Descriere
Sumar
Despre autori
Cuvânt-înainte de Constantin Cucoș
Particularitatea lucrării este dată de abordarea teoretică din perspectivă parentală, deosebită de multe dintre cercetările anterioare, care s-au concentrat în special pe consecinţele educaţiei religioase asupra elevilor ca beneficiari direcţi. Aşadar, prin această nouă abordare, autorul aduce informaţii noi despre tendinţele şi influenţele parentale asupra educaţiei religioase a copilului.
«Lucrarea, prin conținut și forma discursivă, constituie un suport credibil pentru a demonstra, în prezent și viitor, rolul educației religioase pentru contemporaneitate. Ineditul lucrării realizate de Bogdan-Andrei Mocanu constă în abordarea, printre puținele existente la noi, a rolului influenței și contextului familial în construcția identității spirituale a copilului pe linie religioasă, plecând de la constatări și interpretări ale unor date factuale. Având în vedere importanţa şi complexitatea demersului educaţional în sfera valorilor religioase, orice intervenţie profesionistă în acest domeniu este bine-venită. Cu atât mai mult cu cât perspectiva etalată este cea a unui psihopedagog, dublat de teolog, ce abordează „miezul” problematic al educaţiei religioase – statutul acesteia și percepția acesteia în raport cu anumiți beneficiari.»
Prof. univ. dr. Constantin Cucoș
Cuvânt-înainte (Constantin Cucoş);
Introducere;
CAPITOLUL I. Statutul educaţiei instituţionalizate:
I.1. Educaţia religioasă, dimensiune a educaţiei integrale:
I.1.1. Diferite modele ale educaţiei religioase în context european;
I.1.2. Educaţia religioasă în şcoala românească;
I.2. Abordări pedagogice ale educaţiei religioase:
I.2.1. Relaţia dintre educaţia religioasă şi problematica didactică;
I.2.2. Educaţia religioasă şi studiile religioase/ teologice;
I.2.3. Determinări privind structura credinţei religioase la tineri;
I.3. Factori responsabili ai educaţiei religioase;
CAPITOLUL al II-lea. Rolul părinţilor în educaţia religioasă:
II.1. Dimensiuni ale stilurilor parentale, o abordare tridimensională:
II.1.1. Autoritatea şi stilul autoritar;
II.1.2. Influenţa stilului parental asupra educaţiei religioase;
II.1.3. Caracteristicile părinţilor care influenţează
transmiterea valorilor religioase;
II.1.4. Specificitatea religiozităţii la mame şi taţi;
II.2. Transmiterea valorilor religioase:
II.2.1. Factorii care influenţează transmiterea valorilor religioase ;
II.2.2. Influenţa comunităţii religioase şi implicarea parentală;
II.3. Personalitatea părinţilor şi educaţia religioasă:
II.3.1. Aspecte generale privind conceptul de personalitate;
II.3.2. Accepţiunea creştină a conceptului de personalitate;
II.3.3. Definiţii ale personalităţii;
II.3.4. Operaţionalizarea conceptului de personalitate – 16 factori decisivi;
II.3.5. Relaţia factorilor de personalitate;
II.3.6. Personalitatea şi diferenţele de gen;
II.3.7. Dezvoltarea personalităţii şi religiozitatea;
II.4. Religiozitate şi ataşament;
CAPITOLUL al III-lea. Atitudinile şi influenţa lor asupra
educaţiei religioase:
III.1. Definirea conceptului de atitudine:
III.1.1. Natura atitudinilor;
III.1.2. Formarea şi schimbarea atitudinilor;
III.1.3. Teorii de inspiraţie behavioristă;
III.1.4. Modele ale conceptualizării atitudinilor;
III.2. Modelul reprezentării atitudinilor
(Attitude Representantion Theory, ART):
III.2.1. Modelul asociativ integrator al atitudinilor;
III.2.2. Atitudini şi opinii;
III.2.3. Atitudini şi valori;
III.2.4. Atitudini şi convingeri;
III.3. Proprietăţile şi funcţiile atitudinilor:
III.3.1. Teorii de orientare socio cognitivistă;
III.3.2. Procese interne ale formării atitudinilor;
III.3.3. Măsurarea atitudinilor;
III.4. Tipuri de atitudini ale părinţilor faţă de educaţia formală:
III.4.1. Dezinteres pentru educaţie în general;
III.4.2. Interes pentru educaţie, dar respingerea educaţiei formale ;
III.4.3. Interes pentru educaţia formală, dar dezinteres
pentru cea informală;
III.4.4. Interes atât pentru educaţie informală,
cât şi pentru cea formală;
CAPITOLUL al IV-lea. Cercetarea empirică. Demersul empiric privind atitudinea părinţilor faţă de educaţia religioasă instituţionalizată:
IV.1. Premise ale cercetării privind influenţele educative şi suportul parental în educaţia religioasă a copilului;
IV.2. Studiul 1. A: Analiza atitudinii părinţilor faţă de educaţia religioasă instituţionalizată;
IV.2.1. Obiectivele şi ipotezele de cercetare;
IV.2.2. Lotul de subiecţi;
IV.2.3. Metodologia de cercetare;
IV.2.4. Rezultatele obţinute şi interpretarea lor;
IV.2.5. Interpretarea factorilor;
IV.2.6. Concluzii;
IV.3. Studiul 1. B: Reanalizarea atitudinii părinţilor faţă de educaţia religioasă instituţionalizată:
IV.3.1. Obiectivele şi ipotezele de cercetare;
IV.3.2. Lotul de subiecţi;
IV.3.3. Metodologia de cercetare;
IV.3.4. Numărul de factori;
IV.3.5. Eliminarea variabilelor;
IV.3.6. Valorile parametrice;
IV.3.7. Concluzii tranzitorii ale studiului;
IV.4. Studiul 2: Suportul parental şi atitudinea părinţilor
faţă de educaţia religioasă a copilului:
IV.4.1. Obiectivele şi ipotezele de cercetare;
IV.4.2. Lotul de participanţi;
IV.4.3. Metodologia de cercetare;
IV.4.4. Rezultatele obţinute şi interpretarea lor;
IV.4.5. Verificarea statistică a ipotezelor;
IV.4.6. Concluzii;
IV.5. Studiul 3: Influenţa factorilor de personalitate asupra atitudinii părinţilor faţă de educaţia religioasă:
IV.5.1. Obiectivele şi ipotezele de cercetare;
IV.5.2. Lotul de participanţi;
IV.5.3. Metodologia de cercetare;
IV.5.4. Rezultatele obţinute şi interpretarea lor;
IV.5.5. Verificarea statistică a ipotezelor;
Rezultate;
Interpretarea rezultatelor;
IV.5.7. Concluzii;
CAPITOLUL al V-lea. Concluzii şi deschideri;
Bibliografie;
Anexe
Bogdan-Andrei Mocanu (n. 1983, Vaslui) este cadru didactic asociat al Facultății de Psihologie și Științe ale Educației, Universitatea „Alexandru Ioan Cuza”, în cadrul Departamentului de Pregătire a Personalului Didactic din Iași, profesor titular la Catedra de religie a Școlii Gimnaziale Speciale „Constantin Păunescu” Iași și preot paroh la Biserica „Schimbarea la față” Cucuteni-Lețcani. A obținut titlul de doctor în Științe ale Educației cu o lucrare despre influențele educative și suportul parental în educația religioasă a copilului.
A publicat mai multe studii științifice de specialitate: Inventory of parents attitudes toward institutionalized religious education, an explorer analysis, Future Academy in the European Procedings of Social & Behavioral Sciences (2020), Personality factors and their influence on parental religious attitude in the religious education of the child, Globets (2019), Autoritatea parentală și orientarea elevilor către seminariile teologice (2017).