Descriere
Sumar
Despre autori
Cartea prezintă problematica alegerii carierei la finalul învățământului liceal, cu accent pe dimensiunile sociale ale acestui proces. Relevanța temei este datǎ de noile evoluții în sfera educaționalǎ, de schimbǎrile profunde în ceea ce privește piața muncii și fenomenele conexe, de progresul inteligenței artificiale, de noile exigențe care se impun specialiștilor în consilierea de carierǎ, de ponderea mare a abandonului universitar, de numărul mare de tineri NEET’s. Lucrarea reprezintă o analiză sociologică detaliată asupra factorilor sociali (familie, școală, rețele sociale, gen) ai alegerilor de carieră, specifice absolvenților învățământului preuniversitar din România, în același timp evidențiind posibile frontiere sociale.
Introducere
Capitolul I. Dimensiuni teoretice ale orientării în carieră
I.1 Alegerea carierei
I.2 Teoriile carierei
I.3 De la orientarea școlară și profesională la orientarea și consilierea carierei
I.4 Din istoricul orientării profesionale în lume
I.5 Elemente de istoria orientării școlare și profesionale în România
I.6 Proiecte de orientare a carierei în alte țări. Exemple de bune practici
I.7 Proiecte de orientare a carierei din România
Capitolul II. Determinanți sociali ai alegerii carierei
II.1 Perspectiva structural-constructivistă asupra educației
II.1.1 Cercetări privind rolul capitalurilor în educarea copiilor și alegerea carierei
II.1.2 Frontiere sociale
II.2 Rolul familiei în orientarea și alegerea carierei
II.2.1 Cercetări privind statutul familiei şi alegerea carierei
II.3 Rolul școlii în orientarea carierei elevilor
II. 3.1 Succesul-eșecul școlar
II.3.2 Cercetări privind rolul școlii în alegerea carierei
II.3.3 Sistemul de învățământ din România-înainte și după 1989
II.4 Aspirațiile de carieră
II.5 Dimensiunea de gen în alegerea carierei
Capitolul III. Aspecte introductive privind cercetarea empirică
III.1 Scopul cercetării
III.2 Designul cercetării
III.3 Cadrul cercetării
III.4 Metode, instrumente și participanți
III.5 Dimensiuni şi variabile ale cercetării
III.6 Obiectivele și ipotezele cercetării
III. 7 Delimitări etice ale cercetării
Capitolul IV. Analiza și interpretarea datelor
IV.1 Alegerile de carieră şi influența familiei. Analiza cantitativă
IV.1.1 Perspectiva calitativă privind rolul familiei în educația copiilor și orientarea carierei
acestora
IV.1.2 Concluzii şi discuții. Frontiere sociale
IV.2 Contribuția şcolii în orientarea/alegerea carierei
IV.2.1 Dimensiunea organizațională a școlii. Analiză cantitativă
IV.2.1. A Perspectiva calitativă asupra rolului școlii în educația și orientarea carierei elevilor
IV.2.1. B Concluzii și discuții. Frontiere sociale
IV.2.2 Dimensiunea orientării şi consilierii de carieră. Analiză cantitativă
IV.2.2.A Perspectiva calitativă asupra activităților de orientare și consiliere a carierei
IV.2.2.B Concluzii și discuții. Frontiere sociale
IV.3 Aspirațiile şi motivația profesionalizării anticipative. Analiză cantitativă
IV.3.1 Perspectiva calitativă asupra aspirațiilor elevilor
IV.3.2 Motivația de profesionalizare anticipativă
IV.3.3 Concluzii și discuții. Frontiere sociale
IV.4 Dimensiunea de gen în alegerea carierei. Analiză cantitativă
IV.4.1 Perspectiva calitativă asupra dimensiunii de gen a alegerii carierei
IV.4.2 Concluzii şi discuții. Frontiere sociale
IV.5 Strategii de abordare a succesului şcolar și alegerile de carieră
IV.5.1 Bacalaureatul: de la succes şcolar la frontieră socială
IV.5.2 Inserția absolvenților de liceu
IV.5.3 Pregătirea pentru piața muncii
IV.5.4 Perspectiva calitativă privind pregătirea absolvenților pentru lumea muncii
IV.5.5 Concluzii și discuții. Frontiere sociale
IV.6 Un model general de analiză statistică a datelor. Regresia logistică binomială
IV.7 Rețele sociale. Analiza de rețea-consultări cu privire la alegerile de carieră
IV.8 Strategii de alegere a domeniilor/carierei absolvenților
IV.8.1 Analiza modului în care s-au făcut alegerile studiilor- interviurile cu părinții
IV.8.2 Strategii de alegere a studiilor- 4 studii de caz
IV.8.3 Concluzii și discuții. Frontiere sociale
Capitolul V. Concluzii finale și posibile valorificări ale demersului investigativ
V.1 Concluzii. Frontiere sociale
V.2 Limite ale cercetării
V.3 Elemente de originalitate
V.4 Implicații și recomandări. Propuneri
Bibliografie generală
Delia Krech (n. 1977, Vaslui) este doctor în sociologie (2024), profesor consilier școlar la Centrul Județean de Resurse și Asistență Educațională Hunedoara, cadru didactic asociat la Universitatea „1 Decembrie 1918” din Alba Iulia. Absolventă a Facultăţii de Filosofie a Universității „Alexandru Ioan Cuza” din Iași, specializarea sociologie-politologie. Masterat în Consiliere şi integrare educațională la Facultatea de Sociologie și Psihologie din cadrul Universității de Vest din Timișoara. Profesional s-a remarcat prin implicarea în conceperea și coordonarea de proiecte și studii specifice, de orientare și consiliere pentru carieră, inserție școlară și profesională în cadrul CJRAE Hunedoara. A publicat o serie de articole de specialitate în reviste şi volume acreditate.