Descriere
Sumar
Despre autori
Cartea reprezintă prima apariție editorială din România care sintetizează problematica și studiile din domeniul comunicării medicale (health communication). Principalele teme abordate se referă la comportamentele sociale privind sănătatea, comunicarea strategică din domeniul sănătății publice, comunicarea interpersonală medic-pacient, campaniile de comunicare medicală.
Prefață;
Capitolul I. Perspective asupra comunicării în domeniul sănătății:
I.1. Repere ale evoluției domeniului științific;
I.2. Arii de acțiune și de cercetare;
I.3. Interdisciplinaritate și aplicabilitate;
I.4. Beneficii și limite;
Capitolul II. Comportamente sociale privind sănătatea:
II.1. Teorii ale influenței și schimbării sociale relevante pentru sănătate;
II.2. De ce oamenii nu fac ce este cel mai bine pentru sănătatea lor? Tipare comportamentale;
II.3. Factori motivanți și obstacole pentru schimbarea
comportamentelor privind sănătatea:
II.3.1. Informația;
II.3.2. Motivația;
II.3.3. Strategia de abordare;
Capitolul III. Comunicarea interpersonală medic-pacient
III.1. Comunicarea este parte din procesul de vindecare!;
III.2. Comunicarea pacienți-cadre medicale:
III.2.1. Perspectiva pacienților;
III.2.2. Perspectiva cadrelor medicale;
III.2.3. Comunicarea în cadrul echipelor medicale;
III.3. Bariere în comunicarea dintre pacienți și cadrele medicale;
III.4. Comunicarea centrată pe pacient:
III.4.1. Adresarea întrebărilor;
III.4.2. Oferirea și explicarea informațiilor medicale;
III.4.3. Ascultarea activă;
III.4.4. Limbajul verbal și non-verbal;
III.4.5. Încurajarea;
III.4.6. Reflectarea;
III.5. Comunicarea în situații speciale:
III.5.1. Transmiterea veștilor proaste. Categorii de vești și reacții ale pacienților:
III.5.1.1. Protocolul S.P.I.K.E.S.;
III.5.1.2. Modelul ABCDE;
III.5.1.3. Protocolul B.R.E.A.K.S.;
III.5.2. Comunicarea cu categorii speciale de pacienți: copii, vârstnici, adolescenți, pacienți introvertiți, grupuri etnice;
III.5.3. Comunicarea în situații conflictuale;
III.6. Dimensiunile etice ale comunicării interpersonale medic-pacient;
III.7. Antrenarea abilităților de comunicare. Metode de eficientizare a cursurilor;
Capitolul IV. Campaniile de comunicare în domeniul sănătății publice:
IV.1. Planificarea campaniei și stabilirea unei strategii:
IV.1.1. Analiza contextului și profilul audienței:
IV.1.1.1. SWOT(E);
IV.1.1.2. Modelul PRECEDE-PROCEED;
IV.1.2. Stabilirea obiectivelor;
IV.1.3. Construirea unei strategii eficiente;
IV.2. Elaborarea mesajelor:
IV.2.1. Dezvoltarea conceptului: campaniile gain-framed vs. loss-framed
IV.2.2. Dezvoltarea mesajelor;
IV.2.3. Reguli pentru scrierea unor mesaje eficiente de educație medicală;
IV.3. Dezvoltarea și testarea unei strategii media:
IV.3.1. Brief-ul creativ;
IV.3.2. Testarea materialelor: credibilitate, atractivitate, inteligibilitate, acceptare, disponibilitate de a acționa;
IV.3.3. Tehnici persuasive și aspecte etice;
IV.4. Implementarea și evaluarea campaniilor de promovare a sănătății:
IV.4.1. Lansarea campaniei și matricea cadru-logic pentru implementare;
IV.4.2. Cadrul de evaluare și de adaptare a campaniei;
IV.5. Considerații etice privind campaniile de comunicare în domeniul sănătății publice;
Capitolul V. Comunicarea strategică în domeniul sănătății:
V.1. Comunicarea strategică pentru influențarea politicilor publice și advocacy:
V.1.1. Parteneriate strategice;
V.1.2. Asistența medicală comunitară;
V.2. Comunicarea în situații de risc și/sau criză:
V.2.1. Comunicare de risc vs. comunicare de criză în domeniul sănătății;
V.2.2. Etapele unei crize și provocările specifice;
V.2.3. Reguli pentru comunicarea de criză;
V.3. Educație medicală și eHealth în lumea multimedia:
V.3.1. Educația medicală a publicului general. Niveluri de acțiune;
V.3.2. Căutarea informațiilor medicale;
V.3.3. eHealth: oportunități și riscuri
Maria Corina Barbaros este lector universitar doctor la Catedra de Ştiinţe Politice – Relaţii Internaţionale Studii Europene din cadrul Facultăţii de Filosofie şi Ştiinţe Social-Politice, Universitatea ″Alexandru Ioan Cuza″ din Iaşi. Principalele domenii de interes academic și de activitate didactică sunt: comunicarea de criză, comunicare în domeniul sănătății, marketing în sectorul public, comunicare internațională, comunicare politică. De asemenea, autoarea este reprezentant național în cadrul European Association For Communication in Healthcare (EACH), o asociației profesională cu o intensă activitate științifică.