supérieur, Liège, 2020; Avem întotdeauna dreptate?, Editura Universității „Alexandru Ioan Cuza” din Iași, 2021; Șapte fețe ale frumuseții discursive, Editura Universității „Alexandru Ioan Cuza” din Iași, 2024.